Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Luottamusmies auttaa aina – älä jää murehtimaan yksin!

Olet varmasti joskus ihmetellyt palkkakuittisi outoja koodeja tai kenties murehtinut palkastasi puuttuvia osia. Olet ehkä pähkäillyt mikä on työaikasi tai miten anot virka- tai työvapaata tai mitä jokin hankalasti kirjoitettu sopimuksen pykälä tarkoittaa. Onneksi voit kysyä kaikkea tätä omalta luottamusmieheltäsi! OAJ:n kouluttama luottamusmies on nimensä mukaisesti jäsenten luotettu henkilö, joka neuvottelee työnantajan kanssa ja auttaa sinua.

Laura Nurminen
Kehittämispäällikkö

Me kaikki olemme toisinaan liian kainoja ottaaksemme asioita esille. On OK kysyä omaa palkkaansa, tai sitä, mitä viranhoitomääräyksessä olevalla asialla tarkoitetaan. On OK kysyä, millä työajalla työt tehdään tai miten virkavapaata anotaan. Omasta työstä, työtehtävistä, työajasta ja palkastakin puhuminen on vain fiksua!

Jos sinä pohdit jotakin, niin luultavasti joku toinenkin on pohtinut ihan samaa. Kysythän aina asioita ensin esihenkilöltäsi. Kysy asioista mieluummin aina etukäteen, niin vältytään tarpeettomilta virheiltä ja mahdollisilta harmistumisilta vaikkapa palkan takaisin perinnässä.

Monista arjen työntekemiseen liittyvistä asioista sovitaan paikallisesti, lisäksi työnantajilla ja työpaikoilla on omia käytännön pelisääntöjä ja sopimuksen soveltamistapoja. Siksi parhaat asiantuntijat löytyvät usein omalta työpaikaltasi tai ainakin oman työnantajasi palveluksesta.

Vaikka opetus-, kasvatus- ja tutkimusalan palvelussuhteen ehdoista sovitaankin keskitetysti virka- ja työehtosopimuksilla, nykyään iso osa muun muassa palkkausjärjestelmistä ja palkkapotin kohdentamisesta sovitaankin paikallisesti. Siksi vain omat paikalliset luottamusmiehet tietävät, mitä työnantajan kanssa on mistäkin asiasta neuvoteltu. He tietävät, millaiset pelisäännöt eri käytännön tilanteisiin on sovittu, miten virka- ja työvapaat anotaan, miten pitää ilmoittaa sairauslomasta, kenelle blanketit pitää toimittaa ja kuka mitäkin asiaa paikallisesti hoitaa.

Jos luottamusmies toimii omalla työpaikallasi, nykäise häntä hihasta kun jokin asia mietityttää. Muutoin soita tai laita meiliä. Luottamusmiehen yhteystiedot löytyvät työpaikkasi ilmoitustaululta tai oman yhdistyksen verkkosivuilta. Älä suotta jää yksin murehtimaan!

Jos ongelma ei ratkea paikallisesti, tavoitat OAJ:n asiantuntijat yhteydenottolomakkeilla tai jäsenpalvelupuhelimista.

Luottamusmies on työntekijöiden itsensä demokraattisesti valitsema edustaja, joka toimii heidän tukenaan. Luottamusmies neuvottelee työnantajan kanssa tietyistä palvelussuhteen soveltamiskäytännöistä koskien mm. palkkausjärjestelmää, tehtävän vaativuuden perusteita, työsuorituksen arviointikäytäntöjä. Luottamusmies puolustaa työntekijöiden etuja ja oikeuksia ja osallistuu päätöksentekoon.

Luottamusmies huolehtii myös, että virka- ja työehtosopimuksia ja muita työlainsäädännön säännöksiä noudatetaan työpaikalla puolin ja toisin. Luottamusmies neuvoo ja tulee avuksi – aina luottamuksellisesti –näissä asioissa:

• työaikaan ja palkkoihin liittyvissä kysymyksissä
  • palkanmaksun virheiden oikaisemisessa
  • muiden palvelussuhteen ehtojen avaamisessa
  • virka- ja työvapaiden anomisessa (mm. sairausloma, perhevapaat)
  • määräaikaisuuksien perusteiden tarkistamisessa
  • varoitus- ja kuulemismenettelyissä
  • irtisanomis- ja lomautustilanteissa

Luottamusmiehellä on oikeus saada työajallaan koulutusta sekä riittävästi tietoa työnantajalta tehtävänsä hoitamiseksi. Luottamusmiehellä on myös oikeus saada sopimuksen mukaisesti vapautusta työstään tai luottamusmieskorvaus.

Antoisaa alkanutta syyskautta kaikille ja vahvaa sopimustietouden lisääntymistä!

Laura Nurminen
Kehittämispäällikkö