Ammatillisen koulutuksen opettajat ovat jo pitkään pitäneet esillä sitä, että oppimisen haasteet ovat lisääntyneet ammatillisessa koulutuksessa.
– Ammatillisen toisen asteen opiskelijoille on tulossa aiempaa laajempi oikeus oppimisen tukeen, kuten esimerkiksi tukiopetukseen, tilapäiseen erityisopetukseen tai kielelliseen tukeen. Tämä on tervetullut uudistus, ja OAJ on ajanut sen toteuttamista, OAJ:n johtava erityisasiantuntija Eira Bani toteaa.
Jos tuen tarve on säännöllinen, on opiskelijalla oikeus erityiseen tukeen kuten jo nykyisin.
– Opiskelijalla voi olla esimerkiksi elämänhistoriaan liittyviä syitä tai sairaus, jotka vaikeuttavat oppimista. Erityisopettajalla on oikea pedagoginen osaaminen opiskelijan tukemiseen opinnoissaan, mikä lakiuudistuksessa myös hyvin tunnistetaan. Siksi riittävä erityisopettajien määrä oppilaitoksissa on erityisen keskeinen, OAJ:n erityisasiantuntija Mirjami Lehikoinen korostaa.
Ammatillisen koulutuksen oppimisen tuen rahoitukseen ollaan lisäämässä kymmenen miljoonaa euroa.
– Samaan aikaan hallituksen leikkauspäätösten ja aiemman rahoituksen määräaikaisuuden seurauksena ammatillisen koulutuksen rahoitus vähenee lähes 150 miljoonalla eurolla. Rahoitus jää siis kokonaisuudessaan 140 miljoonaa euroa pakkasen puolelle. Vaikka leikkaukset tulisi hallituksen päätöksen mukaan kohdentua jo tutkinnon suorittaneisiin, ne väistämättä vaikuttavat myös oppivelvollisiin ja oppimisen tuen toteutumiseen, Bani muistuttaa.
Leikkauspäätökset näkyvät jo tällä hetkellä yt-neuvotteluina oppilaitosten arjessa.
– OAJ:n luottamusmiehet ovat tehneet ympäri Suomen hartiavoimin töitä, jotta leikkausten vaikutus olisi paikallisesti mahdollisimman pieni ja esimerkiksi irtisanomisia vältettäisiin. Vaikea tilanne ei johdu oppilaitosten omasta työstä, vaan hallituksen typerän lyhytnäköisistä päätöksistä, Lehikoinen alleviivaa.
Ammatillisten oppilaitosten rahoitusperusteet muuttuvat
Valtion rahanjakoperusteet ammatillisille oppilaitoksille muuttuvat. Uudessa mallissa palkitaan oppilaitoksia aiempaa enemmän suoritetuista tutkinnoista ja tutkinnon osista, opiskelijoiden työllistymisestä ja opiskelijoiden siirtymisestä jatko-opintoihin.
– OAJ katsoo, että ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärään perustuva rahoitus kutistuu uudistuksen myötä liikaa. Uudistus ei huomioi lainkaan oppivelvollisuusuudistuksen vaikutusta siihen, ketkä jatkavat ammatillisen koulutuksen pariin. Pitää pystyä sanomaan ääneen se, että opiskelijoiden opiskeluvalmiudet ovat paikoin heikentyneet ja tämä näkyy eri tavalla eri oppilaitosten arjessa. Uusi tilanne edellyttää ammatillisen koulutuksen opettajilta erityisen paljon, eikä rahoituksen heilahtelu helpota tilannetta, Lehikoinen sanoo.
Rahoitusmallin uudistaminen yhdistettynä suoriin rahoitusleikkauksiin uhkaa pahentaa työmarkkinoiden työvoimantarvetta.
– Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen ja aikuiskoulutuksen rahoitus sukeltaa tilanteessa, jossa monella alalla on huutava työvoiman tarve. Jos nopein ja vaikuttavin väylä erikoistumiseen ja alanvaihtoon suljetaan, mistä saadaan tulevaisuuden isännöitsijät, koulunkäynnin avustajat, nuohoojat tai ajoneuvokatsastajat? Bani kummastelee.
Osa ammatillisista oppilaitoksista mukana kokeilussa
Hallituksen antaman lakiesityksen perusteella enintään 40 koulutuksen järjestää valitaan mukaan kahdeksanvuotiseen kokeiluun, jolla annetaan koulutuksen järjestämiseen enemmän vapauksia. OAJ on suhtautunut kokeiluun varovaisen myönteisesti.
– Mukana olevat koulutuksen järjestäjät neuvottelevat OKM:n kanssa koulutustarjonnasta, saavat laajat tutkintojen järjestämisoikeudet ja voivat käyttää englantia tutkintokielenä. Tämä lisää tarvetta henkilöstön täydennyskoulutukselle. Samaan aikaan on turvattava myös kokeilun ulkopuolella olevien oppilaitosten mahdollisuudet kehittää toimintaansa, Lehikoinen toteaa.
OAJ on viestinyt lukiota koskevista uudistuksista jo kesällä, pääset artikkeliin tästä