Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Liity jäseneksi!

Työskenteletkö opetus- tai tutkimusalalla palkansaajana, asiantuntija- tai johtotehtävissä? OAJ valvoo työelämän etujasi, jotta sinä voit keskittyä työhösi huoletta. Tarjoamme jäsenillemme useita rahanarvoisia jäsenetuja. Lisäksi jäsenenä kuulut Opetus ja tiede -työttömyyskassaan.

Kuka voi liittyä OAJ:n jäseneksi?

Voit liittyä jäseneksi, jos:

• Työskentelet opetus- ja/tai tutkimusalalla opettajana tai siihen verrattavassa työssä
  • Työskentelet opetus- ja/tai tutkimusalalla joko rehtorina tai muissa johtotehtävissä
  • Hoidat muita koulutus- tai opetustoimeen liittyviä tehtäviä, kuten hallinto-, suunnittelu- tai tutkimustehtäviä
  • Sinulla on opettajakelpoisuus ja hakuhetkellä voimassa oleva palvelussuhde
  • Sinulla ei ole opettajakelpoisuutta, mutta olet pääsääntöisesti lukukauden kestävässä palvelussuhteessa

Varhaiskasvatuksessa jäseniksi voivat liittyä varhaiskasvatuksen opettajan tehtävissä ja varhaiskasvatuksen esihenkilötehtävissä toimivat sosiaalikasvattaja- ja sosionomikoulutuksen (AMK) suorittaneet henkilöt.

Jäsenyys ei edellytä Suomen kansalaisuutta.

Liity OAJ:n jäseneksi

Jos olet opiskelija, voit liittyä Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOLiin ja siirtyä OAJ:n jäseneksi sitten, kun valmistut.

Liity SOOLin opiskelijajäseneksi

Näin liityt jäseneksi

Jäseneksi liitytään sähköisellä lomakkeella. Lomakkeelle tunnistaudutaan pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla.

Kysymme jäseneksi liittymisen yhteydessä, mikä on sinua koskeva virka- tai työehtosopimus. Selvitäthän sen ennen kuin ryhdyt täyttämään liittymislomaketta. Jos et tiedä mikä oma virka- tai työehtosopimuksesi on, voit kysyä sitä esimerkiksi luottamusmieheltä tai esihenkilöltäsi.

Sinua koskeva sopimus on myös kirjattu työsopimukseesi tai viranhoitomääräykseesi.

Lue lisää Työelämäoppaasta

Jäsenyys koulun tai oppilaitoksen mukaan

Jäsenyytesi määräytyy sen koulutusalan ja oppilaitoksen mukaan, jossa työskentelet tai jossa sinulla on keskimäärin eniten opetustunteja. Jos työpaikkasi tai opetustuntiesi pääpaino siirtyy pysyvästi toiseen oppilaitokseen, vaihdat yhdistystäsi sen mukaisesti.

OAJ:n jäseneksi liityt oman työnantajasi toiminta-alueella toimivan paikallisyhdistyksen tai mahdollisen opettajayhdistyksen kautta. Lähes jokaisessa koulussa, oppilaitoksessa ja päiväkodissa on OAJ:n yhteysopettaja tai -henkilö joka neuvoo sinua liittymisessä. Päätöksen jäsenyyden hyväksymisestä tekee OAJ:n paikallisen yhdistyksen hallitus yhdistyslain mukaisesti.

Milloin jäsenyyteni tulee voimaan?

OAJ:n jäsenpalvelu käsittelee liittymislomakkeet saapumisjärjestyksessä. Jäsenyys alkaa siitä päivästä, jonka olet ilmoittanut liittymislomakkeessa.

Varsinkin lukukausien alkaessa ja päättyessä lomakkeiden käsittelyajat voivat pidentyä. Jäsenhakemuksen käsittelyaikataulu ei kuitenkaan viivästytä jäseneksi hyväksymispäivämäärää.

Saat meiltä sähköpostia heti, kun jäsenhakemus on käsitelty.

Huomaathan, että jäsenpalvelu on saattanut lähettää sinulle tarkentavia kysymyksiä jäseneksi liittymisestä ja odotamme vastauksiasi. Tarkista siis sähköpostisi, myös roskapostilaatikko.

Toisesta liitosta OAJ:n jäseneksi siirtyminen

Kun siirryt OAJ:n jäseneksi toisesta ammattiliitosta, voit antaa liittymisen yhteydessä OAJ:lle valtakirjan siirron hoitamiseksi.

Ammattiliiton ja työttömyyskassan jäsenyyden vaihdos pitää tehdä 30 vuorokauden kuluessa siitä, kun olet eronnut aiemmasta liitostasi. Näin varmistat, että aikaisemman ammattiliiton tai työttömyyskassan jäsenyyden aikana kertyneet työssäolokuukaudet eli vakuutuskaudet siirtyvät jäsenyytesi mukana Opetus ja tiede -työttömyyskassaan.

Jos haluat hoitaa siirron itse, eroa edellisestä ammattiliitosta ja työttömyyskassasta vasta, kun olet saanut vahvistuksen jäsenyyden hyväksymisestä.

Kun valmistut, siirry SOOLista OAJ:n jäseneksi

Kun saat valmistuttuasi opetusalan työsuhteen, voit liittyä OAJ:n jäseneksi. Lyhytkin työsuhde käy.

Ilmoita liittymisestä Omat tiedot –palvelussa. Valitse valikosta ”Siirryn työelämään ja liityn OAJ:n jäseneksi”.

Siirry OAJ:n jäseneksi