Koulutuspolitiikan seminaarit

OAJ järjestää vuosittain säännöllisesti teema- ja alakohtaisia pedagogisia seminaareja, joissa käsitellään alaan liittyviä ajankohtaisia asioita.

2.2.2024
Oppimisen tuen seminaari

Hallitusohjelmassa on tavoitteena oppimisen tuen yhtenäistäminen varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Seminaarissa pohditaan, mitä yhtenäistäminen tarkoittaa eri koulutusasteiden näkökulmasta. Tavoitteena on myös välittää ajankohtaista tietoa suunnitelmista tuen lainsäädännön uudistamisen suhteen sekä siitä, millaisia toimenpiteitä ja vaikuttamista tarvitaan onnistuneen lopputuloksen aikaansaamiseksi.

Kohderyhmä
OAJ:n alue- ja paikallistason toimijat, jotka vastaavat varhaiskasvatuksen, perusopetuksen tai toisen asteen koulutuspoliittisesta edunvalvonnasta.

Ilmoittautuminen
OAJ lähettää kutsun seminaariin alue- ja paikallisyhdistyksille, jotka voivat ilmoittaa osallistujansa tilaisuuteen.

15.-16.3.2024
Varhaiskasvatusseminaari

Seminaarin tavoitteena on vahvistaa alue- ja paikallistason koulutuspoliittista vaikuttamista erityisesti varhaiskasvatuksen edunvalvontaan liittyvissä asioissa sekä näkyvyyttä varhaiskasvatuksen edunvalvonnassa paikallistasolla.

Kohderyhmä
OAJ:n alue- ja paikallistason toimijat, jotka vastaavat varhaiskasvatuksen koulutuspoliittisesta edunvalvonnasta.

Ilmoittautuminen
OAJ lähettää kutsun seminaariin.

Pedagogisten opettajajärjestön edustajiston POE:n seminaarit

OAJ järjestää POE:n ohjesäännön mukaisesti kaksi pedagogisten opettajajärjestöjen seminaaria ajankohtaisista koulutuspoliittisista asioista. Seminaarin tavoitteena on käydä keskustelua opettajan työstä. Aiheeseen johdattelevat asiantuntijoiden ajankohtaiset katsaukset meneillään oleviin kehittämistoimiin ja opettajan työn muuttumiseen. Lisäksi on mahdollisuus saada tietoa meneillään olevista koulutuspoliittista uudistuksista ja käydä asioista keskustelua.

26.-27.4.2024
POE kevätseminaari

15.-16.11.2024
POE syysseminaari

Kohderyhmä
OAJ:n pedagogisten opettajajärjestöjen nimeäminä kaksi edustajaa/jäsenjärjestö, SOOLin edustajat, pedagoginen toimikunta sekä OAJ:n hallituksen jäsenet.

Ilmoittautuminen
OAJ kutsuu osallistujat seminaariin.

30.-31.8.2024
Koulutuksen ja sivistyksen seminaari

Koulutuksen ja sivistyksen seminaari keskittyy vuonna 2024 sivistyksen teemavuoteen. Seminaarissa tuodaan esiin näkemyksiä siitä, mitä ammattisivistys on ja miten se kehittyy. Lisäksi tarkastellaan taiteen ja kulttuurin roolia sivistyksen ja hyvinvoinnin rakentajina.

Seminaarissa esitellään erityisesti ammatillisten opettajakorkeakoulujen tuottamaa tutkimusta sivistyksestä. Lisäksi kuulemme ammatillisen toisen asteen, ammattikorkeakoulun, vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen koulutuksen kentän ajankohtaisista asioista.

Kohderyhmä
Seminaarin kohderyhmänä ovat erityisesti ammatillisessa koulutuksessa, aikuiskoulutuksessa, ammattikorkeakoulussa, taiteen perusopetuksessa ja vapaassa sivistystyössä työskentelevät.

Ilmoittautuminen
OAJ lähettää kutsun seminaariin.

4.-5.10.2024
Yliopistopäivät

OAJ:n ja YLL:n yhteistyössä järjestämillä yliopistopäivillä käsitellään ajankohtaisia koulutus- ja tiedepoliittisia ja edunvalvontaan liittyviä yliopistoasioita sekä edistetään yhteiskunnallista vuorovaikutusta ja tehdään opetus- ja tutkimusalaa tunnetuksi päättäjien ja vaikuttajien keskuudessa.

Kohderyhmä
YLL:n jäsenet ja sidosryhmien edustajat.

Ilmoittautuminen
OAJ kutsuu osallistujat seminaariin.