Karvin tuoreesta arvioinnista ilmenee, että opinto-ohjaukselle varatut resurssit eivät ole kaikkialla riittävät. Oppilaan- sekä opinto-ohjaukseen suunnattuja resursseja kohdennetaan eri tavoin eri oppilaitoksissa, eikä työnjako opinto-ohjauksessa ole oppilaitoksissa aina selkeää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että oppilailla tai opiskelijoilla ei ole riittävästi keskusteluaikaa opinnoistaan ja tulevaisuuden suunnitelmistaan.
– OAJ on vaatinut opinto-ohjaukseen mitoituksia useiden vuosien ajan. Kouluissa ja oppilaitoksissa on merkittävä eroja siinä, kuinka monta ohjattavaa yhdellä opinto-ohjaajalla on. Tämä synnyttää merkittävää koulukohtaista eriarvoisuutta sen suhteen, kuinka yksilöllistä ohjausta oppilas tai opiskelija saa. Opinto-ohjaaja ei pysty tekemään työtään hyvin, jos työkuorma on mahdoton, OAJ:n erityisasiantuntija Pauliina Viitamies korostaa.
OAJ on vaatinut jo viime hallituskaudella lisärahoitusta opinto-ohjaajien palkkaamiseen, jotta oppivelvollisuuden laajentumisen jälkeiset uudet velvoitteet, kuten perusopetuksen tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja toisella asteella syrjäytymisvaarassa olevien opiskelijoiden ohjaus ja tuki, täyttyvät ja opinto-ohjaajien harteilla oleva taakka hellittää.
– Viimeaikaiset kyselyt tukevat samaa havaintoa, jonka OAJ on itsekin tehnyt: oppilaanohjaajia tai opinto-ohjaajia ei ole riittävästi oppilasmääriin nähden. Yhden opon vastuulla saisi olla enintään 150 ohjattavaa. Tämä sama koskee yhtä lailla peruskouluja, lukioita ja ammatillista koulutusta, sillä ohjauksen tarve ei katoa. Myös ryhmänohjaajat ja vastuuopettajat tekevät merkittävän määrän oppilaiden ja opiskelijoiden ohjaamista ja heille on osoitettava tähän riittävästi aikaa, OAJ:n erityisasiantuntija Mirjami Lehikoinen toteaa.
OAJ:n Ilmapuntari-kyselyissä (1, 2, 3) on käynyt ilmi, että opinto-ohjaajien määrää on lisätty vain vähän tarpeeseen nähden.
Opinto-ohjaus ei toteudu yhdenvertaisesti ilman opinto-ohjaajien mitoitusta
Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin arvioinnin perusteella oppivelvollisuuden laajentamisessa annetut uudet opinto-ohjauksen tehtävät eivät toteudu yhdenvertaisesti. OAJ on vaatinut jo vuosia opinto-ohjaukseen mitoituksia ja uusien opinto-ohjaajien palkkaamista kaikille koulutusasteille.
Uutinen
16.11.2023 - 14.57
Uusimmat uutiset ja tiedotteet
-
Kuntavaalit 21.11.2024OAJ:n kysely: Neljä viidesosaa kuntapäättäjistä pystyy vaikuttamaan kuntansa kasvatus- ja koulutusasioihin
-
Järjestö 20.11.2024Murto OAJ:n valtuuston avauspuheessaan: Me kuljemme kohti vilkasta edunvalvontakevättä varmoin askelin, yhdessä!
-
Sopimukset 19.11.2024Kehittämiserää koskevat neuvottelut hyvässä vauhdissa yksityisellä opetusalalla
-
Järjestö 19.11.2024OAJ:n valtuusto kokoontuu – Seuraa striimissä OAJ:n puheenjohtajan, opetusministerin ja väestönkehityksen asiantuntijan puheenvuoroja
Uusimmat uutiset ja tiedotteet
-
Järjestö 20.11.2024Murto OAJ:n valtuuston avauspuheessaan: Me kuljemme kohti vilkasta edunvalvontakevättä varmoin askelin, yhdessä!OAJ:n kolmepäiväinen syysvaltuusto alkoi tänään 20.11. Helsingissä. OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto nosti avauspuheessaan esiin mm. sivistyksen teemavuoden, lapsen oikeuksien päivän, haastavan taloustilanteen vaikutukset opetusalaan sekä opettajien ja koulutuksen tärkeyden Suomen kilpailukyvylle. Hän myös esitti ratkaisuja, joilla palkkatasa-arvoa ja opetusalan ammattilaisten asemaa voitaisiin tukea kiistellyn vientimallilain edetessä.
-
Sopimukset 19.11.2024Kehittämiserää koskevat neuvottelut hyvässä vauhdissa yksityisellä opetusalalla
-
Järjestö 19.11.2024OAJ:n valtuusto kokoontuu – Seuraa striimissä OAJ:n puheenjohtajan, opetusministerin ja väestönkehityksen asiantuntijan puheenvuoroja
-
OAJ työnantajana 19.11.2024Harjoittelija ICT-tukihenkilön tehtäviin
-
Työolot 12.11.2024OAJ vastustaa: Vuodeksi määräaikaiseen työsuhteeseen ilman perusteita