Lasku on sekava, miksi laskussa on sekä eurosummia että prosentteja?
Kun olet työssä, maksetaan jäsenmaksua prosenttiperusteisesti. Nyt tarkasteltavaan laskutusjaksoosi voi kuitenkin sisältyä myös alennetun jäsenmaksun jaksoja, jotka määritellään euroina. Alennettua jäsenmaksua maksetaan esimerkiksi työttömyyden ajalta, ja sen suuruus voi vaihdella eri vuosina.
Mistä tiedän, paljonko minun pitää maksaa?
Kirjaudu Omiin tietoihin ja käytä jäsenmaksulaskuria.
Käytä apuna saamaasi maksuhuomautusta. Valitse laskurista se ajankohta, jolta jäsenmaksusi puuttuu. Laskuri tunnistaa oman jäsenmaksuprosenttisi tai alennetun jäsenmaksusi. Kun syötät bruttotulosi, laskuri laskee puuttuvan summan puolestasi.
Voit kätevästi maksaa puuttuvat maksut Paytrailillä tai Mobilepayllä. (Laskuri toimii vain, jos jäsentietosi ovat ajan tasalla. Muussa tapauksessa ole yhteydessä jäsenpalveluun.)
On tosi tärkeää, että käytät laskurin antamaa viitettä tai maksuhuomautuksen viitettä. Näin maksu kohdistuu puuttuvalle, eikä nykyiselle kuukaudelle.
Miksi sain toisen huomautuksen, vaikka olin ollut jäsenpalveluun yhteydessä?
Pahoittelemme, mikäli olet saanut tarpeettoman maksukehoituksen.
Jäsenpalvelu käsittelee kaikki yhteydenotot, mutta ruuhkaa syntyy ajoittain. Mitään hätää ei kuitenkaan ole, vaikka saitkin toisen huomautuksen. Tilannetta tarkastellaan uudelleen, kun yhteydenottosi on käsitelty. Aiheettoman maksukehotuksen voi jättää huomiotta.
Jäsenpalvelussa on ruuhkaa. Voidaanko jäsenyyteni päättää, jos yhteydenottoani ei ole ehditty käsittelemään ennen eräpäivää?
Tilannettasi tarkastellaan uudelleen, kun yhteydenotto on käsitelty. Kenenkään jäsenyyttä ei päätetä ilman perusteellista selvitystä.
Minulta on peritty palkasta jäsenmaksu, mutta sain maksuhuomautuksen. Mitä ihmettä?
Nämä ovat ikäviä tilanteita, joissa useimmiten on kyse siitä, että palkanlaskennasta tulee OAJ:n tilille rahaa, mutta ei tietoa, kenelle maksut kuuluvat. Näissä tapauksissa OAJ on aina yhteydessä palkkahallintoon. Myös sinun kannattaa näissä tilanteissa olla itse yhteydessä palkanlaskentaan ja jäsenpalveluun.
Miksi jäsenmaksuja ei ole peritty aiemmin?
Järjestelmävaihto kesällä 2021 aiheutti huomattavia ongelmia ja jäsenpalvelu ruuhkautui. Jäsenmaksujen perintä toimii teknisesti vasta nyt. Tämän takia tarkasteltava jakso on poikkeuksellisen pitkä. Huomioimme pitkän perintäjakson eli teemme tarvittaessa myös yksilöllisiä maksusuunnitelmia.
Mitä tapahtuu, jos en maksa jäsenmaksuja?
Jäsenyytesi omassa paikallisyhdistyksessä ja OAJ:ssä päättyy. Menetät tämän myötä kaikki rahanarvoiset etusi, kuten mm. vakuutusedut, lakipalvelut ja luottamusmiehen tuen. Sinut saatetaan myös erottaa Opetus ja tiede -työttömyyskassasta. Et myöskään voi liittyä kahden vuoden karenssin takia uudestaan jäseneksi, ellet maksa puuttuvia jäsenmaksuja. Kun maksat puuttuvat jäsenmaksusi, palautetaan jäsenyys, eikä jäsenyyteen tule katkoa.
Miksi sain maksukehotuksen, vaikka olen maksanut jäsenmaksuni?
Pahoittelemme, mikäli olet saanut tarpeettoman maksukehotuksen. Maksukehotuksen saamiseen voi kuitenkin myös muita syitä kuin maksamaton jäsenmaksu.
Jäsenmaksulaskun eräpäivä on aina seuraavan kuukauden 25. päivä. Käytössä on normaalisti sama viitenumero. Jos maksat +/- 14 päivää eräpäivän molemmin puolin, maksu kohdistuu oikealle kuukaudelle. Jos olet maksanut jäsenmaksusi myöhässä tai liian ajoissa, maksusi kohdistuu edelliselle/seuraavalle kuukaudelle. Näissä tapauksissa jäsenpalvelu oikaisee maksun kuntoon.
Saattaa myös olla, että palkanlaskija ei ole perinyt jäsenmaksua palkastasi. Tai jäsenmaksu on peritty, mutta OAJ:n pyynnöistä huolimatta palkanlaskenta ei ole toimittanut tarvittavia tietoja OAJ:lle. Tällaisissa tapauksissa palkanlaskennan OAJ:lle toimittamia rahoja ei saada kohdistettua oikeaan henkilöön tai ajanjaksoon. Näissä tilanteissa kannattaa olla yhteydessä palkanlaskentaan. Voit halutessasi huolehtia itse jäsenmaksun maksamisesta.
Maksujen kirjautumisessa voi olla useamman päivän viive, varsinkin jos on käytetty Paytrailiä. Voit jättää aiheettoman maksukehotuksen huomiotta. TÄRKEÄÄ Älä kopioi Paytrail-maksua uudeksi maksuksi
Kun maksat jäsenmaksusi jäsenmaksulaskurin ja Paytrailin avulla, jää tästä tiliotteelle/verkkopankkiin "jälki". Tätä tapahtumaa ei saa kopioida uudeksi jäsenmaksuksi, koska maksun saaja on Paytrail - ei OAJ tai SOOL. Maksu ei näy maksettuna OAJ:n/SOOLin jäsenpalvelussa. Jos maksusi ohjautuu virheellisesti Paytrailille, joudut itse pyytämään Paytraililtä maksun palautusta.
Kun käytät jäsenmaksulaskuria, ja maksat Paytrailillä tai Mobilepayllä, ei ongelmaa ole.
Jos haluat luoda toistuvan maksutapahtuman, käytä viitettä, joka löytyy Omista tiedoista. Se ei vaihdu kuukausittain ja siksi on tärkeää maksaa jäsenmaksu oikea-aikaisesti yllä olevan ohjeen mukaisesti.
Saako jäsenmaksujen maksamiseen maksuaikaa ja mikä on korko?
Kyllä saa. Maksusuunnitelman voi tehdä ottamalla yhteyttä jäsenpalveluun, eikä maksuajalta peritä korkoa. Jos maksusuunnitelmaa ei noudateta, erääntyy maksamaton summa kerralla maksettavaksi.
Miksi sain huomautuskirjeen, vaikka olen juuri ollut jäsenpalveluun yhteydessä?
Pahoittelemme, mikäli sait aiheettoman maksukehoituksen. Kirjeiden lähetys on osittain automatisoitu ja todennäköisesti huomautukset ovat jo ehtineet matkaan yhteydenottosi aikaan. Voit jättää aiheettoman maksukehotuksen huomiotta.
Sain kirjeen, jossa viitataan aiempaan, sähköpostilla saapuneeseen maksuhuomautukseen. En ole saanut sähköpostilla mitään huomautusta.
Kannattaa tarkistaa, että jäsentiedoissasi on toimiva sähköpostiosoite, sähköpostilaatikko ei ole täynnä tai ettei viesti ole mennyt roskapostiin. Maksuhuomautus löytyy Omista tiedoista Viestit-osiosta, kuten muutkin jäsenmaksuihin liittyvät viestit. Tästä poikkeuksena on tilanne, jossa sähköpostiosoitetta ei ole lainkaan. Kenenkään jäsenyyttä ei päätetä yhden huomautuksen perusteella ilman, että mahdollinen yhteydenotto on käsitelty tai jäseneen on oltu yhteydessä
Kollegani sai maksuhuomautuksen jo aikoja sitten, miksi minulle tulee noottia niin paljon myöhemmin?
Jäsenmaksuja peritään poikkeuksellisen pitkältä kaudelta, joten huomautuksia lähtee tavallista enemmän. Porrastamme kirjeiden lähetystä, ettei jäsenpalvelumme ruuhkautuisi. Ruuhkaa syntyy ajoittain, mutta porrastamalla se on helpommin hallittavissa.
Miksi maksuhuomautuksessa on vääriä tietoja?
Päivitäthän jäsentietosi kuntoon Omissa tiedoissa. Voit myös hakea alennettua jäsenmaksua Omien tietojen kautta. Takautuva hakemus käsitellään jäsenpalvelussa, minkä jälkeen myös jäsenmaksulaskurissa näkyy oikeat tiedot. Vaihtoehtoisesti voit olla yhteydessä jäsenpalveluun, jossa tietosi korjataan kuntoon.
Voinko maksaa puuttuvan maksun samalla viitteellä, millä maksan muutenkin jäsenmaksuni?
Et valitettavasti voi. Jos käytät vakioviitettä, kohdistuu jäsenmaksu todennäköisesti kuluvalle kuukaudelle eikä puuttuville kuukausille. Käytäthän siis maksuhuomautuksen viitettä. Vaihtoehtoisesti voit käyttää jäsenmaksulaskuria, jonka avulla voit kohdistaa maksut halutulle kuukaudelle. Laskuri antaa erillisen viitteen ja kohdistaa siten maksun oikein.
Menevätkö maksamattomat jäsenmaksut ulosottoon?
Eivät mene. OAJ ei käytä ulkopuolisia perintätoimistoja. Puuttuvista maksuista tehdään tarvittaessa henkilökohtainen maksusuunnitelma, ja jäsenelle annetaan korotonta maksuaikaa.
Voinko jättää maksut maksamatta ja liittyä uudelleen jäseneksi?
Jos jäsenyytesi päätetään maksamattomien jäsenmaksujen takia, et voi liittyä heti uudelleen jäseneksi. Maksamattomien jäsenmaksujen seurauksena on kahden vuoden karenssi. Jos maksat puuttuvat jäsenmaksusi, palautetaan jäsenyytesi, eikä siihen tule katkoja.
Minulta puuttuu jäsenmaksuja useammalta kesältä. Miksi eri kesien summat vaihtelevat?
Alennetun jäsenmaksun suuruus päätetään vuosittain. Alennettua maksua maksetaan esim. työttömyyden aikana.
Olen jäänyt eläkkeelle aikoja sitten ja nyt sain OAJ:lta maksuhuomautuksen. Pitääkö lasku maksaa?
OAJ ei saa automaattisesti ilmoituksia eläköitymisistä. Voit ilmoittaa eläköitymisestäsi Omissa tiedoissa tai ottaa yhteyttä jäsenpalveluun. Emme peri OAJ:n jäsenmaksuja sen jälkeen, kun jäsen on siirtynyt eläkkeelle.