Opetusalan politiikkaa

OAJ on aktiivinen koulutus- ja työmarkkinapoliittinen vaikuttaja. Toimintamme lähtökohtana on opettajien edunvalvonnan lisäksi koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen kehittäminen. Vaikutamme koulutuspolitiikkaan sekä kansallisesti että kansainvälisesti ja otamme kantaa koulutuksen uudistamista koskeviin linjauksiin.

OAJ tarjoaa ratkaisuja

Avoimuusrekisteri

Puolivuosittain julkaistava avoimuustilinpäätös, jossa kerromme, keitä olemme lobanneet ja mistä aiheista.

Avoimuusrekisteri

Miltä hallitusohjelma näyttää?

Hallitusohjelmassa on monia kirjauksia, jotka toteutuessaan vaikuttaisivat jäsentemme tekemään työhön. Kokoamme sivulle hallitusohjelman linjauksia teemoittain ja koulutustasoittain jaoteltuna.

Hallitusohjelma

Oppimisen tuen ketju toimivaksi

Oppimisen tuen ketjusta pitää saada yhtenäinen ja vahva ja sen pitää ulottua varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.

Tuki toimivaksi

Opettajarekisteri on nyt ajankohtainen

OAJ;n pitkäaikainen tavoite opettajarekisterin perustamisesta etenee. Tutustu OAJ:n näkemyksiin: miksi Suomeen tarvitaan opettajarekisteri tarvitaan ja millainen sen pitäisi olla.

Opettajarekisteri

Koulutus on tulevaisuusinvestointi

OAJ näkee koulutuksen investointina tulevaisuuteen. Siksi koulutuksen määrärahoja pitää kasvattaa ja olemassa olevat resurssit käyttää viisaasti, jotta niiden avulla saadaan aikaan mahdollisimman paljon uutta osaamista ja hyvinvointia.

Koulutuksen rahoitus

Jatkuva oppiminen: 11 ratkaisua

OAJ kannattaa maan hallituksen pyrkimystä uudistaa jatkuva oppiminen. Olennaista on varata uudistuksen toteuttamiseen riittävät resurssit. Tutustu OAJ:n 11 ehdotukseen, joiden avulla jatkuvan oppimisen uudistus saadaan maaliin.

Jatkuva oppiminen

Maahanmuuttotaustaisten koulutuksen ja työllistymisen edistäminen

Ratkaisumme

Koulutusjärjestelmä tutuksi

Suomalainen koulutus on maailman huippua

OAJ tekee jatkuvasti töitä tasa-arvoisen kasvatus- ja koulutusjärjestelmän säilyttämiseksi. Korostamme elinikäistä oppimista, joten koulutuspolun jokainen askel on tärkeä.

Koulutus Suomessa

Opettajat tekevät tärkeimmän työn koulutuksen digitalisaatiossa

Nykykoulu kasvaa digitaalisuuteen. OAJ tarjoamilla askelmerkeillä digiloikan ottaminen käy leikiten!

Koulutuksen digitalisaatio