• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Jäsenyyttä suosittelevien määrä on kasvanut 56 prosenttia

Kuvituskuva

OAJ:n jäsenten luottamus järjestön toimintaan on parantunut merkittävästi, kertoo tänä vuonna tehty järjestökuvatutkimus. OAJ:n järjestökuvatutkimukseen vastanneista jäsenistä 55 prosenttia suosittelisi OAJ:n jäsenyyttä kollegalleen. Kokonaissuositteluluku 41 on lähellä NPS:n erinomaista rajaa, joka on 50.

OAJ:n toimintaan oltiin kautta linjan selkeästi tyytyväisempiä kaikilla toiminnan osa-alueilla verrattuna kolmen vuoden takaisiin tuloksiin. Jäsenten tyytyväisyys OAJ:n palveluihin oli kasvanut keskimäärin lähes 15 prosenttia. Toiminnan tunnettuus oli kasvanut niin paikallis-, alue- kuin valtakunnallisella tasolla. Selkeästi parhaiten toiminta tunnettiin paikallistasolla. 

Vahva, osaava, koko koulutuspolun esiintuominen mediassa on todella tärkeää. Alan veto- ja pitovoima tarvitsee myös vahvaa ammattiyhdistystä taakseen, omista pidetään huolta.

Kaikkein tyytyväisimpiä jäsenet olivat  
  • valtakunnallisiin edunvalvonta- ja jäsenpalveluihin, 
  • viestintään kaikilla toiminnan tasoilla sekä 
  • paikallistason edunvalvontaan ja jäsenpalveluihin. 

Alueellisen tai paikallisen yhdistyksen toimintaan oli osallistunut lähes 70 prosenttia vastaajista. 

Paikallisen luottamusmiehen palvelut ovat todella tarpeen ja hän hoitaa ne esimerkillisesti.  

Yli puolet OAJ:n jäsenistä suosittelisi järjestön jäsenyyttä kollegalleen 

OAJ:n jäsenyyden suosittelutodennäköisyys kollegoille on kasvanut merkittävästi. Yli puolet OAJ:n jäsenistä suosittelisi järjestön jäsenyyttä kollegoilleen. Suosittelijoiden määrä on kasvanut 56  prosenttia ja arvostelijoiden määrä laskenut 50 prosenttia edelliseen kyselyyn verrattuna.  

Tarvitsin vastikään apua työssäni kokemasta ahdistavasta tilanteesta. Sain todella paljon apua ja tukea omalta luottamusmieheltäni ja OAJ:n edunvalvonnasta. Suuri kiitos! Koen, että vain OAJ oli tuossa tilanteessa tukenani.

Järjestökuvakyselyn tavoite on kartoittaa jäsenistön mielipiteitä järjestöstä 

OAJ on tehnyt järjestökuvakyselyn säännöllisesti noin kolmen vuoden välein. Sen tavoitteena on kartoittaa jäsenistön meilipiteitä järjestön toiminnasta sekä tarkastella järjestön kehitystä. Vuoden 2024 kysely toteutettiin 13.2.–3.3.2024 ja siihen vastasi hieman alle 4 000 OAJ:n jäsentä kattavasti ympäri Suomea. Jäsenistön mielipiteiden kehitystä tarkasteltiin vertaamalla tutkimuksen tuloksia vuonna 2021 toteutettuun järjestökuvakyselyyn.  

Mikä on NPS? 

NPS eli Net Promoter Score on kansainvälinen mittari, joka mittaa asiakkaan suositteluhalukkuutta ja tyytyväisyyttä yhdellä kysymyksellä.  NPS lasketaan vähentämällä arvostelijoiden prosenttimäärä suosittelijoiden prosenttimäärästä. Luku sijoittuu välille -100–100. Kaikki tulokset yli 50:n ovat erinomaisia. Kaikki alle 0 ilmaisevat tarvetta parannustoimiin​ -100 = ei yhtään suosittelijaa​ 100 = ei yhtään arvostelijaa. 

Ilman OAJ:ta opettajien asema olisi kaikin tavoin heikompi, palkkaus ja työolosuhteet mitä sattuu. 

Jaa