Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Töissä perusopetuksessa

Haluamme, että jokainen perusopetuksessa työskentelevä jäsenemme onnistuu työssään, voi hyvin sekä tietää oikeutensa ja velvollisuutensa.

OAJ:n jäsenenä kuulut OAJ-YSI:n valtakunnalliseen yhdistykseen

Jäsenemme järjestäytyvät valtakunnallisiin piireihin ja yhdistyksiin edustamansa kouluasteen, opetusalan tai oppilaitoksen mukaan.

Valtakunnalliset piirit ja yhdistykset kokoavat jäsentensä edunvalvontaan ja järjestöpolitiikkaan liittyviä tavoitteita sekä tekevät esityksiä, aloitteita ja järjestävät koulutuksia. OAJ:n yleissivistävien opettajien OAJ-YSI:n ryhmään kuuluvat peruskoulujen ja lukioiden sekä osa yleissivistävän aikuisopetuksen opettajista.

Lue lisää OAJ:n järjestörakenteesta

Vaikutamme puolestasi

Teet arvokasta työtä, ja sen tulee näkyä myös palkassa ja työoloissa. Toimintamme lähtökohtana on opettajien edunvalvonnan lisäksi opetuksen ja tutkimuksen lainsäädännön ja rahoituksen kehittäminen.

Vaikutamme alan arvostukseen sopimusneuvotteluissa ja poliittisella vaikuttamistyöllä paikallisesti, kansallisesti sekä kansainvälisesti ja otamme kantaa koulutuksen uudistamista koskeviin linjauksiin.

Työmme tavoite on laadukas perusopetus kaikkialla Suomessa.

Tavoitteet

Perustaitojen heikentynyt osaaminen vaatii toimenpiteitä. Konkreettinen keino perustaitojen vahvistamiseksi on oppituntien lisääminen perusopetuksen kokonaistuntimäärään. Tuntien kohdentamisesta eri oppiaineisiin ja sijoittamisesta eri vuosiluokille päätetään paikallisesti, eikä tämä edellytä valtakunnallisia ops-muutoksia. Tuntimäärän lisäyksellä voidaan lisätä myös oppilaan valinnan mahdollisuuksia.

Oppilaan erityisopetusoikeus on kirjattava lakiin. Osa-aikaiseen erityisopetukseen on tehostetussa tuessa määriteltävä vähimmäistuntimäärä, johon oppilas on oikeutettu niissä oppiaineissa, joissa hänellä on oppimisen ja koulunkäynnin haasteita. On säädettävä, että erityisessä tuessa oppilaalle kuuluu kokoaikainen, pienryhmämuotoinen erityisopetus yhdessä tai useammassa oppiaineessa. Oppilas siirtyy erityiseen tukeen, jos osa-aikainen erityisopetus ja yleisopetuksen ryhmään tuotava tuki eivät riitä.

Opettajamitoitusta on vahvistettava opetuksen ja oppimisen tuen laadun parantamiseksi. Erityisopetusoikeus on turvattava sitovilla säädöksillä. Nykyistä erityisluokkien 10 oppilaan enimmäisryhmäkokoa on noudatettava kaikessa erityisen tuen erityisopetuksessa. Lisäksi on säädettävä sitova mitoitus (1:100, esi- ja alkuopetuksessa 1:50) osa-aikaiseen erityisopetukseen. Riittävä opinto-ohjaus on turvattava mitoituksella 1:150. Yleistä opettajamitoitusta on vahvistettava valtakunnallisella suosituksella (1:20 ja alku-opetuksessa 1:18).

Koronapandemian ajan kehitystä digitalisaation hyödyntämisestä ei pidä hukata. On laadittava kansallinen oppimisen digitalisaation strategia, joka ohjaa digitalisaation hyödyntämistä pedagogiikkaa ja yhdenvertaisuutta tukevalla tavalla. Osana strategiaa on laadittava etäyhteyksiä hyödyntävään lähiopetukseen selkeät reunaehdot opetuksen laadun turvaamiseksi. Perusopetuksen kokonaisvaltainen tehtävä rakentuu jatkossakin lähiopetukselle, eikä lainsäädäntöä tule etäopetusta koskien muuttaa.

Maahanmuuttotaustaisten oppijoiden osaamisen vahvistamiseksi on käynnistettävä laaja kehittämisohjelma. Ohjelma sisältää perusopetukseen valmistavan ja oman äidinkielen opetuksen lainsäädäntöuudistukset sekä suomi tai ruotsi toisena kielenä (S2) -opetuksen kehittämisen ja opetustuntimäärien nostamisen. Tuettua kielitietoista opetusta vahvistetaan.

Näin me vaikutamme päättäjiin

Vaikutamme lainsäädännön valmisteluun ja päätöksentekoon siten, että laadukas perusopetus olisi totta kaikkialla Suomessa.