Laajasti työntekijöitä, oppilaitoksia ja koulutuksen järjestäjiä edustava joukko nostaa esiin, miten monitahoisia seurauksia leikkauksilla olisi.
Leikkaus vaarantaisi työllisyys- ja osaamistavoitteet
Leikkaus vapaasta sivistystyöstä vaikeuttaisi tulevan hallituksen työllisyystavoitteeseen pääsemistä.
Vapaan sivistystyön oppilaitoksia ovat esimerkiksi kansanopistot, kansalaisopistot, opintokeskukset ja kesäyliopistot. Niissä tarjotaan ammatillista täydennyskoulutusta sekä opetetaan arjessa ja työelämässä tarvittavia perustaitoja, kuten tietotekniikkaa ja vieraita kieliä. Näin edistetään työkykyä ja työllistymisen edellytyksiä.
Työllisyysvaikutuksista puhuttaessa ei voida sivuuttaa myöskään leikkauksen vaikutusta vapaan sivistystyön työpaikkoihin. Esimerkiksi 70 miljoonan euron leikkaus vastaisi laskennallisesti yli 130 pienimmän oppilaitoksen lopettamista.
Koulutustason nostolle uusi este
Toteutuessaan leikkaus heikentäisi myös edellytyksiä nostaa kansan koulutustasoa, sillä moni kesäyliopistokin joutuisi todennäköisesti lopettamaan toimintansa. Samalla korkeakouluopintojen alueellinen saavutettavuus kapenisi rajusti.
Vapaa sivistystyö on tärkeä matalan kynnyksen väylä kohti yliopisto- ja ammattikorkeakoulututkintoja. Kesäyliopistot järjestävät vuosittain 65 000 opintopisteen edestä korkeakoulutusta, ja kaikkiaan vapaan sivistystyön oppilaitoksissa suoritetaan vuosittain korkeakouluopintoja noin 100 000 opintopisteen edestä.
Oppilaitosverkoston harveneminen osuisi kipeimmin pieniin paikkakuntiin
Oppilaitosten lakkauttaminen iskisi erityisesti pieniin kuntiin, joissa harrastus- ja opiskelumahdollisuuksia on jo ennestään vähemmän kuin isoissa kaupungeissa.
Tämä lisäisi syrjäytymistä ja kiihdyttäisi entisestään alueiden ja eri puolilla Suomea asuvien eriarvoistumista. Kansalaisten sivistykselliset oikeudet eivät enää toteutuisi Suomen perustuslain mukaisella tavalla.
Ketterästä osaamisen edistämisestä ei ole varaa leikata
Vapaaseen sivistystyöhön osallistuu vuosittain yli 1,5 miljoonaa suomalaista, ja iso osa opiskelijoista on työttömiä, eläkeläisiä ja opiskelijoita. Kurssimaksujen korotuksilla ei voitaisi paikata leikkausten jättämää aukkoa rahoituksessa.
Korotukset voisivat jopa estää koulutusta eniten tarvitsevien osallistumisen koulutukseen. Jos rahoituksesta lähtee puolet, pitää kurssimaksut jopa tuplata. Kun elinkustannukset ovat muutoinkin nousseet, monella ei olisi enää varaa osallistua oppilaitosten toimintaan.
Tärkeää on sekin, että eri puolilla Suomea on jatkossakin ketterään reagointiin kykeneviä oppilaitoksia. Esimerkiksi Venäjän aloittaman hyökkäyssodan seurauksena Suomeen saapuneet ukrainalaiset pääsivät vapaan sivistystyön oppilaitosten ansiosta todella nopeasti ja joustavasti kotoutumista edistävään koulutukseen.
Turvataan oppimisen edellytykset, ei tuhota niitä
Toteutuessaan leikkaus iskisi rajusti koko kansan edellytyksiin oppia läpi elämän matalalla kynnyksellä uutta. Vapaan sivistystyön opinnot auttavat tutkitusti ylläpitämään toimintakykyä ja mielenterveyttä sekä ehkäisemään syrjäytymistä ja masentumista.
Yhden vapaaseen sivistystyöhön käytetyn euron on arvioitu tuottavan yhteiskunnalle jopa yli viisi euroa. Tuotto syntyy siitä, että sosiaali- ja terveysmenot vähenevät samalla kun opiskelijan työelämätaidot ja motivaatio itsensä kehittämiseen lisääntyvät.
Tulevan hallituksen pitää turvata koko vapaan sivistystyön oppilaitosverkon toiminnan edellytykset, ei tuhota niitä.
Allekirjoittajat
- Aikuisopettajien liitto AKOL
- Akava
- Bildningsalliansen
- Finlands svenska lärarförbund FSL
- Kansalaisopistojen Liitto KOL
- Kansanopistoyhdistys
- Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
- Opintokeskukset ry
- Sivistystyönantajat
- STTK
- Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK
- Suomen kesäyliopistot ry
- Suomen Kuntaliitto ry
- Vapaa Sivistystyö ry
Lue myös blogikirjoitus: Nyt on aika koulutuksen erityissuojelulle, ei leikkauksille
Asiaa eduskuntavaaleista
-
UutinenTyömarkkinat 24.11.2023”Halutaanko, että Suomessa on jatkossa päteviä opettajia?” Kolmelta opettajalta terveisiä neuvotteluihin
-
UutinenTyömarkkinat 08.11.2023OAJ:n hallitus päätti painostustoimista
-
BlogiTyömarkkinat 03.11.2023Neuvottelu työ- ja virkaehtosopimuksista kuuluu liitoille ja neuvottelujärjestöille – Otetaan mallia Ruotsin neuvottelukulttuurista
-
TiedoteTyömarkkinat 30.10.2023OAJ:n valtuustolta täydet valtuudet järjestöllisiin toimiin
-
TiedoteTyömarkkinat 11.10.2023OAJ:n hallitus: Työmarkkinamalli valmisteltava yksityisen ja julkisen sektorin kesken
-
UutinenOpettajan työ 26.09.2023OAJ selvitti: Vain murto-osa opettajista kokee työtään arvostettavan
-
TiedoteKoulutuksen rahoitus 22.09.2023Kolme tutkimuslaitosta, Karvi ja OAJ vaativat: Opettajarekisterin perustamista jatkettava
-
TiedoteKoulutuksen rahoitus 19.09.2023OAJ:lta budjettiehdotukselle kiitosta – vapaan sivistystyön leikkaukset tyrmistyttävät
-
UutinenKoulutuksen rahoitus 19.09.2023Järjestöt: Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen pahentaa kuntien ja hyvinvointialojen työvoimapulaa
-
BlogiJärjestö 31.08.2023Työmarkkinamallia kehitettävä – pallo työnantajaliitoilla
- OAJ.fi/vaalit2023