Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Töissä varhais-
kasvatuksessa ja esiopetuksessa

Haluamme, että jokainen varhaiskasvatuksen opetus- ja johtotehtävissä sekä esiopetuksessa työskentelevä ammattilainen onnistuu työssään, voi hyvin sekä tietää oikeutensa ja velvollisuutensa.

OAJ:n jäsenenä kuulut VOL-yhteisöön

Varhaiskasvatuksen opettajat ovat OAJ:n jäseniä Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL:n kautta. OAJ ja VOL ovat varhaiskasvatuksen asiantuntijajärjestöjä, jotka tekevät työtä varhaiskasvatuksen opetus- ja johtotehtävissä työskentelevin hyväksi sekä toimivat varhaiskasvatuksen arvostuksen ja lapsen oikeuksien puolesta.

Varhaiskasvatuksen opettajien liiton VOL:in verkkosivuille

OAJ:n järjestörakenne

Vaikutamme puolestasi

Yhdessä voimme saada paljon aikaan. Olemme ainoa ammattiliitto, joka on esimerkiksi vaatinut varhaiskasvatuksen opettajien, erityisopettajien ja päiväkodin johtajien virka- ja työehtosopimusten siirtämistä opetusalan sopimuksiin. Saavutimme tavoitteen ja varhaiskasvatuksen opettajat siirtyivät opettajasopimuksen eli OVTES:n piiriin vuonna 2021.

Tavoitteet

Opettaja on varhaiskasvatuksen laadun ja vaikuttavuuden keskeinen tekijä. Pulan varhaiskasvatuksen opettajista on annettu syntyä vuosikymmenten aikana. Sen myötä varhaiskasvatuksessa on valtava koulutusvaje. On turvattava, että yliopistoissa voidaan kouluttaa 1 400 varhaiskasvatuksen opettajaa vuosittain ainakin vuoteen 2030 saakka samalla huolehtien tämän koulutuksen laadusta.

Erityisestä tuesta on säädettävä niin, että ryhmässä, jossa on erityisen tuen lapsi tai lapsia, on aina oltava erityisopettaja ja erityisopettaja on aina mukana arvioimassa tuen tarvetta. Lisäksi on säädettävä erityisopettajamitoitus varhaiskasvatukseen (1:100) ja esiopetukseen (1:50) sekä lapsen oikeus pien- ja erityisryhmään. Tarvitaan myös selkeä säännöspohja kiinnipitotilanteisiin.

Käynnissä olevaa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua edeltänyt 5-vuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeilu lisäsi lasten varhaiskasvatukseen osallistumista. Erityisesti osallistuminen lisääntyi matalan keskitulon perheissä. Uudistuksen myötä esiopetukseen ohjautuisi koko ikäluokka, myös ne 5-vuotiaat, jotka nyt nuoremman sisaruksen kotihoidon vuoksi jäävät muita useammin varhaiskasvatuksen ulkopuolelle.

Laadukas varhaiskasvatus on turvattava myös osa-aikaisesti varhaiskasvatukseen osallistuville. Jatkuvasti muuttuvat ryhmät eivät tue lapsen suotuisaa kasvua ja oppimista. Parhaiten lasten ystävyyssuhteiden, leikin ja oppimisen jatkuvuus toteutuu silloin, kun lapset osallistuvat toimintaan säännöllisesti. Suhdeluku 1:13 osapäiväisille lapsille on poistettava.

Näin me vaikutamme päättäjiin

Vaikutamme valmisteltavaan lainsäädäntöön ja päätöksentekoon siten, että laadukas varhaiskasvatus ja esiopetus olisivat totta kaikkialla Suomessa.