• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tuloksia haulle "Koulutuksen laatu"

Opetusalan järjestöt OAJ ja VOL: Varhaiskasvatuslakia ei saa avata

Opetusalan järjestöt puolustavat vankasti nykyistä varhaiskasvatuslakia. OAJ:n ja VOL:n mielestä lain edellyttämä henkilöstörakenne saavutetaan, kun lisätään varhaiskasvatuksen opettajien yliopistokoulutusta.

12.05.2023 Tiedote
Panostus varhaiskasvatukseen kantaa pitkälle

Varhaiskasvatuksen opettajapula haastaa pahimmillaan koko koulutusjärjestelmän kehittämistä. Laadukas varhaiskasvatus edellyttää jatkossa opettajien koulutusmäärien lisäämistä tarvetta vastaavaksi sekä alan pitovoiman parantamista. Lisäksi lapselle tulee järjestää yksilöllinen tuki mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

28.04.2023 Uutinen
Suomalaisten nuorten opiskelu- ja työkyky on turvattava 

OAJ yhdessä nuoriso- ja opiskelijajärjestöjen kanssa haluaa tarjota ratkaisuja nuorten työ- ja opiskelukyvyn ylläpitämiseen ja parantamiseen. Korona-aika syvensi nuorten kokemaa kuormitusta ja pahensi mielenterveyden haasteita etenkin jo ennestään vaikeassa asemassa olevien nuorten keskuudessa. Haasteet heijastuvat myös kouluissa ja oppilaitoksissa työskentelevien opettajien työoloihin.

08.03.2023 Näkemys
OAJ: Rauman opettajankoulutuksen alasajo pahentaa opettajapulaa

OAJ ja SOOL vastustavat jyrkästi Turun yliopiston suunnitelmia siirtää opettajankoulutuksen tutkinto-ohjelmat Raumalta Turkuun. Ne eivät myöskään hyväksy yliopiston ajatuksia lakkauttaa käsityökasvatuksen tutkinto-ohjelma. Järjestöjen mielestä suunnitelmat hankaloittaisivat opettajapulaa entisestään.

14.11.2022 Uutinen
Varhaiskasvatuksen epäkohtien ilmoitusvelvollisuus ei toimi

Henkilöstön ilmoitukset varhaiskasvatuksen epäkohdista johtavat vain harvoin korjaaviin toimenpiteisiin. Tämä ilmeni OAJ:n selvityksessä, jossa varhaiskasvatuksen opettajilta ja päiväkodinjohtajilta kysyttiin, kuinka lain edellyttämä epäkohtien ilmoitusvelvollisuus toimii.

21.10.2022 Tiedote
Lukion laatustrategiasta on tulossa torso – kriteeristön laadinta kaatumassa rehtoreille ja opettajille

Lukioiden kansalliset laatukriteerit on OKM:n laatutyöryhmän mukaan liian haastava laatia. Tämä tarkoittaisi laatukriteerien määrittämisen jäämistä paikalliselle tasolle. Laatukriteerien laadinta ilman valtakunnallisia kriteerejä aiheuttaa valtavasti lisätyötä lukioiden rehtoreille ja opettajille sekä eriarvoistaa lukiokoulutusta.

03.10.2022 Uutinen
Lukion laatustrategiasta on tulossa torso – kriteeristön laadinta kaatumassa rehtoreille ja opettajille

Lukioiden kansalliset laatukriteerit on OKM:n laatutyöryhmän mukaan liian haastava laatia. Tämä tarkoittaisi laatukriteerien määrittämisen jäämistä paikalliselle tasolle. Laatukriteerien laadinta ilman valtakunnallisia kriteerejä aiheuttaa valtavasti lisätyötä lukioiden rehtoreille ja opettajille sekä eriarvoistaa lukiokoulutusta.

03.10.2022 Lausunto
Toisen asteen opiskelijoiden on oltava tasapuolisessa asemassa arvosanojen korottamisen osalta

Arvosanojen korotukset ja muuttuva keskiarvo tulee huomioida ammattikorkeakoulujen todistusvalinnoissa.

23.09.2022 Lausunto
OAJ tyrmää luonnoksen lukiokoulutuksen laatustrategiaksi

OAJ on erittäin pettynyt Opetus- ja kulttuuriministeriön johtamaan lukiokoulutuksen laatutyöhön ja valmisteltuun laatustrategiaan. Valmistellusta laatustrategiasta puuttuu sen oleellinen osa eli laatukriteerit, joiden laatimista OAJ on edellyttänyt jo vuosia.

23.09.2022 Lausunto
Kuudennen luokan arvosanan 5 on kerrottava oppilaan todellisista tiedoista ja taidoista

Kriteerien yksiselitteisyys on parantunut, mutta niiden laajuus heikentää kriteerien käytettävyyttä. Tavoitteiden määrään on kiinnitettävä huomiota, kun opetussuunnitelmaa seuraavan kerran kokonaisuutena uudistetaan.

23.09.2022 Lausunto