Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Töissä aikuiskoulutuksessa

OAJ on aikuiskoulutuksen opettajien oma ammattijärjestö

Haluamme, että jokainen aikuiskoulutuksessa työskentelevä jäsenemme onnistuu työssään, voi hyvin sekä tietää oikeutensa ja velvollisuutensa.

OAJ:n jäsenenä kuulut yhteen valtakunnalliseen yhdistykseen

Aikuiskoulutuksen piiriin kuuluvat opinnot aikuisten perusopetuksesta korkeakouluun saakka. OAJ tekee vaikuttamistyötä vapaan sivistystyön, taiteen perusopetuksen, aikuislukion, ammatillisen aikuiskoulutuksen sekä korkeakoulujen koulutusten kehittämisessä ja edunvalvonnassa.

Aikuiskoulutuksen alalla yhdistykset ovat:

OAJ:n valtakunnalliset toimijat kokoavat jäsentensä edunvalvontaan ja järjestöpolitiikkaan liittyviä tavoitteita sekä tekevät esityksiä, aloitteita ja järjestävät koulutuksia.

Vaikutamme puolestasi

Vaikutamme opetusta ja tutkimusta koskevan lainsäädännön valmisteluun, rahoituksen parantamiseen ja päätöksentekoon siten, että laadukas koulutus olisi kaikkien saavutettavissa iästä ja taloudellisesta asemasta riippumatta.

OAJ:n hallitus on nimennyt asiantuntijaelimeksi aikuiskoulutustyöryhmän, joka käsittelee laajasti aikuiskoulutuksen liittyviä asioita eri hallinnonaloilta. Työryhmä valmistelee asioita koulutuspoliittiselle toimikunnalle. Jäseniä on seitsemältä ammatilliselta sektorilta, aikuislukioista ja vapaasta sivistystyöstä.

Tavoitteet

OAJ on vastustanut tiukasti aikuiskoulutustuen lakkauttamista hallitusohjelman julkistamisesta lähtien. OAJ on tehnyt valtavasti vaikuttamistyötä sen eteen, että tilalle saadaan korvaava tukimuoto. Aikuiskoulutustuki lakkaa 31.7.2024.

Opetusalalla kouluttautumisen mahdollisuudet korvaavalla tukimuodolla on turvattava, jotta kelpoisia opettajia on jatkossa riittävästi.

Hallitus päätti ohjelmassaan kohdentaa 25 miljoonan euron säästöt vapaan sivistystyön oppilaitoksiin. Alan rahoitus on yhteensä noin 180 miljoonaa euroa eli rahoituksen vähennys olisi peräti 14 prosenttia.

OAJ vastustaa leikkauksia, jotka toteutuessaan vaarantaisivat kattavan ja monipuolisen oppilaitosten verkoston sekä sen lakisääteisten tehtävien hoitamisen.

Ammatillinen opettajankoulutus perustuu nykyään ammattikorkeakoulujen tarjoamiin 60 opintopisteen laajuisiin opettajan pedagogisiin opintoihin. Opinnot antavat pätevyyden toimia ammatillisena opettajana. OAJ:n tavoitteena on, että opinnot olisivat osa osaamisen viitekehystä, jolloin ammatillinen opettajankoulutus olisi tunnistettu opintokokonaisuus. Tämä varmistaisi koulutuksen laadun ja läpinäkyvyyden.

Näin me vaikutamme päättäjiin

Vaikutamme valmisteltavaan lainsäädäntöön ja päätöksentekoon siten, että jatkuva oppiminen ja uudelle alalle kouluttautuminen onnistuu jatkossakin.