Opettajalla on oikeus töihinsä

Mitä jokaisen pitäisi tietää tekijänoikeuksista? Tekijänoikeudet ovat osa lähes jokaisen opettajan arkipäivää, vaikka niitä harvemmin tulee ajatelleeksi. Kannattaisi silti, muistuttaa OAJ:n juristi Janne Hälinen.

Janne Hälinen
Janne Hälinen
Juristi

Opetusalalla tekijänoikeudet ovat arkipäivää. Olipa kyse oppikirjojen tai digitaalisten kurssimateriaalien käytöstä taikka opettajan itsensä laatimista luentoesityksistä. Edes jonkin asteinen perehtyminen tekijänoikeuksiin onkin äärimmäisen tärkeää kaikille opetusalalla toimiville.  

Oppimateriaalin tekijälle kuuluu tekijänoikeus. Tämä koskee aivan kaikkia ja aivan jokaista. Tekijänoikeus on se oikeudellinen työkalu, joka suojaa opettajien luomaa oppimateriaalia kaikissa muodoissaan - oli materiaali sitten powerpointteja, piirroksia tai tekstiä. Tekijänoikeus tarjoaa suojan luovalle työlle, joka ylittää teoskynnyksen; työn on oltava riittävän itsenäistä ja omaperäistä saadakseen tekijänoikeudellisen suojan.  

Opetusalalla lähtökohtana on, että opettajilla on aina oikeudet itse luomaansa materiaaliin, mikä antaa heille vapauden määrätä teostensa käytöstä. Samalla se antaa opettajille yksinoikeuden päättää työnsä käytöstä – esimerkiksi jakamisesta, muokkaamisesta tai jopa kaupallisesta hyödyntämisestä. Tämä ei ainoastaan kunnioita tekijän vaivannäköä, vaan myös kannustaa luomaan laadukasta ja innovatiivista materiaalia opetuksen tueksi. Parhaimmillaan opettaja luo pedagogisesti niin laadukasta materiaalia, että sillä on selvää kaupallista potentiaalia. On vain oikein, että opettaja itse saa nauttia tuon työn hedelmistä. 

Teoskynnyksen ylittävä teos saa automaattisesti tekijänoikeussuojan ilman erillisiä rekisteröintejä. Opettajan kannattaa kuitenkin merkitä selkeästi kaikkiin materiaaleihin tekijänoikeustiedot (esim. © Oili Opettaja, 2024), joka toimii ensisijaisesti merkkinä muille, että kyseessä on itsenäinen teos, joka on tekijänoikeuden alainen. Mikäli aineistoa jaetaan kolmansille osapuolille, on suositeltavaa tehdä kirjallinen sopimus, jossa määritellään käyttöoikeudet ja mahdolliset rajoitukset selkeästi ja yksiselitteisesti. 

Tyypillisessä ristiriitatilanteessa työnantaja velvoittaa lataamaan opetusmateriaalin oppilaitoksen yleiselle verkko-oppimisalustalle, jossa sen näkyvyyttä ei ole rajattu vain opettajan omalle ryhmälle. Näin esimerkiksi kollegat voivat ottaa materiaalit sellaisenaan omaan opetukseensa. Tässä onkin jokaisen syytä muistaa, ettei toisen opettajan luomaa materiaalia sovi käyttää kysymättä ensin lupaa tekijältä! 

Mikäli opettaja huomaa, että hänen materiaaliaan käytetään luvatta, hänellä on useita toimintavaihtoehtoja. Ensisijainen vaihtoehto on ottaa yhteyttä loukkaajaan ja pyrkiä neuvottelemalla pääsemään osapuolia tyydyttävään ratkaisuun. Aina tämä ei johda toivottuun lopputulokseen, jolloin tekijällä on oikeus ryhtyä oikeustoimiin tekijänoikeusloukkauksen vuoksi. 

Tekijänoikeus suojaa opettajien luovaa panostaa ja mahdollistaa heidän tärkeän työnsä arvostamisen. Tämän ymmärtäminen ja oikeuksien asianmukainen hallinta ovat avainasemassa laadukkaan opetusmateriaalin luomisessa ja jakamisessa. Jokaisen opetusalalla toimivan on syytä perehtyä tekijänoikeuden perusteisiin – se ei ainoastaan suojaa heidän työtään, vaan myös edistää opetuksen kehittämistä ja uudistamista. 

Haluaisitko tietää aiheesta lisää? Suosittelen siinä tapauksessa tutustumaan aihetta käsitteleviin webinaareihimme ja OAJ:n tekijänoikeusoppaaseen. Myös me OAJ:n juristit olemme käytettävissäsi kaikissa mieltäsi askarruttavissa työelämän lakiasioissa. Ota siis rohkeasti yhteyttä! 

Janne Hälinen
Kirjoittaja on OAJ:n juristi

Janne Hälinen
Janne Hälinen
Juristi

Uusimmat blogit