• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Näin amisreformi muuttaa opettajan työtä

15.01.2018 - 00.00 Uutinen
Kuvituskuva

Opettajan rooli toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa vahvistui vuoden alussa. Kysy luottamusmieheltäsi, miten ja millä aikataululla lakimuutoksia oppilaitoksessasi toteutetaan. Tässä muistilista tärkeimmistä muutoksista.

1. Opettaja on mukana tekemässä muutosta.
 
Koulutuksen järjestäjän on lain mukaan yhdessä opettajien kanssa arvioitava, mikä opettajien roolissa ja työnkuvassa muuttuu ja miten. Muutosten suunnitteluun ja toteuttamiseen on varattava riittävästi aikaa.
 
2. Opettajia on tarpeeksi.
 
Laki edellyttää, että rehtoreita sekä opettajia, opinto-ohjaajia ja erityisopettajia on tarpeeksi. OAJ:n mielestä 20 opiskelijaa kohden tarvitaan vähintään yksi opettaja, 200 opiskelijaa kohden vähintään yksi opinto-ohjaaja ja 100 opiskelijaa kohden vähintään yksi erityisopettaja. Yhtä osaamispistettä varten opiskelijan on saatava vähintään 22 tuntia opettajan opetusta tai ohjausta.
 
3. Työajan muutoksesta sovitaan erikseen.
 
Jatkuva haku, opiskelijaksi ottaminen ja ympärivuotinen mahdollisuus opiskella eivät lähtökohtaisesti muuta opettajan työaikaa. Jos työaikaa muutetaan, siitä on aina sovittava erikseen. Opettajan työajasta ei voida sopia paikallisesti, vaan sopiminen vaatii aina OAJ:n sekä työnantajan sopijapuolen hyväksynnän.
 
4. Opettaja on rinnalla koko opintopolun.
 
Opettaja ja opinto-ohjaaja laativat ja päivittävät yhdessä opiskelijan kanssa hänen henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmansa, HOKSin. Siihen kirjataan kaikki henkilökohtaistamista koskevat tiedot, joten se korvaa erilliset asiakirjat, kuten opiskelusuunnitelman ja erityisopetuksen HOJKsin.
 
5. Opettaja tunnistaa ja tunnustaa osaamista.
 
Työnantaja vastaa siitä, että opettaja osaa tunnistaa opiskelijan aiemmin hankittua osaamista. Jos opettaja ja työelämän edustaja ovat arvioineet, että opiskelijalla on aiemman työkokemuksen, harrastuneisuuden tai koulutuksen tuomaa osaamista, opiskelijalla on mahdollisuus osoittaa osaamisensa suoraan näytössä tai yhteisten tutkinnon osien ja niiden osa-alueiden osalta myös muulla tavoin.
 
6. Opettaja antaa palautetta.
 
Lain mukaan opiskelijalla on oikeus saada palautetta osaamisensa kehittymisestä tutkinto- ja valmentavan koulutuksen aikana. Palautetta antavat opetuksesta vastaavat opettajat ja muut opiskelijan opetukseen, ohjaukseen ja tukeen osallistuvat koulutuksen järjestäjän edustajat sekä vastuullinen työpaikkaohjaaja.
 
7. Opettaja arvioi.
 
Lain mukaan opettaja arvioi opiskelijan osaamista yhdessä työelämän edustajan kanssa näytössä. Koulutuksen järjestäjän pitää perehdyttää työelämän arvioijat osaamisen arviointiin. Yhteisten tutkinnon sekä valmentavan koulutuksen osien ja niiden osa-alueiden osaamisen arvioi ja siitä päättää opettaja.
 
Vain erityisestä syystä arvioijana voi toimia opettajan sijasta muu koulutuksen järjestäjän edustaja. Hän voi olla esimeriksi kouluttaja tai muu koulutuksen järjestäjän opetushenkilöstöön kuuluvaa henkilö vastaavasti kuin nykyisin ammatillisessa lisäkoulutuksessa ja ammatillisten erikoisoppilaitosten toteuttamassa koulutuksessa. 
Vähintään toisen arvioijista tulee olla paikalla yksittäisessä näytössä. Arviointi suoritetaan ja arvioinnista päätetään kuitenkin aina kollegiona arviointikeskustelussa.
 
8. Opettaja opettaa, tukee ja ohjaa.
 
Lain mukaan opiskelijalla on oikeus saada sellaista opetusta, tukea ja ohjausta, että hän saavuttaa tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaisen ammattitaidon ja osaamisen.  Opetuksen, tuen ja ohjauksen on oltava sellaista, että se tukee opiskelijan omaa kehitystä hyväksi, tasapainoiseksi ja sivistyneeksi ihmiseksi ja yhteiskunnan jäseneksi.
 
Koulutuksen järjestäjällä on velvollisuus tarjota riittävästi ja tarkoituksenmukaisella tavalla opetusta, opinto-ohjausta ja muuta tarpeellista ohjausta, jotta opiskelija voi saavuttaa ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet sekä jatko-opintojen ja työelämässä kehittymisen kannalta tarpeelliset tiedot ja taidot.
 
9. Opettaja on aina mukana, kun opiskellaan työpaikalla.
 
Ammatillisen koulutuksen asetus edellyttää, että oppisopimuskoulutuksessa tai koulutussopimuksessa opiskelevan HOKSiin merkitään vastuullinen työpaikkaohjaaja ja koulutuksen järjestäjän nimeämä opettaja tai perustellusta syystä muu koulutuksen järjestäjän edustaja. Muu koulutuksen järjestäjä voidaan nimetä esimerkiksi silloin, jos oppisopimuskoulutus järjestetään kokonaan työpaikalla.
 
10. Vain opettaja ja rehtori saavat käyttää rangaistuskeinoja.
 
Rehtorin ja opettajan valtuuksia ei ole muutettu. Vain heillä on oikeus käyttää lain mukaisia rangaistuskeinoja tarpeen vaatiessa. Tätä oikeutta ei ole laajennettu muille.
 
11. Opettaja voi saada viran ilman julkista hakua.
 
Kunnallinen koulutuksen järjestäjä voi yhdessä opettajan kanssa muuttaa Opettajan työsuhteen virkasuhteeksi ilman julkista hakumenettelyä, jos opettaja täyttää säädetyt kelpoisuusvaatimukset ja palvelussuhde on tällä hetkellä voimassa toistaiseksi. Tämä tulee tehdä 31.12.2018 mennessä.
 
Aihe on esillä Educa-messuilla: 
  • Ammatillisen koulutuksen reformi arjeksi -  Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen sessio pe, 26.1. kello 11.20-12.00.
  • Ammatillinen reformi ja opettajan työ. OAJ:n työmarkkina-asiamies Markku Perttunen Open Loungessa pe, 26.1. kello 16.00-16.30.
  • Vuoden 2016 koulutusvaikuttaja, AMKE:n toimitusjohtaja Petri Lempinen: Amis ja tulevaisuuden askelmerkit la, 27.1. kello 10.30-11.00  
  • Ammatillinen seminaari - "Kentällä kuhisee ja opettajat puhisee!"  la, 27.1. kello  13.20-15.00
 
Educa-messut Helsingissä 26.-27.1.2018
  • Tutustu Educa-messujen ohjelmaan ja rekisteröidy messuille: educamessut.fi
  • Lue lisää Educa-uutisia: oaj.fi/educa2018
  • Seuraa myös somessa: #educa2018
 
Teksti: Riitta Korkeakivi