Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Jäsenyyden erilaiset muodot: Opiskelijajäsenyys, rinnakkaisjäsenyys ja seniorijäsenyys

OAJ:n jäseniksi ovat tervetulleita SOOLin kautta myös opiskelijat ja rinnakkaisjäsenyydellä henkilöt, jotka tekevät samaan aikaan muutakin kuin opetus- ja tutkimusalan työtä ja kuuluvat toiseen ammattijärjestöön. Eläkeläiset voivat kuulua OAJ:hin seniorijäseninä OSJ:n kautta.

SOOL on OAJ:n opiskelijajärjestö

Opettajaksi opiskelevat voivat kuulua Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOLiin, joka on kaikkien eri alojen opettajaopiskelijoiden edunvalvoja ja OAJ:n opiskelijajärjestö.

SOOLin jäsenenä saat samat jäsenedut kuin OAJ:n varsinaiset jäsenet. Jos teet opiskeluaikanasi lyhyenkin opetus- tai tutkimusalan sijaisuuden, olet oikeutettu myös OAJ:n palkka-asiantuntijoiden ja luottamusmiesten neuvonta- ja edunvalvontapalveluihin.

SOOLiin kuulutaan yleensä jäsenyhdistysten eli opettajaksi opiskelevien ainejärjestöjen kautta, mutta jäsenyhdistyksen jäseneksi tulee liittyä erikseen. Jos sinulla ei ole ainejärjestöä, voit liittyä SOOLiin suoraan henkilöjäsenenä.

Huomaa, että Opetus ja tiede -työttömyyskassan jäsenyys ei kuulu automaattisesti SOOLin jäsenyyteen. SOOLin jäsenenä voit erikseen liittyä työttömyyskassaan lyhyenkin omaan opiskelualaan liittyvän työsuhteen, esimerkiksi sijaisuuden, perusteella. Näin voit jo opiskeluaikaisilla työsuhteilla kartuttaa tulevaa työttömyysturvaasi.

Lue lisää ja liity jäseneksi SOOLin verkkosivuilla

Valmistuminen

Valmistumisen jälkeen voit liittyä OAJ:n varsinaiseksi jäseneksi, kun saat lyhyenkin opetus- tai tutkimusalan työ- tai virkasuhteen. Ilman opettajakelpoisuutta OAJ:n jäsenyyden ehtona on koko lukukauden kestävä palvelussuhde. Liittyessäsi OAJ:n jäseneksi päättyy jäsenyytesi SOOLissa automaattisesti.

Seniorijäsenyys

Eläkkeelle jäävänä OAJ:n jäsenenä voit siirtyä Opetusalan Seniorijärjestö OSJ:hin. OSJ on eläkkeellä olevien opettajien valtakunnallinen järjestö, johon kuuluu yli 20 000 jäsentä kaikista OAJ:n jäsenryhmistä.

OSJ:n tavoitteena on jäsentensä sosiaalisten etujen parantaminen ja eläke-etujen turvaaminen. Lisäksi OSJ järjestää koulutustilaisuuksia ja järjestöllä on 70 aktiivista paikallisyhdistystä ympäri Suomea. Paikallisyhdistykset järjestävät monenlaista terveys-, kulttuuri- ja virkistystoimintaa.

OSJ:n jäsenenä pääset mukaan terveys-, kulttuuri- ja virkistystoimintaan ja hyödyt hyvistä jäseneduista. OAJ maksaa liittymisvuoden jäsenmaksun puolestasi. Jos teet töitä eläkkeellä ollessasi, sinulla on mahdollisuus saada erillistä maksua vastaan ammatillisen vastuu- ja oikeusturvavakuutuksen palvelupaketti.

Saat jäsenetuina muun muassa:

• OAJ-kalenterin
  • Viisi kertaa ilmestyvän Senioriopettaja-lehden
  • Alennuksia vakuutusmaksuista, lehtitilauksista, kylpyläpalveluista ja Holiday Club -lomaviikoista.

Jos olet jäänyt jo eläkkeelle etkä ole enää OAJ:n jäsen, voit liittyä itse OSJ:n jäseneksi täyttämällä liittymislomakkeen OSJ:n sivuilla.

Lue lisää ja liity OSJ:hin

Vinkkejä ja lisätietoa eläkkeelle jäämisestä OAJ:n työelämäoppaassa

Rinnakkaisjäsenyydellä voit kuulua kahteen ammattijärjestöön

Työskenteletkö koulutusalalla opetus-, asiantuntija-, hallinto- tai tutkimustehtävissä, mutta haluat säilyttää tutkintosi mukaisen jäsenyyden myös toisessa akavalaisessa ammattijärjestössä? Liity rinnakkaisjäseneksi, jolloin on mahdollista kuulua samanaikaisesti kahteen akavalaiseen ammattijärjestöön.

Rinnakkaisjäsenyyden avulla saat kahden ammattijärjestön edut maksamatta kahta täyttä jäsenmaksua, sillä rinnakkaisjäsenyys on huomattavasti edullisempaa kuin järjestöjen yhteenlasketut jäsenmaksut.

Rinnakkaisjärjestäytyneillä ensisijainen ammattijärjestö määräytyy sen mukaan, mikä järjestö hoitaa alan edunvalvontaa.

OAJ on ainoa ammattijärjestö, joka valvoo opetus- ja tutkimusalan etuja, joten alalla toimivien ensisijainen ammattijärjestö rinnakkaisjäsenyystapauksissa on aina OAJ.

Kuka voi liittyä rinnakkaisjäseneksi?

OAJ:llä on rinnakkaisjärjestäytymissopimukset Suomen Ekonomien, Insinööriliiton ja Tekniikan akateemisten kanssa.

Rinnakkaisjäsenyys varmistaa koulutusalan opetus-, asiantuntija-, hallinto- tai tutkimustehtävissä toimiville ekonomeille, insinööreille ja diplomi-insinööreille tehokkaan opetusalan edunvalvonnan, mutta samalla mahdollisuuden kuulua omaan ammatilliseen taustaryhmäänsä.

Rinnakkaisjäsenet maksavat OAJ:n normaalin jäsenmaksun. Jos kuulut johonkin näistä järjestöistä, voit liittyä lisäksi OAJ:n jäseneksi sähköisellä jäsenhakemuksella. Ilmoita hakemuksessasi toiveesi rinnakkaisjäsenyydestä. Ilmoita myös toiselle ammattijärjestöllesi, että haluat jatkaa heidän jäsenenään ja kuulua rinnakkaisjäsenenä OAJ:hin.

Jos olet jo OAJ:n jäsen ja haluat liittyä toisen järjestön rinnakkaisjäseneksi, ota yhteyttä OAJ:n jäsenpalveluun.

Jäsenpalvelun yhteystiedot