Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Työsuojeluvaltuutettu auttaa työterveydessä ja -turvallisuudessa

Kun tarvitset apua työturvallisuuteen tai –terveyteen liittyvissä tilanteissa, ota yhteyttä työpaikkasi työsuojeluvaltuutettuun. Hän tuntee työpaikkasi ohjeet ja toimintamallit.

Työsuojeluvaltuutettu auttaa esimerkiksi:

• työkykyyn liittyvissä kysymyksissä
  • Kiusaamistapauksissa
  • Sisäilmaongelmissa

Työpaikkojen työsuojelutoimet ja koko työsuojelun yhteistoiminta pohjautuu lainsäädäntöön. Työpaikoilla tuleekin olla ohjeet ja toimintamallit kaikkien tiedossa.

Tunnetko työsuojeluvaltuutettusi?

Perehdytysmateriaalissa, työpaikan intrassa ja ilmoitustaululla tulisi olla tieto siitä, kuka on työsuojeluvaltuutettusi. Voit tarvittaessa kysyä tiedon myös esihenkilöltäsi tai omasta yhdistyksestäsi.

Mitä tehdä, kun työpaikalla kaikki ei sujukaan?

Keskeisin työsuojelun työkalu on vaarojen tunnistaminen ja riskien arviointi. Siksi on tärkeää, että jokainen työntekijä ilmoittaa aina vaaroista ja riskeistä. Tällöin epäkohdat tulevat näkyviksi ja niitä voidaan alkaa korjaamaan.

Ilmoita puutteet työoloissasi ensin työnantajalle

Työsuojelu on yhteispeliä. Sinun velvollisuutesi on ilmoittaa, mikäli havaitset puutteita tai epäkohtia työoloissasi. Nämä havainnot tulee ilmoittaa työnantajallesi oman työpaikkasi ilmoituskäytänteiden mukaisesti. Mikäli et tunne oman työpaikan järjestelmää, kysy siitä esihenkilöltäsi tai työsuojeluvaltuutetultasi.

Työsuojelusta työpaikalla säätää Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta.

Voit tutustua lakiin Finlex-sivustolla

Työsuojeluvaltuutettu edustaa työntekijöitä

Työsuojeluvaltuutettu edustaa työpaikoilla työpaikan työntekijöitä työsuojelun yhteistoiminnassa. Työsuojeluvaltuutetut valitaan vaalilla.

Työsuojeluvaltuutettu

• auttaa kysymyksissä, jotka koskevat työntekijöiden turvallisuuteen ja terveellisyyteen vaikuttavia asioita
  • välittää tietoja työntekijöiden ja työnantajan välillä
  • tuntee työpaikan työsuojelua koskevat ohjeet ja toimintamallit
  • on tarpeen mukaan tukihenkilönä työpaikan työsuojeluun liittyvissä tilanteissa

Jokaisella työpaikalla tulee olla työsuojeluvaltuutettu

Työsuojeluvaltuutettu ja kaksi varavaltuutettua valitaan vaalilla kahdeksi vuodeksi kerrallaan, ellei tästä ole toisin sovittu. Kunnissa työsuojeluvaltuutettujen toimikaudeksi on sovittu neljä vuotta.

Nykyinen vaalikausi kunnissa on ajalla 2022-2025. Yksityisissä työpaikoissa kaudesta on voitu sopia paikallisesti.

Lisätietoja saat omalta työsuojeluvaltuutetultasi, luottamusmieheltäsi tai pääluottamusmieheltäsi sekä mm. Työturvallisuuskeskuksen sivuilta.

Siirry Työturvallisuuskeskuksen sivuille

Toimiva yhteistoiminta on työpaikan valttikortti

Työsuojelun yhteistoiminnan tarkoituksena on kehittää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta sekä mahdollistaa työntekijöiden osallistuminen ja vaikuttaminen työpaikan terveellisyyttä ja turvallisuutta koskevien asioiden käsittelyyn.

Yhteistoiminta työpaikalla on kahdenlaista:

• Välitön työpaikan työsuojelun yhteistoiminta tarkoittaa sitä, että työpaikan ongelmatilanteet selvitetään heti yhdessä asianosaisten kesken ja koko työyhteisöä koskevista asioista käydään keskustelut yhteisillä foorumeilla (kokouksissa tms.)
  • Edustuksellisen työsuojelun yhteistoiminnassa työntekijöiden keskuudestaan valitsemat työsuojeluvaltuutetut selvittävät yhdessä työnantajan kanssa työsuojeluun liittyviä asioita.

Työnantajalla on ensisijainen vastuu työpaikan terveellisyydestä ja turvallisuudesta.

Haluatko työsuojeluvaltuutetuksi? Lue lisää ja osallistu toimintaan!