• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Laki"

Opetusyhteistyöstä ja Tampere3:sta omat lainsäädännöt

OAJ katsoo, että Tampere3:a koskeva lainsäädäntö tulee erottaa omaksi kokonaisuudekseen ja opetusyhteistyön laajentaminen omakseen. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opetusyhteistyön laajentaminen on erittäin mittava rakenteellinen uudistus, jota koskevaa lainsäädäntöä tulisi tarkastella vasta, kun korkeakouluvisiotyö on saatu päätökseen.

15.05.2017 Lausunto
Lausunto ammatillisen koulutuksen lakiesityksestä

OAJ kiittää ammatillisen koulutuksen lakiesityksen valmistelua, joka on tehty hyvässä yhteistyössä eri tahojen kanssa. Järjestö on tyytyväinen siihen, että ministeriö on kuullut OAJ:n esityksiä ja erityisesti opettajan ja opinto-ohjaajan tehtävät ja rooli henkilökohtaistamisessa, henkilökohtaisen osaamisen suunnitelman laadinnassa ja palautteen ja arvioinnin antajina ovat selkiytyneet.

03.05.2017 Lausunto
Oppimisen tukipilarit – OAJ:n ehdotukset oppimisen ja koulunkäynnin tuen parantamiseksi

OAJ:n tekemän selvityksen mukaan oppimisen ja koulunkäynnin tuki, niin sanottu kolmiportainen tuki, ei toimi lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Lakiuudistus lisäsi opettajien hallinnollisen työn määrää, mutta oppilaiden oikeudet eivät toteudu tasa-arvoisesti koko maassa. Selvityksen tulosten lisäksi julkaisussa on toimenpide- ja lakimuutosehdotuksia, joiden avulla tuki toteutuisi.

24.04.2017 Julkaisu
OAJ turvaisi OPH:n ja Karvin autonomian

OAJ:n mielestä OPH:n ja Karvin tärkeän työn jatkuminen mahdollisimman laadukkaana sekä virastojen itsenäisyys ja riippumattomuus on keskeistä, vaikka hallintoa säästösyistä järjesteltäisiinkin uudelleen.

23.03.2017 Lausunto
OAJ:n lausunto lakialoitteesta laiksi perusopetuslain 6 §:n muuttamisesta

OAJ:n mielestä lakialoite laiksi perusopetuslain 6 §:n muuttamisesta ei tuo kouluille uusia keinoja puuttua kiusaamiseen. Lakialoitteen tavoite lisätä keinoja on kuitenkin hyvä.

13.03.2017 Lausunto