Töissä perusopetuksessa

Kun työskentelet perusopetuksessa, kuulut OAJ-YSI:n valtakunnalliseen yhdistykseen. Lisäksi olet valtakunnallisen piirin tai yhdistyksen jäsen kouluasteesi, opetusalasi tai oppilaitoksesi mukaan.

Valtakunnalliset piirit ja yhdistykset kokoavat jäsentensä edunvalvontaan ja järjestöpolitiikkaan liittyviä tavoitteita sekä tekevät esityksiä, aloitteita ja järjestävät koulutuksia.

OAJ:n yleissivistävien opettajien OAJ-YSI:n ryhmään kuuluvat peruskoulujen ja lukioiden sekä osa yleissivistävän aikuisopetuksen opettajista. 

Lue lisää OAJ:n järjestörakenteesta

Vaikutamme puolestasi 

Teet arvokasta työtä, ja sen tulee näkyä myös palkassa ja työoloissa.

Tavoitteemme on opettajien edunvalvonnan lisäksi opetuksen ja tutkimuksen lainsäädännön ja rahoituksen kehittäminen.

Vaikutamme alan arvostukseen sopimusneuvotteluissa ja poliittisella vaikuttamistyöllä paikallisesti, kansallisesti sekä kansainvälisesti ja otamme kantaa koulutuksen uudistamista koskeviin linjauksiin.

Oppaasta tukea työelämän pulmiin

Kattava työelämäoppaamme neuvoo, kun sinulla on kysyttävää palkkauksesta, työajoista ja lomista.

Löydät oppaasta myös tietoa työhyvinvoinnista, opettajan vastuista ja velvollisuuksista sekä siitä, mitä sinun pitää tehdä, kun sairastut tai eläkkeelle jääminen lähestyy..

Tavoitteet

Perustaitojen heikentynyt osaaminen vaatii toimenpiteitä. Konkreettinen keino perustaitojen vahvistamiseksi on oppituntien lisääminen perusopetuksen kokonaistuntimäärään. Tuntien kohdentamisesta eri oppiaineisiin ja sijoittamisesta eri vuosiluokille päätetään paikallisesti, eikä tämä edellytä valtakunnallisia ops-muutoksia. Tuntimäärän lisäyksellä voidaan lisätä myös oppilaan valinnan mahdollisuuksia. 

 

1.8.2025 alkaen oppimisen ja koulunkäynnin tuki muodostuu ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista.

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen rahoitusta on muutettava niin, että siihen tarkoitettu rahoitus on korvamerkittyä ja menee aidosti tuen resurssien parantamiseen. Lisäksi on säädettävä myös sitovat enimmäisryhmäkoot, jotta oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt on mahdollista toteuttaa. Erityisluokkien ja pienryhmien määrän kehitystä on seurattava ja kelpoisten erityisopettajien riittävyys varmistettava.

Opettajamitoitusta on vahvistettava opetuksen ja oppimisen tuen laadun parantamiseksi. Erityisopetusoikeus on turvattava sitovilla säädöksillä. Nykyistä erityisluokkien 10 oppilaan enimmäisryhmäkokoa on noudatettava kaikessa erityisen tuen erityisopetuksessa. Lisäksi on säädettävä sitova mitoitus (1:100, esi- ja alkuopetuksessa 1:50) osa-aikaiseen erityisopetukseen. Riittävä opinto-ohjaus on turvattava mitoituksella 1:150. Yleistä opettajamitoitusta on vahvistettava valtakunnallisella suosituksella (1:20 ja alku-opetuksessa 1:18). 

Koronapandemian ajan kehitystä digitalisaation hyödyntämisestä ei pidä hukata. On laadittava kansallinen oppimisen digitalisaation strategia, joka ohjaa digitalisaation hyödyntämistä pedagogiikkaa ja yhdenvertaisuutta tukevalla tavalla. Osana strategiaa on laadittava etäyhteyksiä hyödyntävään lähiopetukseen selkeät reunaehdot opetuksen laadun turvaamiseksi. Perusopetuksen kokonaisvaltainen tehtävä rakentuu jatkossakin lähiopetukselle, eikä lainsäädäntöä tule etäopetusta koskien muuttaa. 

Maahanmuuttotaustaisten oppijoiden osaamisen vahvistamiseksi on käynnistettävä laaja kehittämisohjelma. Ohjelma sisältää perusopetukseen valmistavan ja oman äidinkielen opetuksen lainsäädäntöuudistukset sekä suomi tai ruotsi toisena kielenä (S2) -opetuksen kehittämisen ja opetustuntimäärien nostamisen. Tuettua kielitietoista opetusta vahvistetaan. 

 

Näin me vaikutamme päättäjiin

Vaikutamme lainsäädännön valmisteluun ja päätöksentekoon siten, että laadukas perusopetus olisi totta kaikkialla Suomessa.