Töissä ammatti-
korkeakoulussa
OAJ on ammattikorkeakoulun opettajien oma ammattijärjestö
Haluamme, että jokainen ammattikorkeakoulussa työskentelevä opetus- ja tutkimusalan ammattilainen onnistuu työssään, voi hyvin sekä tietää oikeutensa ja velvollisuutensa.
Etuja ja palveluita jäsenelle
OAJ:n jäsenenä kuulut ammattikorkeakoulujen vahvaan yhteisöön
OAJ:n ammatilliset opettajat OAO kerää yhteen opetus- ja tutkimusalalla työskentelevät ammattilaiset.
Valtakunnalliset yhdistykset kokoavat jäsentensä edunvalvontaan ja järjestöpolitiikkaan liittyviä tavoitteita sekä tekevät esityksiä, aloitteita ja järjestävät koulutuksia.
OAO:n valtakunnalliset yhdistykset ovat:
- Aikuisopettajien liitto AKOL
- Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajat ja asiantuntijat AO
- Koulutuksen esimiehet ja asiantuntijat KEA
- KSOLLI (Kuurojen ja sokeain opettajain liitto)
- SKO - Suomen korkeakoulujen ja toisen asteen opettajat
- Suomen musiikinopettajien liitto (SMOL)
- TOOL (Tekniikan alan oppilaitosten opettajien)
Vaikutamme puolestasi
Kehitämme korkeakoulujen työehtosopimuksia ja työoloja sekä koulutus-, tiede- ja innovaatiopolitiikkaa. Tunnemme hyvin myös IPR-oikeuksiin liittyvät kysymykset. Olemme mukana eri ministeriöiden hallinnoimissa työryhmissä, joissa valmistellaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatioasioita, esimerkiksi korkeakoulujen rahoitusta.
Tavoitteet
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen muodostamaa korkeakoulujärjestelmää on vahvistettava niin, että se tuottaa monipuolista, profiililtaan erilaista osaamista yhteiskunnan ja alueiden työelämän tarpeisiin. Ammattikorkeakoulujen hallituspaikoista yli 50 prosentin on edustettava työmarkkinoiden ja elinkeinoelämän tuntemusta.
Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tutkintorakenteet on säilytettävä laajuudeltaan ja sisällöltään toisiinsa verrattuna omaleimaisina. Yliopistojen päätutkintona tulee olla edelleen ylempi korkeakoulututkinto. Ammattikorkeakoulujen ylemmän tutkinnon asemaa on vahvistettava ja ylempien tutkintojen tutkintonimikkeet on selkeytettävä.
Alueellista ja alueiden välistä yhteistyötä koulutuksen tarjonnassa ja saavutettavuudessa on lisättävä korkeakouluverkoston hajauttamisen sijaan.
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen toiminnan rahoituksen on vastattava yhteiskunnan niille asettamia tehtäviä. Fokus on palautettava perustoimintaan, joka edellyttää rahoituksen suuntaamista tutkintokoulutuksiin. Jatkuvan oppimisen rahoitus on ratkaistava erillisenä budjettirahoituksena, ei osana perusrahoitusta.
Ammattikorkeakoulutuksen vaikuttavuudesta on tehtävä kokonaisarvio, jonka pohjalta tehdään kehittämislinjaukset toimintaedellytyksien vahvistamiseksi.
Korkeakouluissa opetusansioilla meritoituminen on tehtävä systemaattiseksi ja mahdollistettava tutkimusvapaakaudet tai työelämäjaksot opetuspainotteisissa tehtävissä. Korkeakouluissa on pystyttävä kasvattamaan opetushenkilöstön määrää vastaamaan laajentuvan korkeakoulutuksen tarvetta. Pedagogiset kelpoisuudet on kirjattava lainsäädäntöön ja edellytettävä niitä kaikissa toimissa.
Erilaisten oppimisympäristöjen kehittämistä on jatkettava, jotta ne vastaavat moninaisen opiskelijajoukon tarpeisiin.
Tki-rahoituksen on kannustettava verkostomaiseen yhteistyöhön ja tuettava alueita tämän yhteistyön rakentamisessa. Ammattikorkeakoulutuksen tki-toiminnalle on luotava rahoitusmekanismit.
Rahoituksessa on ymmärrettävä perustutkimuksen ja tki-toiminnan erilaiset tarpeet sekä vaikuttavuuden erilaisuus. Perustutkimuksen osalta Suomen Akatemian tutkimusmäärärahoja on nostettava. Lisäksi Business Finlandin rahoitusperusteita on kehitettävä tukemaan yhteistyönä toteuttavaa tki-toimintaa. Yrityksille on rakennettava sellaisia kannusteita, joilla niitä saadaan lisäämään tki-työtä, esimerkiksi luotava tki-setelimalli, joka mahdollistaa kokeilut ja myöhemmän jatkokehityksen. Palvelun tarjoajina toimisivat julkiset tki-organisaatiot. Yritystukia pitää kohdentaa korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yritysten yhteistyönä tehtävään tki-toimintaan, uusien markkinoiden luomiseen ja osaamisen vahvistamiseen.
Osaajien monipuolista liikkuvuutta on tuettava. Tällä vahvistamme hyvinvointivaltiota ja luomme kestävää kasvua. Kansainvälisten opiskelijoiden maahantulokäytänteitä on edelleen sujuvoitettava.
Korkeakoulujen toiminnan kehittämisessä on otettava huomioon kansainvälistymisen moninaiset vaikutukset. Korkeakouluja on tuettava niiden vastuussa opiskelijoiden integroimiseksi ja työllistämiseksi Suomeen. Tavoite kansainvälisten opiskelijoiden määrän nostamiseksi on kunnianhimoinen, ja sen saavuttamiseksi tarvitaan riittävät resurssit.
Näin me vaikutamme päättäjiin
Vaikutamme valmisteltavaan lainsäädäntöön ja päätöksentekoon siten, että ammattikorkeakoulut voivat toteuttaa tärkeää tehtäväänsä osaamisen ja innovaatioiden synnyttäjänä.
Tuoreimmat uutiset
-
Oppimisen tuki 20.02.2025Oppimisen tuen uudistus sakkaa kunnissa, kertoo tuore rehtorikysely – ”Tämä on sadan miljoonan euron kysymys”Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus esi- ja perusopetuksessa on hallituskauden merkittävin koulutuspoliittinen satsaus. Uudistuksen on määrä astua voimaan elokuussa. Silti vasta kolmannes rehtoreista tietää, että hänen koulunsa saa ensi lukuvuodeksi lisärahoitusta uudistuksen toteuttamiseen. Myös hallituksen lupaamat lisätunnit uhkaavat paikoin jäädä toteutumatta, kertoo OAJ:n tuore kysely.
-
Koulutuksen rahoitus 19.02.2025”Ammatillinen koulutus turvaa kasvun, lisäleikkauksia ei tarvita” – Lue 38 järjestön kannanotto
-
Sopimusneuvottelut 18.02.2025Neuvottelutulos OVTES:in järjestelyerästä
-
Kuntavaalit 17.02.2025Yhdeksän kymmenestä opettajasta kertoo työn vaativuuden lisääntyneen – ”Tilanne vaatii toimia päättäjiltä ja työnantajilta”
-
Sopimusneuvottelut 14.02.2025Ammattikorkeakoulujen palkantarkistuksia koskevat neuvottelut jatkuvat
Tuoreimmat uutiset ammattikorkeakouluista
-
Ammattikorkeakoulu 06.02.2025Järjestöt: Pysyvän oleskeluluvan muutosten koskettava myös AMK-tutkinnon suorittaneitaAmmattikorkeakoulututkinnon suorittaneet kansainväliset osaajat jäämässä eriarvioiseen asemaan ulkomaalaislain uudistuksessa.
-
Ammattikorkeakoulu 31.10.2024Ammattikorkeakoulujen työtehtävät ovat eriytymässä