Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Mitä OAJ:n jäsenyys maksaa?

OAJ:n jäsenmaksun määrä on noin 1,05 prosenttia ennakonpidätyksen alaisista kokonaisansioista. OAJ:n työssäkäyvä jäsen maksaa jäsenmaksua keskimäärin noin 395 euroa vuodessa. Jos olet OAJ:n jäsen, voit tarkistaa jäsenmaksuprosenttisi Omat tiedot -palvelussa jäsenmaksulaskurilla.

OAJ:n jäsenmaksu vaihtelee pääosin 1,0–1,1 prosentin välillä ennakonpidätyksen alaisesta palkasta. Muistathan, että OAJ:n jäsenmaksu on verotuksessa kokonaan vähennyskelpoinen.

Henkilökohtaisen jäsenmaksun määrä vaihtelee, sillä kukin OAJ:n alue-, paikallis-, opettaja- ja valtakunnallinen yhdistys päättää vuosittain omasta jäsenmaksustaan. Liittyessäsi OAJ:n jäseneksi liityt samalla myös muihin yhdistyksiin.

Jäsenmaksu sisältää:

• OAJ:n jäsenmaksun
  • Alue- ja paikallisyhdistyksen jäsenmaksut
  • Mahdollisen opettaja- ja valtakunnallisen yhdistyksen jäsenmaksun
  • Opetus ja tiede -työttömyyskassan jäsenmaksun

Mistä tuloista jäsenmaksua maksetaan?

Jäsenmaksu lasketaan opetus- ja tutkimusalan työn ennakonpidätyksen alaisista kokonaisansioistasi. Kokonaisansioihin kuuluvat peruspalkkasi ja kaikki palvelussuhteesi perusteella maksettavat palkanlisät. Näitä palkanlisiä ovat:

• Kokemus- ja määrävuosilisät
  • Kalliinpaikanlisät
  • Lomaraha
  • Mahdolliset luontaisetujen verotusarvot
  • Syrjäseutulisä
  • Työaikakorvaukset
  • Vuosilomakorvaus

Jäsenmaksua ei makseta:

• Matkakorvauksista tai päivärahoista
  • Takautuvasti maksettavista palkoista kuten irtisanomisen riitauttamisesta johtuvista takautuvista palkoista tai irtisanomistilanteessa maksettavasta kertaluontoisesta tukipaketista
  • Yhdistystoiminnan palkkioista tai kokouspalkkioista

OAJ ilmoittaa vuosittain verovuoden aikana maksetut jäsenmaksut suoraan verottajalle. Jäsenmaksut siirretään Verohallintoon verottajan määräämänä eräpäivänä tammikuussa. OAJ ilmoittaa verottajalle sen hetkisen jäsenmaksutilanteen.

Jäsenmaksut useammasta tehtävästä

Eri oppilaitosten yhteisenä opettajana tai tuntiopettajana työskentelevät ovat jäsenmaksuvelvollisia kaikesta eri oppilaitoksissa tehdystä opetus- ja tutkimustyöstä.

Kun teet työ- tai virkavapaalla muuta kuin opetusalan työtä

Jos olet vapaalla tai työlomalla opetusalan virastasi tai -toimestasi ja teet tilapäisesti muuta kuin opetusalan työtä, jäsenmaksusi määräytyy silti opetusalan työsi mukaan.

Jäsenmaksusi on enintään niin suuri, kuin se olisi virkasi tai toimesi palkasta.

Esimerkki: Olet virkavapaalla luokanopettajantehtävästäsi, jossa peruspalkkasi on 3 040 euroa kuukaudessa. Toimit virkavapaasi aikana projektipäällikkönä ja saat tästä työstä palkkaa 4 000 euroa kuukaudessa. Maksat itse OAJ:lle prosentuaalisen jäsenmaksun, jonka perusteena on opettajanvirkasi palkka eli 3 040 euroa.

Päivitä työtilanteesi muutokset Omat tiedot -palvelussa

Maksutavat

Jäsenmaksun maksamiseen on kaksi tapaa. Voit pyytää työnantajaasi perimään jäsenmaksun kuukausittain suoraan palkastasi tai voit huolehtia jäsenmaksun maksamisesta itse.

Kun liityt jäseneksi tai päivität palvelussuhdetietojasi Omat tiedot -palvelussa, voit valita haluatko työnantajan perivän jäsenmaksun suoraan palkastasi. OAJ lähettää valtakirjan palkkahallintoosi jäsenmaksujen perintää varten. Tarkista palkkatositteesta, että perintä on alkanut.

Huomioithan, että jäsenmaksun automaattista perintää ei aina ehditä aktivoida heti työsuhteen alusta. Tarkista jäsenmaksun perinnän alkaminen palkkalaskelmastasi.

Jos jäsenmaksuihin jää puutteita, voit laskea ja maksaa puuttuvan kuukauden Omat tiedot -palvelussa. Maksutiedot saat Omat tiedot -palvelun jäsenmaksulaskurin avulla.

Jos jäsenyytesi päättyy ja työnantajasi on perinyt jäsenmaksun suoraan palkasta, ole yhteydessä työnantajaasi ja pyydä heitä lopettamaan OAJ:n jäsenmaksun periminen. Ilmoita myös eropäivämäärä.

Huomioithan, että jäsenmaksu täytyy maksaa myös sen kuukauden ajalta, jollon olet eronnut.

Kaikki työnantajat eivät peri jäsenmaksua suoraan palkasta. Silloin huolehdit jäsenmaksun maksamisesta itse. Voit vaihtaa ja valita maksutavan Omat tiedot -palvelussa. Saat sen jälkeen sähköpostilla ohjeet ja laskun jäsenmaksun maksamista varten.

Kun huolehdit itse jäsenmaksujen maksamisesta, saat jäsenmaksulaskun ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Voit myös tarkistaa maksutiedot Omat tiedot -palvelun Viestit-osiosta.

Siirry Omat tiedot -palveluun

Jäsenmaksun maksaminen Paytraililla

Kun maksat jäsenmaksusi Paytrailin avulla, tieto tallentuu tiliotteellesi tai verkkopankkiin. Maksun saaja on Paytrail, eikä maksu näy maksettuna OAJ:n tai SOOLin jäsenpalvelussa.

Jos käytät OAJ:n jäsenmaksulaskuria ja maksat sen kautta Paytraililla, maksun saaja on oikea.

1. Ota yhteyttä Paytrailin asiakaspalveluun ja pyydä maksun palautusta.

2. Korjaa maksutietoihin oikea tilinumero. Se löytyy mm. OAJ:n tai SOOLin sinulle lähettämistä jäsenmaksuviesteistä tai Omat tiedot -palvelun Viestit-kansiosta.

3. Maksa jäsenmaksu uudelleen korjatuilla tiedoilla.

Paytrailin yhteystiedot (paytrail.com)

Jäsenmaksun eräpäivä ja maksaminen

Jäsenmaksulaskun eräpäivä on aina kuukauden 25. päivä. Maksathan laskun enintään 14 päivää ennen eräpäivää, jotta jäsenmaksu kohdistuu oikealle kuukaudelle. Huomaathan, että maksun viitenumero pysyy aina samana.

Jos huomaat jäsenmaksun kohdistuneen jo aiemmin maksetulle kuukaudelle, ilmoita siitä meille yhteydenottolomakkeella. Kiireellisissä asioissa voit myös soittaa jäsenpalveluumme.

Yhteydenottolomake

OAJ:n jäsenpalvelun yhteystiedot

Tarkista palkastasi perityt jäsenmaksut

Monet työnantajat tilittävät jäseniltä perityt jäsenmaksut OAJ:lle 1-6 kuukauden välein. Tämä voi tarkoittaa, että osa jäsenmaksuista tilittyy OAJ:lle myöhemmin alkuvuoden aikana. Jäsenpalvelu tekee kevään aikana useita korjausajoja, joiden ansiosta verottajan saamat jäsenmaksutiedot vähitellen täsmentyvät.

Voit itse täydentää Verohallinnon OmaVerossa jäsenmaksutiedot verottajan antamaan eräpäivään mennessä. Tarkista palkastasi peritty jäsenmaksumäärä vuoden viimeisestä palkkatositteesta. Palkkatietojen tarkistamisessa voit hyödyntää Tulorekisteriä.

Siirry Vero.fi:n tulorekisteriin