Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Tapahtumat ja koulutukset

Koulutamme vuosittain kymmeniä tuhansia jäseniämme. Tarjoamme työarkea sujuvoittavia teemakoulutuksia kaikille jäsenille, järjestötoimintaa tukevaa koulutusta yhdistysaktiiveille ja edunvalvontakoulutusta luottamustehtävissä toimiville.

Luvassa on myös kiinnostavia tapahtumia, joista ehkä tunnetuin on opetusalan suurtapahtuma Educa-messut. Lisäksi yhdistyksemme järjestävät paikallisesti monipuolista toimintaa. Tutustu ja tule mukaan!

Ilmoittautuminen sopimus- ja järjestökoulutuksiin

Avoin haku -koulutukseen voivat ilmoittautua kaikki koulutuksen kohderyhmään kuuluvat. Koulutusten ilmoittautumisaika päättyy noin seitsemän viikkoa ennen koulutuksen alkua.

Kutsukoulutuksiin voivat ilmoittautua OAJ:ltä kutsun saaneet henkilöt. Kutsut lähetetään kutsuttaville (tai yhdistyksen puheenjohtajalle, jos yhdistys voi määritellä osallistujan).

Osallistumisvahvistus lähetetään osallistujalle ilmoittautumisen päätyttyä, noin kuusi viikkoa ennen tilaisuutta.

Jäsenet voivat ilmoittautua osoitteessa tapahtumat.oaj.fi

Koulutusten kustannukset

Koulutukset ovat OAJ:n jäsenille maksuttomia. Koulutukseen sisältyvät ohjelmaan merkityt tarjoilut ja majoitus kahden hengen huoneessa. Yhden hengen huoneesta peritään lisämaksu, joka on noin 60 euroa/yö.

OAJ kantaa oman vastuunsa kestävästä kehityksestä ja suosii julkisia kulkuvälineitä koulutuksiin saavuttaessa. Ensisijaisesti matkat tehdään junalla, linja-autolla, metrolla, raitiovaunulla tai pitkän matkan päästä lentokoneella. Taksin käyttö on mahdollista vain, jos julkista liikennettä ei ole käytettävissä. Taksimatkoja ei korvata lentokentältä Helsingin keskustaan, Pasilaan tai takaisin lentokentälle.

Oman auton käyttöön tulee turvautua vain silloin, kun se on tarkoituksenmukaisin matkustustapa, julkista liikennettä ei ole käytettävissä tai autolla matkustaa useampi kuin yksi samaan tilaisuuteen tulija. OAJ suosii kimppakyytejä. Mikäli yhteen suuntaan kuljettava matka on yli 200 kilometriä, on auton käytöstä sovittava koulutuskoordinaattorin kanssa ennen koulutusta tai laskutettava matkakorvaus edullisimman julkisen liikenteen matkalipun mukaisesti.

Pysäköintikulut korvataan edullisimman pysäköintivaihtoehdon mukaan (siinä tapauksessa, että on OAJ:n linjan mukaiset edellytykset oman auton käytölle).

Koulutuksen peruutusehdot

Ilmoittautuminen koulutuksiin on sitova. Koulutukset ovat kokonaisuuksia, joten osallistujan pitää olla läsnä koko koulutuksen ajan, myös etäkoulutuksissa. Jos osallistuja ei voi sitoutua koko ajaksi koulutukseen, on järjestön kannalta parempi, että paikka annetaan varapaikalla olevalle henkilölle, jolla on mahdollisuus olla läsnä koko koulutuksen ajan.

Koulutuksen peruutuksesta tulee aina ilmoittaa koulutuskoordinaattorille. Viimeinen kuluton peruutuspäivä on seitsemän vuorokautta ennen koulutuksen alkua. Ilman peruutusta koulutuksesta poisjääneeltä veloitamme koulutuksen todellisen hinnan.

Illallinen varataan kaikille ilmoittautuneille. Illallisen voi perua maksutta viikkoa ennen koulutusta, sen jälkeen ravintolan peruutusmaksu on 60 euroa.

Sopimus- ja järjestökoulutukset

OAJ:n koulutus jakautuu sopimuskoulutukseen ja järjestökoulutukseen.

Sopimuskoulutuksella vahvistetaan osallistujan tietämystä palvelussuhteen ehdoista, virka- ja työsuhteesta sekä työelämän lainsäädännöstä. Koulutuksen tavoitteena on tehostaa jokaisen sopimus- ja koulutusalan työsuojelu- ja yhteistoimintaa sekä työelämän laatua koskevien sopimusten tulkintaa ja noudattamista. Sopimuskoulutusta ovat luottamusmies-, yhteistoiminta- ja työsuojelukoulutus. Sopimus- ja koulutusalakohtaisia tietoja voi syventää OAJ:n järjestämillä neuvottelupäivillä.

Koulutus on tarkoitettu luottamusmiehille, puheenjohtajille, työsuojeluvaltuutetuille ja yhteistoimintaelimissä toimiville. Koulutusten kohderyhmät määritellään vuosittain JUKOn, OAJ:n ja työnantajien neuvotteluissa. Sopimuskoulutukseen osallistuvalla on oikeus palkalliseen virkavapauteen tai työvapaaseen työnantajan kanssa tehtyjen koulutussopimusten mukaisesti. OAJ laskuttaa työnantajalta koulutuksen jälkeen koulutussopimuksessa sovitut ruokailu- ja koulutuskustannukset.

Järjestökoulutuksen avulla ylläpidetään OAJ:n aktiivitoimijoiden valmiuksia toimia omassa alue-, paikallis- tai opettajayhdistyksessä. Samalla lisätään tietoa järjestön linjauksista ja vahvistetaan yhdistystaitoja. Monipuolisella koulutuksella pyritään lisäämään järjestön yhtenäisyyttä sekä vastaamaan eri jäsenryhmien tarpeisiin.

OAJ järjestää järjestökoulutuksena mm. oppilaitosten ja päiväkotien johtajille sekä opetus- ja sivistystoimenjohdolle koulutusta, jossa keskitytään johtajuuteen, johtajuuden haasteisiin ja tulevaisuuden näkymiin. Lisäksi järjestetään toimiala- ja teemaseminaareja ajankohtaisista koulutuspoliittisista- ja työelämäasioista.

OAJ maksaa osallistuville virkavapaudesta tai työvapaasta aiheutuvat ansionmenetykset.