Opettajan ammatti on maailman tärkein – ammattinimike on suojattava

Suomen menestys on perustunut ensi sijassa koulutukseen. Opettajat ovat menestyksen tekijöitä koko Suomelle, mutta on kestämätöntä, että Suomessa voi opettaa lähes kuka tahansa. Siksi opettajanimike on suojattava, kirjoittaa OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto maailman opettajien päivän blogissaan.

Katarina Murto
Puheenjohtaja

Tänään 5.10. vietetään kansainvälistä maailman opettajien päivää. Opettajat luovat osaajat kaikkialle yhteiskuntaan. Koulutus on myös tehokas keino tukea yhteiskunnallista vakautta, demokratiaa, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Myös talous- ja tuottavuuskasvun kannalta koulutus ja osaaminen ovat aivan olennaisia. Opettajat ovat menestyksen tekijöitä koko Suomelle.

On kestämätöntä, että Suomessa voi opettaa lähes kuka tahansa. Esimerkiksi Uudellamaalla ja Päijät-Hämeessä perusopetuksen opettajatehtävissä yli 10 prosenttia on epäpäteviä. Tilanne on varhaiskasvatuksessa huomattavasti pahempi. MTV:n tänä syksynä tekemän selvityksen mukaan tekaistu opettaja pääsi sijaisopettajalistalle hyvin helposti.

Opettajanimike pitää suojata viipymättä. Nimikettä pitäisi voida käyttää vain koulutettu kelpoinen opettaja kaikilla koulutusasteilla. Näin esimerkiksi lasten vanhemmille olisi selvää, opettaako heidän lastansa koulutettu kelpoinen opettaja. Jotta pystymme tutkitun tiedon pohjalta ennakoimaan tarvittavia opettajien koulutusmääriä, Suomeen on perustettava opettajarekisteri.

Useilla ammattialoilla on jo vuosia ollut oma rekisterinsä. Sen lisäksi Suomessa on esimerkiksi komposti-, koira- ja ajoneuvorekisteri yhteisin verovaroin ylläpidettynä. Oppimis- ja osaamistason nosto edellyttää, että päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa opettavat koulutetut, kelpoiset opettajat. Mikään muu ei ole hyväksyttävää alan arvostuksen ja laadukkaan opetuksen kannalta.

Vuonna 2023 tehty opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys arvioi rekisterin perustamisen maksavan noin 3 miljoona euroa ja vuosikustannusten jäävän noin puoleen miljoonaan euroon. Tuo summa maksaisi itsensä takaisin nopeasti esimerkiksi korkeakoulujen aloituspaikkojen tehokkaammassa ennakoinnissa tuleville työvoimapula-aloille.

Suomen menestys on perustunut ensi sijassa koulutukseen. Jotta kansakuntamme menestyy kansainvälisessä kilpailussa jatkossa, koulutus- ja osaamispohjan on oltava paremmassa kunnossa, riittävästi rahoitettua ja resursoitua.

Opettajat ovat koulutusjärjestelmämme onnistumisen perusta. Opettajan työn merkitys on jokaisen lapsen, nuoren ja aikuisen sekä koko yhteiskunnan kannalta aivan keskeinen. Osoitetaan siis aitoa arvostusta opettajille, ei vain sanoina, vaan myös tekoina.

Hyvää maailman opettajien päivää!

Katarina Murto
Puheenjohtaja