Opetustuntien vaihtaminen kehittämistyöhön ja mentorointiin

Opettajan on tärkeä kehittyä työssään, ja työehtosopimuksessa on työkaluja tähän. Yksi tärkeimmistä on opetustuntien vaihtaminen kehitystyöhön. Se on kuitenkin tehtävä yhteisymmärryksessä työntekijän ja työnantajan kanssa. Lisäksi täytyy muistaa, että vaikka työaikaa voi vaihtaa mentorointiin, sillä ei voi korvata lakisääteistä uuden työntekijän perehdytystä, kirjoittaa OAJ:n neuvottelupäällikkö Eila Urpilainen.

Eila Urpilainen
Neuvottelupäällikkö

Perinteisesti opettajan työaika täyttyy opetustyöstä ja vain erikseen määräämällä opettajalle voidaan sisällyttää opetusvelvollisuuteen koulun toimintaan liittyviä erityistehtäviä, kuten oppilaskunnan ohjaavan opettajan työ tai koulun kirjastosta huolehtiminen. Lisäksi opettajalla voi olla apulaisrehtorin tai koulunjohtajan hallinnollisia tehtäviä, joita voidaan lukea osaksi opetusvelvollisuutta. Paikallisesti työajasta ei voida sopia sopimusmääräyksiä laajemmin. Yksi poikkeus kuitenkin on: opetusvelvollisuustyöaikaa voi käyttää oman ammattitaidon kehittämiseen ja mentorointiin.

Vuonna 2020 opetushenkilöstön virkaehtosopimukseen otettiin käyttöön uusi määräys (OVTES osio B 14a §), joka mahdollistaa opetustuntien vaihtamisen erilaisiin kehittämistyöaikaan tai mentorointi- tai tutorointityöhön. 1.8.2024 alkaen mahdollisuutta laajennettiin niin, että vaihtoa voidaan tehdä enintään 114 opetustunnin osalta. Tämä vastaa lukuvuositasolla kolmea vuosiviikkotuntia.

Opetustuntien vaihtaminen kehittämistyöaikaan on täysin vapaaehtoista ja siten mahdollista vain opettajan kanssa sopien. Opettaja ja rehtori sopivat millaisiin tehtäviin vaihdettava työaika käytetään. Työaikaa voidaan sopia käytettäväksi myös esimerkiksi opettajan osaamisen kehittämiseen kuten koulutukseen osallistuminen tai työhyvinvointia tukevaan toimintaan tai työtehtävien järjestelemiseen osittaisen sairaspoissaolon yhteydessä. Jotta työajan vaihto voi tukea työssä jaksamista, sen on voitava olla osa opetusvelvollisuutta.

Mentoroinnilla tarkoitetaan uusien opettajien työhön perehdyttämistä ja tutoroinnilla muiden opettajien vertaistukea esim. opetustyön digitalisointihankkeissa. Mentorointi ja tutorointi täydentää perehdytystä, mutta ei voi korvata työnantajan vastuulla olevaan lakisääteiseistä perehdytystä.

Mentorointi voi olla hyvä tapa saada uutta perspektiiviä omaan työhön ja myös monipuolistaa omia työtehtäviä. Jos sopiva mentoroitava löytyy, aloita keskustelut esihenkilösi kanssa mentoroinnista opetusvelvollisuustyöaikana.

Kun opetustunnit muutetaan muuksi kuin opetustyöksi Vaihtamiseen sovelletaan kerrointa 1,5 -  eli 114 opetustunnin vaihtaminen vastaa yhteensä 171 tuntia muuta työtä. Vaihtamista voidaan toki tehdä myös vähemmän kuin 114 tunnin osalta, esimerkiksi 76 tuntia lukuvuodessa. Määräys on sovellettavissa myös päätoimiseen tuntiopettajaan.

Eila Urpilainen
Neuvottelupäällikkö