Jäsenkorttinakin toimiva OAJ-sovellus jouduttiin perjantaina ottamaan pois käytöstä, kun järjestelmätoimittaja havaitsi sovelluksessa tietoturvaongelman.
– Ratkaisua ongelmaan alettiin etsiä heti, ja nyt ongelma on korjattu. Tänään kävimme vielä asian läpi sovelluksen teknisten vastaavien sekä tietosuojavastaavamme kanssa. Vika osoittautui onneksi lieväksi ja rajautui vain jäsenkorttiin. Jäsenkortissa näkyi joillain jäsenillä toisen henkilön nimi, mutta ei mitään muita yksilöiviä tietoja, OAJ:n jäsenpalvelupäällikkö Katja Tujula kertoo.
OAJ ottaa tietoturvan erittäin vakavasti
OAJ:ssä tietosuojavastaavana toimii juristi Janne Hälinen. Hän korostaa, että OAJ:ssä henkilötietojen suoja ja tietoturva otetaan erittäin vakavasti.
– Selvisimme säikähdyksellä. Teimme virhetilanteesta kuitenkin asianmukaisen ilmoituksen tietosuojavaltuutetulle normaalin prosessimme mukaisesti. Vakavia tietosuojariskejä tästä ei ole onneksi voinut aiheutua jäsenillemme, Hälinen sanoo.
Ongelmatilanteissa jäsenyyden voi osoittaa myös ilman sovellusta
OAJ:lle ehti viikonlopun aikana tulla kourallinen kysymyksiä siitä, miten jäsenyyden voi osoittaa, jos sovelluksesta ei pääse avaamaan omaa sähköistä jäsenkorttiaan.
– Jäsenten toiveesta sovellukseen lisättiin jo taannoin mahdollisuus lisätä jäsenkortti puhelimen lompakkosovellukseen. Lompakossa jäsenkortti on käytössä myös silloin, jos vastaavia teknisiä käyttökatkoja tulee uudestaan eteen, Katja Tujula vinkkaa.
Jäsenet voivat halutessaan ladata ja tulostaa itselleen myös paperisen jäsenkortin.
Lisätietoa OAJ-sovelluksesta ja ohjeita sen käytöstä löytyy täältä.
OAJ:n tietosuojaselosteeseen on puolestaan koottu tiedot siitä, miten OAJ käsittelee jäsentensä henkilötietoja ja suojelee heidän yksityisyyttään.