Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Neuvottelutavoitteiden muodostaminen

Virka- ja työehtosopimusten neuvottelutavoitteita tehdään yleensä pitkään, ja kaikilla jäsenillä on mahdollisuus vaikuttaa niiden muodostamiseen. Usein tavoitteista joutuu neuvottelemaan työnantajan kanssa monilla eri sopimuskierroksilla, eikä niiden läpimeno ole sittenkään varmaa.

Virka- ja työehtosopimusten neuvottelutavoitteiden määrittely aloitetaan hyvissä ajoin ennen itse sopimusneuvottelujen alkua. OAJ:n sopimustavoitteiden valmistelussa halutaan kuulla myös järjestön jäseniä, jotka voivat vaikuttaa tavoitteiden muodostamiseen vastaamalla jäsenkyselyihin, osallistumalla jäseniltoihin tai kertoa ehdotuksensa paikallisyhdistykseen.

Paikallisyhdistykset antavat omat tavoitteensa valtakunnallisiin yhdistyksiin ja piireille, jotka tuovat ne käsiteltäväksi OAJ:n tulo- palkkapoliittiseen toimikuntaan eli tupaan. Neuvottelutavoitteiden valmistelu on yksi tupan tärkeimmistä tehtävistä ja sitä tehdään usean kuukauden ajan.

Lopulta erilaisten tavoitetoiveista ja ajatuksista muotoillaan varsinaiset neuvottelutavoitteet. Neuvottelutavoitteiden on oltava realistisia, jotta ne on mahdollista saavuttaa. Monet tavoitteista saattavat toistua usean vuoden ajan neuvotteluista toiseen. Osa tavoitteista saattaa edistyä pikkuhiljaa ja lopulta mennä kokonaan läpi.

Neuvottelutavoitteita käsitellään myös valtakunnallisissa yhdistyksissä ja piireissä ja niistä keskustellaan myös valtuustoryhmissä. OAJ:n valtuusto ei muotoile yksittäisiä neuvottelutavoitteita, vaan sen tehtävä on päättää järjestön suurista linjoista.

Lopulliset tavoitteet päättää OAJ:n hallitus. Tavoitteiden pohjalta laaditaan neuvottelustrategia. Julkisuuteen voidaan kertoa ainoastaan päätavoitteet, mutta niiden lisäksi on olemassa yksityiskohtaisempia tavoitteita. Kaikkia tavoitteita ei voi kertoa julkisesti neuvottelutaktisista syistä.