Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Töissä lukiossa

OAJ on lukion opettajien oma ammattijärjestö

Haluamme, että jokainen lukiossa työskentelevä opettaja, opinto-ohjaaja ja esihenkilö onnistuu työssään, voi hyvin sekä tietää oikeutensa ja velvollisuutensa.

OAJ:n jäsenenä kuulut vahvaan lukioyhteisöön 

Kun kuulut OAJ:hin, olet jäsen myös valtakunnallisessa piirissä tai yhdistyksessä edustamasi koulutusasteen, opetusalan tai oppilaitoksen mukaan. 

Lue lisää OAJ:n järjestörakenteesta

Vaikutamme puolestasi 

OAJ vaikuttaa lukiokoulutuksen kehittämiseen tiiviissä yhteistyössä poliittisten päättäjien, opetus- ja kulttuuriministeriön sekä opetushallituksen ja muiden sidosryhmien kanssa. OAJ:n lukiokoulutusta koskevat koulutuspoliittiset tavoitteet valmistellaan lukion edustajien kanssa OAJ:n toimikunnissa.  

Vaikuttamisen valmistelussa hyödynnetään myös jäsenkyselyitä sekä paikallisesti ja alueellisesti jäsentapahtumissa nousseita huomioita. 

Tavoitteet

Rahoitusjärjestelmää on kehitettävä tukemaan lukiokoulutuksen alueellista saavutettavuutta. Rahoitusta pitää vahvistaa ja nykyistä pienten lukioiden lisää kehittää alueperusteiseksi turvaamaan valtakunnallisesti kattavan lukioverkon elinvoimaisuus. Laadun yhdenvertaisuutta on vahvistettava säätämällä sitovista lukiokoulutuksen laatukriteereistä. 

Oppimisen tukea on vahvistettava säätämällä opiskelijan oikeudesta tukiopetukseen. Tukiopetuksen järjestämiseen on kohdennettava lisärahoitusta. Erityisopettajien ja opinto-ohjaajien määrää oppilaitoksissa tulee lisätä ja tuen rakenteita kehittää. Yksilöllisen tuen ja ohjauksen saavutettavuutta on vahvistettava säätämällä erityisopettajien (1:200) ja opinto-ohjaajien (1:150) määrästä oppilaitoksissa. 

Digitalisaation mahdollisuuksia tulee hyödyntää hallitusti ja tutkittuun tietoon perustuen. Digitalisaatio edellyttää laatutekijöiden määrittelyä osana kansallista koulutuksen digistrategiaa. Opiskelijan oikeudesta lähiopetuksen riittävään määrään on säädettävä nuorten lukiokoulutuksessa. Oppimateriaalien korkea laatu ja pedagoginen käytettävyys on säilytettävä korkeana molemmilla kotimaisilla kielillä digitalisaatiosta huolimatta. Myös erilaiset oppijat tulee huomioida, sillä digitaalinen oppimateriaali ei sovellu kaikille. 

Kaikille yhteisten taito- ja taideaineiden lukiodiplomin suoritusmahdollisuuden tarjoaminen opiskelijalle on säädettävä koulutuksen järjestäjää velvoittavaksi. Muiden lukiodiplomien saavutettavuutta tulee kehittää alueellisella yhteistyöllä sekä etäyhteyksiä hyödyntäen. On säädettävä oikeudesta korvata yksi ylioppilastutkinnon kokeista lukiodiplomilla. Kehittämistyössä tulee huomioida ammatillisten kaksoistutkinto-opiskelijoiden mahdollisuudet suorittaa lukiodiplomi. 

Lukiokoulutusta ja ammatillista koulutusta on kehitettävä omina koulutusmuotoinaan. Toisen asteen koulutusta ei tule siirtää hyvinvointialueiden järjestettäväksi. Väestörakenteen muuttuessa lukio- ja ammatillisen koulutuksen saatavuus ja saavutettavuus on säilytettävä. Yhteistyötä toisen asteen ja muiden koulutusasteiden ja -muotojen kesken tulee kehittää kannustavalla rahoituksella ja siten, että siitä hyötyvät kaikki osapuolet. 

 

Näin me vaikutamme päättäjiin

Vaikutamme valmisteltavaan lainsäädäntöön ja päätöksentekoon siten, että laadukas lukiokoulutus olisi totta kaikkialla Suomessa.