Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

OAJ:n jäsenyys kannattaa

OAJ tekee monipuolista edunvalvonta- ja vaikuttamistyötä, joille on vaikea laskea tarkkaa hintalappua. Työehtosopimuksen perusehtojen ja opettajien ammatillisen aseman turvaaminen edellyttää jatkuvaa neuvottelu- ja vaikuttamistyötä. Lisäksi OAJ tarjoaa jäsenilleen kattavan valikoiman palveluja ja etuja sekä työn tueksi että vapaa-ajalle.

Tiesitkö, että ammattiliittojen jäsenmaksut ovat verotuksessa kokonaan vähennyskelpoisia? Kun OAJ:n jäsenen keskimääräinen jäsenmaksu vuodessa on 395 euroa, jäsenmaksun verovähennyksen laskennallinen arvo on vain noin 160 euroa.

OAJ:n jäsen saa jäsenmaksullaan monia rahanarvoisia etuja. Satasten jäsenmaksulla voit säästää vuodessa tonneja. Jäsenedut voidaan esimerkinomaisesti muuttaa euromääräisiksi eduiksi.

Satasten jäsenmaksulla voit säästää tonneja! – Katso euroiksi muunnetut edut

Esimerkki: Opettajan kuukausipalkka on 2573 euroa, ja hän joutuu työttömäksi kesän ajaksi. Jäsen saa kesän ajalta ansiosidonnaista päivärahaa yhteensä 3016 euroa. Jos hän ei olisi Opetus ja tiede -työttömyyskassan jäsen, hän saisi peruspäivärahaa 1 452 euroa, mikä on esimerkkitapauksessa alle puolet ansiosidonnaiseen päivärahaan verrattuna.

Esimerkki: Palkanmaksussa voi toisinaan tapahtua virheitä. Kun työntekijä tai OAJ:n luottamusmies huomaavat, että esimerkiksi palkanlisiä ei ole maksettu kaikille, he voivat olla yhteydessä työnantajaan ja asia laitetaan kuntoon. Korjauksen jälkeen jäsen saa hänelle kuuluvan palkan.

Esimerkki: Jäsen on joutunut työnsä vuoksi turvautumaan OAJ:n lakitiimiin apuun. OAJ:n juristi tutustuu kirjallisiin teksteihin kolme tuntia ja konsultoi jäsentä tunnin puhelimessa. Ulkopuolelta hankittuna tämä apu olisi maksanut vähintään 700 euroa.

OAJ on yksi ammattijärjestöpuolen aktiivisin kouluttaja. Jäsenille järjestetään monipuolista koulutustarjontaa OAJ:n toimiston ja paikallis-, alue- tai valtakunnallisen yhdistyksen järjestämänä.

Esimerkki: Jäsen osallistuu kahteen webinaariin vuosittain. Toinen niistä on alueellisen tason ja toinen keskustason järjestämä. Laskennallinen kustannus muodostuu esiintyjäpalkkion, henkilöstön työpanoksen sekä it-järjestelmien kulujen kautta. Yhden koulutuksen laskennallinen kustannus osallistujaa kohden on 20 euroa, eli yhteiskustannus 40 euroa.

Jäsenelle Opettaja-lehden vuosikerta on ilmainen. Muille tilaajille lehden vuositilaus maksaa 103 euroa.

Tutustu Opettaja-lehteen verkossa

OAJ:n jäsenyyteen kuuluu laaja vakuutuspaketti Turvan kautta. Pakettiin kuuluu myös ammatillinen vastuu- ja oikeusturvavakuutus, jota yksityishenkilö ei voi hankkia suoraan. Lisäksi OAJ:n jäsenet ovat oikeutettuja tuntuviin alennuksiin muista Turvan vakuutuksista. Jäsen on myös oikeutettu markkinoiden edullisimpaan henkivakuutukseen Kalevasta.

OAJ:n jäsenetuihin kuuluu Turvan laaja vakuutuspaketti, mihin sisältyy vapaa-ajan tapaturma-, matkustaja-, matkatavara-, matkavastuu-, matkaoikeusturva- sekä ammatillinen vastuu- ja oikeusturvavakuutus. Matkavakuutus kattaa myös jäsenen mukana matkustavat lapset (samassa taloudessa asuvat) sekä lapsenlapset.

Esimerkki: Jäsen sairastuu ulkomaanmatkalla Arabiemiraateissa Dubaissa. Yhden vuorokauden sairaalahoito Dubaissa kustansi yhteensä 1540 euroa.

Esimerkki: Holiday Club järjestää vuosittain jäsenille edullisten lomaviikkojen arvontoja. Esimerkiksi Lapin lomaviikosta säästö on vähintään 400 euroa viikossa verrattuna normaaliin hintaan.

Esimerkki: Alennuksen laskennallinen arvo on keskimäärin 40 euroa yötä kohden, Jos jäsen vierailee kaksi kertaa vuodessa OAJ:n jäsenhinnoilla hotellissa, hän säästää yhteensä 80 euroa.

Esimerkki: Member+ -palvelun etujen laskennallinen säästö on 20 euroa käytetty palvelu tai tuote. Kun jäsen käyttää kaksi kertaa vuodessa Member+ -palvelun jäsenetua, hän säästää 40 euroa.

Esimerkki: Jäsen osallistuu kerran vuodessa paikallisen yhdistyksensä järjestämään kulttuuritapahtumaan, kuten teatterimatkaan. Kustannukset muodostuvat teatterilipusta ja matkakuluista sekä mahdollisista tarjoiluista, jotka esimerkkitapauksessa ovat 50 euroa jäsentä kohden.

OAJ:n ja Suomen messujen järjestämät Educa-messut ovat kasvatus- ja koulutusalan suurimmat messut, jotka järjestetään aina alkuvuodesta. Suosiossa olevat messut ovat osallistujille ilmaiset. Keskimäärin asiantuntijatapahtumien messuliput maksavat noin 20 euroa.

Lue lisää Educa-messuista

Kaikki OAJ:n yhdistykset järjestävät jäsenille avoimia varsinaisia kokouksia eli vuosikokouksia (kevät- ja/tai syyskokous) sekä kokouksia hallitukselle ja muille mahdollisille toimielimille.

Esimerkki: Jäsen osallistuu kerran vuodessa vuosikokoukseen, jossa on ruokatarjoilu. Jäsenen saama hyöty pitää sisällään ruoan, tilavuokran ja muut järjestämisestä aiheutuneet kulut. Esimerkkitapauksessa kulut olivat 40 euroa jäsentä kohden.

Esimerkki: Jäsen on kilpailuttanut asuntolainansa ja saanut parhaan tarjouksen OAJ:n kumppanilta Danske Bankista. Hän on ottanut 200 000 euron lainan ja saanut siihen automaattisesti paremman marginaalin, joka laski jäsenyyden perustella 0,5:stä 0,4:ään prosenttiin. Säästö lainakuluissa on noin 200 euroa vuodessa. Lisäksi hän sai lainan ilman järjestelypalkkiota, joka olisi ollut 1200 euroa (normaalisti 0,6 prosenttia lainan määrästä).