Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Hallinnon johto-
ja asiantuntija-
tehtävissä

OAJ on kuntien ja valtion hallinnossa työskentelevien kasvatus-, opetus- ja tutkimusalan johto- ja asiantuntijatehtävissä toimivien ammattijärjestö.

OAJ:n jäsenenä kuulut opetusalan hallinnon asiantuntijoiden joukkoon

Hallinnon asiantuntija- ja johtotehtävissä olevat OAJ:n jäsenet kuuluvat joko KEA tai Opsia ry:hyn.

Koulutuksen esimiehet ja asiantuntijat KEA ry on toisen asteen ammatillisen koulutuksen, ammattikorkeakoulun, taiteen perusopetuksen, vapaan sivistystyön, esihenkilö, johtaja tai itsenäisessä asemassa olevien asiantuntijoiden yhdistys.

KEA ry toimii valtakunnallisena yhteenliittymänä, valvoo jäsentensä ammatillisia, yleisiä yhteiskunnallisia ja koulutuksellisia etuja, kehittää esihenkilötyötä ja johtamista sekä edustaa jäseniä heitä koskevissa yhteisissä kysymyksissä valtakunnallisesti. Paikallisesti edunvalvontaa hoitavat OAJ:n ja Jukon luottamusmiehet. KEA on OAJ:n Ammatilliset Opettajat ry:n (OAO) jäsenyhdistys.

Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat OPSIA ry on opetus- ja sivistystoimen sekä varhaiskasvatuksen johtavien ja itsenäisessä asemassa olevien asiantuntijoiden valtakunnallinen etujärjestö. Järjestön tavoitteena ylläpitää ja kehittää jäsentensä ammattitaitoa muun muassa kouluttamalla.

Opsia vaikuttaa koulutuspoliittisiin kysymyksiin tekemällä yhteistyötä OAJ:n lisäksi esimerkiksi Kuntaliiton ja opetushallituksen kanssa. Järjestö antaa myös lausuntoja esimerkiksi opetus- ja sivistystoimea koskevissa lainsäädäntöhankkeissa.

Vaikutamme puolestasi

OAJ:ssä opetusalan asiantuntijoiden ja johdon kehittämiseen, koulutuspolitiikkaan ja sopimustavoitteisiin liittyviä asioita käsitellään Opetusalan johdon neuvottelukunnassa, joka valmistelee mahdolliset tavoitteet ja muut asiat järjestön toimikuntien kautta hallituksen päätettäväksi.

Sekä KEA:lla että Opsialla on omat edustajat neuvottelukunnassa.

Neuvottelemme puolestasi

Hallinnon ja asiantuntijatehtävissä toimivat OAJ:n jäsenet kuuluvat useisiin eri sopimuksiin. Opsian jäseniin sovelletaan pääasiassa kunta-alan työehtosopimusta (KVTES) ja OVTESia. KEAlaisiin sovelletaan lisäksi myös Avaintan sopimusta sekä Sivistan sopimuksia.

Voit katsoa tiedot kaikista OAJ:n jäsenten sopimuksista sivujemme työelämäoppaasta.