Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Sairauspäivärahaan suunnitellaan leikkauksia

Sosiaaliturvaan suunnitellaan uudistuksia, jotka heikentäisivät jäsenen asemaa ja pienentäisivät sairauspäivärahaa. OAJ:n juristi Kai Kullaa kertoo, mistä on kysymys.

Juristi

Maan hallituksen isot muutokset sosiaaliturvaan jatkuvat. Hallitus on esittämässä sairauspäivärahaan leikkauksia. Sairauspäiväraha koskee käytännössä pidempiaikaisesti töistä sairauden vuoksi pois olevia. Jos työntekijä saa esimerkiksi flunssan tai joutuu olemaan muutaman päivän poissa töistä, työnantaja huolehtii sairauspäivien palkanmaksusta työehtosopimuksen mukaan. Jos poissaolo sairauden takia kestää pidempään, työntekijälle maksetaan palkan sijaan sairauspäivärahaa Kelasta.

Nykyisin sairauspäivärahan laskentaperusteena on 70 prosenttia vuosiansioista taitekohtaan eli noin 36 000 euroon saakka, ja tämän ylittävältä osalta 20 prosenttia. Leikkauksen jälkeen taitekohta olisi noin 28 000 euroa ja ylittävän osan kertymä 15 prosenttia.

Tulos olisi sairauspäivärahan aleneminen noin viidenneksellä kaikilta, joiden vuosiansio ylittää noin 28 000 euroa. Tällainen leikkaus olisi merkittävä heikennys ja koskisi kaikkia jäseniämme. Jos otamme esimerkiksi työuransa alkupuolella olevan varhaiskasvatuksen opettajan, jonka vuosiansio on 35 000 euroa, niin hänen sairauspäivärahansa on nyt kuukaudessa hieman yli 2000 euroa. Leikkauksen jälkeen se olisi noin 1700 euroa.

Työnantaja maksaa sairausajan palkan työ- ja virkaehtosopimuksissa sovitulta ajalta, mutta tämän sairausajan palkkaoikeuden päättymisen jälkeen toimeentulo koostuu vain sairauspäivärahasta. Vaikutus kohdistuu siis nimenomaan pitkäaikaisesti sairastavien toimeentuloon, Tämä ei ole oikein. Pitkäaikaiseen sairastamiseen liittyy usein taloudellisia ongelmia ilman tätä leikkaustakin. Asian valmistelun aikana olemmekin pyrkineet vaikuttamaan esitykseen keskusjärjestömme Akavan kautta, mutta toistaiseksi tuloksetta.

Leikkauksen suunniteltu voimaantuloajankohta olisi vuoden 2025 alusta.  Kerromme OAJ:n verkkosivuilla käsittelyn kulusta.

Juristi, OAJ

Juristi