Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Opettajapula on globaali ongelma – Maailman opettajajärjestö koolla Buenos Airesissa

Opetusalan ammattiliitot eri puolilta maailmaa olivat koolla Maailman opettajajärjestö Education Internationalin (EI) kongressissa Buenos Airesissa, Argentiinassa kuluneella viikolla. OAJ nosti omissa puheenvuoroissaan esiin muun muassa syitä ja ratkaisuja opettajapulaan sekä digitalisaation vaikutuksia opettajien työhön.

Maailman opettajajärjestön Education Internationalin (EI) maailmankongressi oli koolla 29.7.–2.8. Argentiinassa. OAJ:n edustajat pitivät kongressissa kolme puheenvuoroa, joissa nostettiin esiin huolta yhä pahenevasta globaalista opettajapulasta, digitalisaation tuomista mahdollisuuksista ja haasteista opetuksessa sekä muistutettiin EI:a vastuullisesta taloudenpidosta.  

Opettajapulan syyt ja ratkaisut Suomessa 

OAJ jakaa EI:n huolen yhä pahenevasta globaalista opettajapulasta ja pitää esityksiä tilanteen parantamiseksi kannatettavina. Puheenvuorossaan OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto avasi opettajapulan syitä ja ratkaisuja Suomen näkökulmasta.  

– Suomessa opettajan ammatti on yhä vetovoimainen ja opettajankoulutukseen on kova kilpailu. Alalle hakeutuvien määrä on kuitenkin laskenut viimeisen 15 vuoden aikana ja opettajapula on aito huoli myös Suomessa. Yksi keskeisistä syistä tälle ovat koulutusleikkaukset, joita Suomessa tehtiin erityisesti 2010-luvulla, hän selitti.   

Toinen keskeinen tekijä on Murron mukaan opettajien kokeman kuormituksen lisääntyminen.  

– Esimerkiksi kuluvan vuoden jäsenkyselyissämme opettajat kertoivat kuormituksen selkeästi kasvaneen ja jaksamisen olevan jo monin osin äärirajoilla. Syitä lisääntyneeseen kuormitukseen ovat esimerkiksi liian suuret opetusryhmät ja kasvaneet tarpeet oppimisen tuelle. Opetusta ja oppimista häiritseviä asioita on kouluissa ja oppilaitoksissa liikaa, eikä niiden poistamiseksi ole riittävän tehokkaita keinoja, hän kertoi.    

Ratkaisuiksi Murto nosti kilpailukykyisen palkan ja työehdot. Lisäksi koulutuksen rahoitukseen ja resursseihin on panostettava sekä opettajien työhyvinvointi ja työkuorman rajaaminen ovat tärkeitä asioita alan veto- ja pitovoiman parantamiseksi.  

– Oikeudenmukaisen palkkakehityksen ja työolojen ohella olennaista opettajan työn arvostuksen suhteen on resursoida koulutukseen enemmän ja pitkäjänteisesti kaikilla koulutusasteilla. Tällöin opetuksen laatu voidaan turvata, ja tällöin myös oppilaat oppivat ja voivat paremmin.On kestämätöntä, että lähes kuka tahansa voi toimia opettajana.Opettajanimike tulee suojata ja Suomeen tarvitaan opettajarekisteri, Murto sanoo. 

Opettajien digiosaamisesta on huolehdittava 

OAJ on tyytyväinen EI:n näkökulmiin ja päätösesityksiin digitalisaation huomioimisessa.  OAJ:n puheenvuorossa OAJ:n hallituksen varapuheenjohtaja Katariina Kattelus painotti digiosaamista sekä tekoälyn hyödyntämistä ja digiturvallisuutta välttämättöminä kansalaistaitoina, joiden oppimiseen tarvitaan opetusta.

– Opettajien digiosaamisesta on huolehdittava. Digitalisaatio ei itsessään ole hyvä tai paha, mutta oppimisessa sitä on edistettävä oppimista tukevalla tavalla. Oleellista oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta on kohtaaminen, jota ei voi korvata. Tähän opettajia tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. Digitalisaation edistäminen on tehtävä hallitusti, jotta se tukee oppimista ja opettajien työtä. Se ei voi olla itsetarkoitus, Kattelus painotti.  

OAJ haluaa olla hereillä digitalisaation kehityksessä ja vaikuttaa siihen, että kehitys tukee opettajien työtä. Katteluksen mukaan suurten etäisyyksien maana ja syntyvyyden laskiessa Suomessa käydään keskustelua esimerkiksi etäopetuksen laajentamisesta, mitä OAJ vastustaa jyrkästi. Etäopetuksen hyödyntämisen tulee olla poikkeus, eikä sen laajentaminen ole tarpeen tai myöskään vastuullista lasten oppimisen tai hyvinvoinnin kannalta.   

Vastuullista taloudenpitoa

OAJ käytti puheenvuoron koskien EI:n toimintaa ja budjettia. OAJ nosti esiin erityisesti EI:n jäsenjärjestöjen päätöslauselmissa esitetyt tavoitteet suhteessa järjestön budjettiin.    

– Toimintaa on EI:ssä tarkasteltava vastuullisesti suhteessa talouden reunaehtoihin ja tuloksiin, Murto painotti puheenvuorossaan.  

Hän korosti myös, että aloitteita esittäessä edustajien pitää kyetä tarkastelemaan, mitä päätöslauselmia voidaan toteuttaa budjetin rajoissa.  

Argentiinassa koolla 1 200 opetusalan edustajaa 

Buenos Airesin kongressissa kokoontui 1 200 opetusalan edustajaa YLI 150 maasta. Kongressi päättyi tänään perjantaina 2. elokuuta. 

Kongressi on EI:n ylin päättävä elin. Se päättää järjestön suurista linjoista, talousarviosta ja henkilövalinnoista. EI on perustettu vuonna 1993 ja OAJ on yksi sen perustajajäsenistä. Edellisen kerran kongressi kokoontui vuonna 2019 Bangkokissa, Thaimassa. 

Suomen delegaatiossa olivat mukana OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto, kansainvälisten asioiden päällikkö Christer Holmlund, ensimmäinen varapuheenjohtaja Katariina Kattelus sekä järjestöpalveluista erityisasiantuntija Katja Järvinen. Holmlund toimi myös kongressin vaalivaliokunnan puheenjohtajana.

Uusimmat uutiset ja tiedotteet