Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Töissä opetusalan johtotehtävissä

OAJ on rehtorien, päiväkodin johtajien ja opetusalan johtotehtävissä toimivien oma järjestö

Johtaminen asiantuntija-alalla on yksi haastavimmista johtotehtävistä. Tavoitteemme on, että johtotehtävissä toimivat jäsenemme onnistuvat työssään, voivat hyvin sekä tietävät oikeutensa ja velvollisuutensa.

Parempaa työelämää opetusalan esihenkilöille ja johtajille

Meille on tärkeää, että alan esihenkilötehtävät ovat houkuttelevia ja ala on vetovoimainen. Tämä toteutuu, kun voidaan turvata riittävän hyvät palvelussuhteen ehdot ja työskentelyolosuhteet.

Mitä laadukkaammin työ ja opetushenkilöstö on johdettu, sitä paremmat edellytykset opettajalla on tehdä oma työnsä hyvin. Tällöin myös oppijalla on parhaat mahdolliset oppimisedellytykset.

OAJ:llä on oma esihenkilöiden palvelutiimi, joka tukee ja auttaa esihenkilötehtävissä toimivia jäseniä.

OAJ:n esihenkilöiden palvelutiimin yhteystiedot

Autamme kaikkia opetusalan ammattiryhmiä:

• Esihenkilöt ja johtajat
  • Päiväkodinjohtajat
  • Perusopetuksen ja lukion rehtorit
  • Ammatillisen toisen asteen rehtorit ja päälliköt
  • Korkea-asteen rehtorit ja johtajat
  • Sivistystoimen johtajat
  • Esihenkilönä työuran aloittavat

OAJ:n jäsenyhdistykset esihenkilöille

Jäsenemme järjestäytyvät valtakunnallisiin yhdistyksiin edustamansa kouluasteen, opetusalan tai oppilaitoksen mukaan. Jos siirryt esihenkilö- tai asiantuntijatehtäviin, voit jatkaa jäsenyyttäsi OAJ:ssä nykyisessä yhdistyksessäsi.

OAJ:ssä toimii lisäksi kaksi erityisesti koulutuksen esihenkilöille ja itsenäisessä asiantuntijatehtävässä toimiville tarkoitettua jäsenyhdistystä, KEA ja OPSIA.

Koulutuksen esimiehet ja asiantuntijat KEA

Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia

Vaikutamme puolestasi

Rehtorit, päiväkodin johtajat ja esihenkilöt tekevät arvokasta työtä ja tavoitteemme on, että he haluavat kuulua OAJ:hin. Teet arvokasta työtä, ja sen tulee näkyä myös palkassa ja työoloissa. OAJ vaikuttaa alan arvostukseen sopimusneuvotteluissa sekä poliittisella vaikuttamistyöllä.

Työmme tavoite on laadukas johtaminen päiväkodeista korkeakouluihin.

Tavoitteet

OAJ tukee johtajien työhyvinvointia, työn hallintaa ja työssä onnistumista. Esihenkilöille tarjotaan sopimus- ja johtamiskoulutusta. Johto- ja esihenkilötehtävissä toimivat tuntevat ja tunnistavat työ- ja virkasuhteen keskeisimmän lainsäädännön ja sopimusten sisällön. Työhyvinvointia tuottava (esim. osallistava ja keskusteleva) johtamistapa on lisääntynyt, kehittynyt ja mallinnettu.

Esihenkilöille on tehty sopimuksien mukaiset työaikasuunnitelmat, joita noudatetaan ja seurataan.

Näin me vaikutamme päättäjiin

Vaikutamme valmisteltavaan lainsäädäntöön ja päätöksentekoon siten, että hyvän johtamisen edellytykset ovat kunnossa kaikissa päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa.