OAJ:n jäsenen verkkopalveluihin tulee vahva kirjautuminen, palveluissa käyttökatko 5.-8.4.

Parannamme verkkopalveluidemme turvallisuutta ja siirrymme kirjautumista edellyttävissä jäsenen palveluissa vahvaan tunnistautumiseen 8.4. alkaen.

Kirjautumisen muutos koskee OAJ.fi-verkkosivuston jäsenille näytettäviä lisätietoja, Omat tiedot -palvelua, Edustettavat jäsenet -palvelua, OAJ-sovellusta sekä OAJ Areenaa.

Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa et voi enää kirjautua jäsennumerolla, puhelinnumerolla tai sähköpostiosoitteella, vaan kirjautuminen tapahtuu aina verkkopankkitunnuksilla  tai mobiilivarmenteella.

Huomaathan myös, että eri palveluissamme kirjautumisesi saattaa vanhentua aiempaa nopeammin. Kirjauduthan silloin tarvittaessa uudelleen sisään. 

Kirjautumisjärjestelmän uudistamisen takia verkkopalveluissamme on viikonlopun mittainen käyttökatko pe 5.4 klo 14 – ma 8.4. klo 7. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.

Usein kysyttyä kirjautumisen uudistuksesta

Miksi kirjautuminen vaihtuu?

Vahva tunnistautuminen on käytössä monissa virallisissa verkkopalveluissa, kuten vakuutus- tai pankkiasioita hoidettaessa. Vahva tunnistautuminen antaa entistä paremman suojan esimerkiksi omille jäsentiedoillesi. Vahvaan tunnistautumiseen tarvittavat tunnukset on jo lähes kaikilla, joten nyt on hyvä hetki ottaa se käyttöön myös OAJ:n jäsenten verkkopalveluissa.

Mitä teen, kun minulla ei ole pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta?

Saat pankkitunnukset tekemällä sopimuksen jonkin suomalaisen pankin kanssa. Tunnusten tulee olla henkilökohtaiset, esimerkiksi yrityksen tai yhdistyksen tunnuksilla ei voi tunnistautua.

Jos haluat käyttää mobiilivarmennetta, ota yhteyttä oman suomalaisen puhelinliittymäsi operaattoriin. Lisätietoa mobiilivarmenteen käyttöönotosta ja maksuista saat oman matkapuhelinoperaattorisi verkkosivuilta.

Miksi kirjautuminen pankkitunnuksillani tai mobiilivarmenteella ei onnistu käyttökatkon jälkeen?

Tunnistautumisessa käytettävien pankkitunnusten tulee olla sellaiset, että niitä voi käyttää pankkiasioinnin lisäksi sähköiseen tunnistautumiseen. Jos käyttäjätunnuksesi lukkiutuu tai tarvitset muuta apua tunnusten käytössä, ota yhteyttä omaan pankkiisi. 

Jos henkilötunnuksesi on muuttunut, ja jäsentietojärjestelmässä on vielä vanha tunnuksesi, kirjautuminen ei onnistu. Otathan silloin yhteyttä OAJ:n jäsenpalveluun.

Jos vika ei ole käyttämissäsi pankkitunnuksissa tai mobiilivarmenteessa, eikä kirjautuminen onnistu käyttökatkon jälkeen, voit kääntyä OAJ:n tietohallinnon puoleen klikkaamalla tästä.

Päivittyvätkö OAJ:n sivut, jos esimerkiksi sopimusneuvotteluissa tapahtuu katkon aikana käänteitä? 

Parhaillaan OAJ neuvottelee Sivistan kanssa yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuksen sopimuksista. OAJ:n verkkosivuilla neuvotteluja voi seurata tavallisesti täällä. Kirjautumispalveluiden uudistumisesta aiheutuva käyttökatko estää kuitenkin myös oaj.fi-sivuston päivittämisen.

Jos neuvotteluissa tapahtuu käyttökatkon aikana merkittäviä käänteitä, kerromme niistä sähköpostitse sopimusten piirissä oleville jäsenillemme. Lisäksi käänteistä kerrotaan tarvittaessa tämän Opettaja-lehden verkkoartikkelin yhteydessä.

Uusimmat uutiset ja tiedotteet