-
Uutinen 23.03.2023OAJ:n jäsenet eivät tee lakonalaista työtä
Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Kiinteistötyönantajat ry:n hallitukset hyväksyivät kiinteistöpalvelualalle työehtosopimusratkaisun 29.3. Lakko ja muut työtaistelutoimet on peruttu.
-
Tiedote 14.03.2023”Tuki perille, ei vain paperille” – OAJ ehdottaa oppimisen tukeen radikaalia uudistusta
Oppimisen tuen ongelmat perusopetuksessa ovat viime aikoina puhuttaneet paljon, ja eri puolueet ovat nostaneet tuen uudistamistarvetta esiin vaaliohjelmissaan. OAJ ehdottaa uutta mallia, jossa hallinnollisia päätöksiä ei tehtäisi enää lainkaan tuen portaista vaan siitä, millaista tukea oppilas saa. Oppimisen tuen vahvistamista pidetään OAJ:ssä tärkeimpänä keinona puuttua laskeviin oppimistuloksiin.
-
Blogi 07.03.2023On perusopetuksen vuoro – opettajien huolenaiheet pinnalla vaalikeskusteluissa
Peruskoulu on nyt kaikkien huulilla. Näin pitää ollakin. Tämä oli tavoitteemme, kun viime vuoden keväällä ryhdyimme OAJ:n toimistolla suunnittelemaan, millä asioilla lähdemme kohti seuraavaa eduskuntavaalikautta ja hallitusohjelmaa. Erityisasiantuntija Pauliina Viitamies kertoo, missä perusopetuksen kysymyksissä OAJ pyrkii vaikuttamaan tulevaan hallitusohjelmaan.
-
Uutinen 01.03.2023OAJ vaatii: OPH:n on annettava kunnille selkeät ohjeet erityisen tuen järjestämiseen
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies antoi lokakuussa 2022 ratkaisupäätöksen OAJ:n tekemään kanteluun, joka koski Opetushallituksen (OPH) epäselviä ja virheellisiä ohjeistuksia oppilaan erityiseen tukeen. OPH on nyt ilmoittanut oikeusasiamiehelle poistaneensa virheelliset ohjeistukset verkkosivuiltaan ja valmistelevansa oppimisen tukeen uusia tukimateriaaleja. OAJ:n mielestä näissä tukimateriaaleissa on annettava selkeät ohjeet kunnille siitä, miten oppimisen tukea ja etenkin erityiseen tukeen kuuluvaa erityisopetusta lainmukaisesti järjestetään.
-
Uutinen 17.01.2023Toisen luokan loppuun on saatava selkeät vähimmäisosaamisen kriteerit
Tänään julkaistun Karvin raportin mukaan äidinkielen ja matematiikan taitojen kehittymisessä ei ole alueellisia eroja Suomen sisällä. Oppimistulokset ovat kuitenkin kokonaisuutena edelleen laskussa. OAJ vaatii, että oppimisen tukea on vahvistettava ja toisen luokan loppuun on laadittava selkeät vähimmäisosaamisen kriteerit.
Asiasana haku
Tuloksia haulle "Perusopetus"