Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Jäsenen palvelut

Edunvalvontaa, työsuhdeneuvontaa ja oikeusturvaa OAJ:n jäsenille

Ammattijärjestössä et jää yksin. Tärkein jäsenmaksulla saamasi palvelu on pitkäjänteinen edunvalvontatyö. Jos opettajien etuja ei puolustaisi yhtenäinen ja vahva järjestö, työnantajien vaatimukset erilaisiin joustoihin lisääntyisivät. Lisäksi OAJ:n jäsenten käytössä on muun muassa kattavat työsuhdeneuvonta- ja lakipalvelut.

Sopimusneuvottelut ovat tärkeä jäsenetu

Virka- työehtosopimuksissa on sovittu koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten muun muassa työajoista, palkasta, vapaista sekä poissaoloista. Valvomme, että näitä sopimuksien minimiehtoja noudatetaan kaikissa opetusalan työpaikoissa.

Jäsenenä sinun ei tarvitse miettiä neuvottelemista itse, sillä OAJ neuvottelee jäsenten puolesta.

Koulutuspoliittisella eduvalvonnalla vaikutetaan opetusalan säädöksiin ja rahoitukseen

Työmarkkinaedunvalvonnan lisäksi OAJ tekee koulutuspoliittista edunvalvontaa. Tällöin vaikutetaan opetusalan säädöksiin, rahoitukseen ja niiden kehittämiseen.

Monet edunvalvonta-asiat ovat sellaisia, että ne tulee ratkaista paikallisesti, jolloin luottamusmiehet ovat apunasi. Luottamusmies toimii lähellä opettajia ja tuntee paikalliset säännöt, määräykset ja sopimukset sekä työpaikan olot. Jos asia ei selviä paikallisesti, OAJ:n toimiston asiantuntijat auttavat sinua.

Paikallisesti sovitaan esimerkiksi tehtävän vaativuuden ja henkilökohtaisen työssä suoriutumisen arviointijärjestelmistä sekä niissä noudatettavista palkoista. Luottamusmiehet ja paikallisyhdistykset ovat myös neuvotelleet sopimuksia erilaisista lisätyökorvauksista.

Miten toimin työelämän ongelmatilanteessa?

On kyse sitten palkkaepäselvyydestä tai vaikka työajoista, muistathan keskustella asiasta ensin oman esihenkilösi kanssa. Jos asia ei selviä, ole yhteydessä omaan luottamusmieheen.

Paikallis- ja aluehdistysten puheenjohtajat voivat auttaa koulutuksen järjestämisessä tai sen resurssointiin liittyvissä asioissa. OAJ:n yhdistysten tehtävänä on olla yhteydessä paikallisiin päättäjiin heidän tehdessään päätöksiä koulutuksen järjestämisen asioista.

Työelämäoppaasta tietoa palkoista ja työajoista

Työelämäoppaamme antaa koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaiselle tietoa oman alan palvelussuhteen ehdoista ja vinkkejä työelämän eri tilanteisiin. Kirjautuneena löydät tarkennettua tietoa muun muassa palkasta ja oikeusturvasta.

Tutustu Työelämäoppaaseen

Milloin olen yhteydessä OAJ:n toimistoon?

OAJ:n edunvalvontapalvelut auttaa jäseniä tilanteissa, jotka eivät ratkea paikallisesti. Toisinaan on perusteltua olla suoraan yhteydessä OAJ:n edunvalvontapalveluiden asiantuntijoihin.

Katso OAJ:n palvelunumerot ja toimiston yhteystiedot