• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Oppimisen tuki"

”Tuki perille, ei vain paperille” – OAJ ehdottaa oppimisen tukeen radikaalia uudistusta

Oppimisen tuen ongelmat perusopetuksessa ovat viime aikoina puhuttaneet paljon, ja eri puolueet ovat nostaneet tuen uudistamistarvetta esiin vaaliohjelmissaan. OAJ ehdottaa uutta mallia, jossa hallinnollisia päätöksiä ei tehtäisi enää lainkaan tuen portaista vaan siitä, millaista tukea oppilas saa. Oppimisen tuen vahvistamista pidetään OAJ:ssä tärkeimpänä keinona puuttua laskeviin oppimistuloksiin.

14.03.2023 Tiedote
OAJ vaatii: OPH:n on annettava kunnille selkeät ohjeet erityisen tuen järjestämiseen

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies antoi lokakuussa 2022 ratkaisupäätöksen OAJ:n tekemään kanteluun, joka koski Opetushallituksen (OPH) epäselviä ja virheellisiä ohjeistuksia oppilaan erityiseen tukeen. OPH on nyt ilmoittanut oikeusasiamiehelle poistaneensa virheelliset ohjeistukset verkkosivuiltaan ja valmistelevansa oppimisen tukeen uusia tukimateriaaleja. OAJ:n mielestä näissä tukimateriaaleissa on annettava selkeät ohjeet kunnille siitä, miten oppimisen tukea ja etenkin erityiseen tukeen kuuluvaa erityisopetusta lainmukaisesti järjestetään.

01.03.2023 Uutinen
Hyvinvointialueet starttasivat – miten käy opiskeluhuollon?

Koulujen ja oppilaitosten kouluterveydenhuolto ja opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut siirtyivät vuodenvaihteessa kunnilta hyvinvointialueille. Hyvinvointialueita perustettaessa on ensiarvoisen tärkeää viimein saada painopistettä ennaltaehkäisevälle työlle, vaativat OAJ:n lakimiehet Ira Hietanen-Tanskanen ja Sari Innanen blogikirjoituksessaan.

05.01.2023 Blogi
Sauna-live erityisopetuksesta

Tule kuulemaan taustat OAJ:n kantelusta apulaisoikeusasiamiehelle, mitä hän vastasi kanteluun ja mitä seurauksia vastauksesta on.

28.11.2022 Tapahtuma
Oppimisen tuki puhuttaa – mikä todellisuudessa muuttuu?

Oppimisen tuen lainsäädäntö ja siihen liittyen inkluusio on ollut laajasti keskusteluissa. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies antoi hiljattain päätöksensä OAJ:n kanteluun ja myös Oikeus oppia -tuen työryhmä julkisti loppuraporttinsa. Erityisasiantuntija Sari Jokinen tarkastelee päätöksen ja raportin merkitystä ja sitä, mitä muutoksia koulujen arkeen todellisuudessa on luvassa.

07.11.2022 Blogi
OAJ: Perusopetuksen luokkiin integroitavien määrää pitää rajata  

OAJ kysyi jäseniltään, kuinka monta erityisen tuen oppilasta on integroitu perusopetuksen luokkiin alakoulussa ja opetusryhmiin yläkoulussa. Alakoulussa joka kymmenennen luokkaan oli integroitu kolme tai useampia erityisen tuen oppilaita. Yläkoulussa erityisen tuen oppilaita oli integroitu opetusryhmään joka kolmannen vastaajan opetusryhmässä. 

04.11.2022 Uutinen
Laillisuusvalvoja vahvisti OAJ:n kannan: Oppimisen tuen lainsäädäntö on epäselvä ja johtaa vääriin tulkintoihin

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies vahvistaa ratkaisussaan OAJ:n näkemyksen, jonka mukaan perusopetuksen oppimisen tuesta ei ole säädetty riittävän selkeästi. OAJ teki kantelun Opetushallituksen epäselvistä ja virheellisistä tulkinnoista ja ohjeistuksista toukokuussa 2021.

27.10.2022 Uutinen
Yli 2 200 opettajaa ja rehtoria OAJn kyselyssä: Inkluusio ei onnistu nykyresursseilla

Peräti viisi kuudesta peruskoulun luokanopettajasta, aineenopettajasta ja rehtorista katsoo, ettei inkluusio ole mahdollista oman koulun nykyisillä resursseilla.

21.10.2022 Tiedote
Mitä inkluusio oikeasti on? Keskustelu käy kuumana, mutta käsite ymmärretään kirjavasti

Inkluusiosta käydään kiivasta keskustelua, jota vaikeuttaa se, että inkluusion käsitettä ei ymmärretä yksiselitteisesti. OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen käy läpi, mitä inkluusio kansainvälisten sopimusten ja tutkimusten mukaan on – ja mitä se ei ainakaan ole.

22.09.2022 Uutinen
Tukea tarvitsevien opiskelijoiden asemaa ei pidä heikentää miltään osin

Opiskelijoiden oikeus vaativaan erityiseen tukeen sekä opiskelupaikkaan on turvattava, ja oppimisvalmiuksia tukevat opinnot tarvitsevat korotetun rahoituksen jatkossakin.

22.06.2022 Lausunto