OAJ on jo vuosien ajan ollut tietoinen asioista, joiden perusopetuksen opettajakunta kokee muuttaneen työtään kuormittavaksi. Asiat ovat nousseet esiin useissa jäsenkyselyissä, ja näitä tekijöitä halusimme nostaa vaalikeskustelujen ytimeen. Olemme onnistuneet siinä.
Lapset ja nuoret maksavat paitsi koronan aikaista oppimisvelkaa myös 20 viime vuoden aikana tehtyjen koulutusleikkausten seurauksia. Ryhmäkoot ovat kasvaneet, niin sanottuja tukiopetustunteja ja jakotunteja on vähennetty, mahdollisuutta saada erityisopetusta on säästösyistä vaikeutettu ja oppimateriaaleista on tingitty.
Lapset ja nuoret maksavat paitsi koronan aikaista oppimisvelkaa myös 20 viime vuoden aikana tehtyjen koulutusleikkausten seurauksia.
Nämä ovat asioita, joista opettajat ovat kertoneet ja jotka vaikuttavat sekä yksittäisten lasten ja nuorten arkeen että oppimistuloksiin. Oppimistulosten laskuun viittasi myös opetus- ja kulttuuriministeriö tammikuun lopussa julkaisemallaan Sivistyskatsauksella. Se puolestaan näytti herättävän median lisäksi myös vaaleihin valmistautuvat puolueet.
Jokainen eduskuntapuolue on ilmoittanut halunsa puuttua niihin epäkohtiin, joita heidän näkemyksensä mukaan perusopetuksessa on.
Jokainen eduskuntapuolue on ilmoittanut halunsa puuttua niihin epäkohtiin, joita heidän näkemyksensä mukaan perusopetuksessa on.
OAJ on mielellään mukana auttamassa poliittisia päättäjiä toimissa, joilla parannetaan osaamista perustaidoissa, korjataan oppimisen tukeen liittyvät ongelmat ja pienennetään opetusryhmien kokoja sekä käynnistetään maahanmuuttotaustaisille oppijoille kehittämisohjelma.
OAJ:n tavoitteena on vaikuttaa perusopetuksen osalta tulevaan hallitusohjelmaan niin, että
- Tehdään suunnitelma koulutuksen kokonaisrahoituksen tason nostamiseksi.
- Korjataan oppimisen ja koulunkäynnin tuen ongelmat.
- Vahvistetaan koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta kohdentamalla opetukseen erityisavustus 80 miljoonaa euroa vuodessa neljäksi vuodeksi kerrallaan. Erityisavustusta voidaan käyttää jakotunteihin, erityisopettajiin ja resurssiopettajiin.
- Nuorten opettajien tueksi säädetään mentorointimalli.
- Nostetaan perusopetuksen vähimmäistuntimäärää perustaitojen parantamiseksi.
- Käynnistetään maahanmuuttotaustaisten oppijoiden osaamisen vahvistamiseksi laaja kehittämisohjelma.
Pauliina Viitamies
Erityisasiantuntija, OAJ
@pauliinaviitami
Asiaa eduskuntavaaleista
-
UutinenTyömarkkinat 24.11.2023”Halutaanko, että Suomessa on jatkossa päteviä opettajia?” Kolmelta opettajalta terveisiä neuvotteluihin
-
UutinenTyömarkkinat 08.11.2023OAJ:n hallitus päätti painostustoimista
-
BlogiTyömarkkinat 03.11.2023Neuvottelu työ- ja virkaehtosopimuksista kuuluu liitoille ja neuvottelujärjestöille – Otetaan mallia Ruotsin neuvottelukulttuurista
-
TiedoteTyömarkkinat 30.10.2023OAJ:n valtuustolta täydet valtuudet järjestöllisiin toimiin
-
TiedoteTyömarkkinat 11.10.2023OAJ:n hallitus: Työmarkkinamalli valmisteltava yksityisen ja julkisen sektorin kesken
-
UutinenOpettajan työ 26.09.2023OAJ selvitti: Vain murto-osa opettajista kokee työtään arvostettavan
-
TiedoteKoulutuksen rahoitus 22.09.2023Kolme tutkimuslaitosta, Karvi ja OAJ vaativat: Opettajarekisterin perustamista jatkettava
-
TiedoteKoulutuksen rahoitus 19.09.2023OAJ:lta budjettiehdotukselle kiitosta – vapaan sivistystyön leikkaukset tyrmistyttävät
-
UutinenKoulutuksen rahoitus 19.09.2023Järjestöt: Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen pahentaa kuntien ja hyvinvointialojen työvoimapulaa
-
BlogiJärjestö 31.08.2023Työmarkkinamallia kehitettävä – pallo työnantajaliitoilla
- OAJ.fi/vaalit2023