Kuntatalouden hankala tilanne on tosiasia. Lähes 13 prosentin leikkaustavoite koulutuskaupunkina tunnetun Jyväskylän henkilöstömäärään on kuitenkin epärealistinen ja osuisi väistämättä kuntatalouden isoimpaan sektoriin, eli kasvatukseen ja koulutukseen. Lapsia ei saa laittaa maksamaan säästöjä.
OAJ kritisoi voimakkaasti sitä, että säästöjä kohdistettaisiin kasvatukseen ja opetukseen ja sitä kautta lapsiin.
–Jokaisella lapsella on oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen, koulutukseen ja opetukseen, sanoo OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto.
– Laadukasta opetusta ei voida taata ilman koulutettuja opettajia, joille pitää taata työrauha ja hyvät työolosuhteet, Murto jatkaa.
Uutisoidut massiiviset 40 miljoonan leikkaukset Jyväskylän taloudesta eivät saa kohdentua lakisääteisiin koulutuspalveluihin, vaan leikkauksia on etsittävä muualta.
– Se mitä tehdään, pitää valmistella aidossa yhteistoiminnassa henkilöstön kanssa, sanoo puolestaan OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos.
– Lomauttamisen pois jättäminen keinovalikoimasta jo alkuvaiheessa on kuitenkin positiivinen seikka. Lomauttaminen ei sovellu kasvatus- ja opetuspalveluiden säästökeinoksi, koska se on paitsi tehotonta, johtaa myös usein laittomiin tilanteisiin. Lindroos lisää. Keinovalikoimaan ei silti saa kuulua ryhmäkokojen suurentaminen.
Opetusryhmien koko on keskeinen tekijä opetuksen järjestämisessä kaikilla kouluasteilla. Riittävän pieni ryhmäkoko mahdollistaa laadukkaan opetuksen. Ryhmäkokojen suurentaminen vaarantaa aivan varmasti oppilaiden mahdollisuudet oppimiseen.
– JUKO:n pääluottamusmiehen Petri Kääriäisen Keskisuomalainen-lehdessä esiin tuomaan huoleen jo nykyisin liian suurista opetusryhmistä on perusteltua suhtautua vakavastiLindroos sanoo.
Suurin henkilöstöryhmä Jyväskylässä on perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen opettajat. Hyvinvointialueiden käynnistymisen myötä sote-palveluiden tuottaminen on siirtynyt pois kunnilta, joten kasvatuksen ja opetuksen rooli kuntien palveluna korostuu entisestään. Säästöt siis kohdistuisivat väistämättä kasvatukseen ja opetukseen.