Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Valtion virka- ja työehtosopimus ja tarkentavat virkaehtosopimukset

Valtiolla työskentelevät jäsenet ovat töissä muun muassa Opetushallituksen alaisissa kouluissa sekä valtion oppilaitoksissa ja THL:n alaisissa koulukodeissa.

OAJ:n valtion sopimukseen kuuluvat jäsenet työskentelevät opetushallituksen alaisissa Valteri-koulussa, kielikouluissa eli Helsingin ranskalais-suomalaisessa koulussa ja Suomalais-venäläisessä koulussa sekä Helsingin eurooppalaisessa koulussa sekä myös opetushallituksen alaisuuteen kuuluvissa Saamelaisalueen koulukeskuksessa ja Meriturvassa. Heitä koskevat valtion virka- ja työehtosopimus ja valtion oppilaitosten tarkentavat virkaehtosopimukset.

OAJ:n valtion sopimukseen kuuluvia jäseniä työskentelee myös rikosseuraamuslaitoksen alaisessa koulutuskeskuksessa, sisäministeriön alaisessa Pelastusopistossa sekä THL:n alaisissa koulukodeissa.

Yhteensä OAJ:n jäseniä sopimusten piirissä on vajaa 500.

Juko neuvottelee valtion yleisestä virkaehtosopimuksesta Valtion työmarkkinalaitoksen kanssa, jonka jälkeen OAJ neuvottelee tarkentavista virkaehtosopimuksista oppilaitoskohtaisesti.

Sopimuskausi on 31.3.2023–28.2.2025.

Vastuuneuvottelija on Petra Kirkko-Jaakkola.

Ajankohtaista sopimusalalla 2024

• Maan hallitus leikkasi kevään kehysriihessä valtion hallinnosta 150 miljoonaa euroa.  Säästökohteet viedään marraskuussa eduskunnassa päätettävään talousarvioon viimeistään syksyn aikana. Tällä hetkellä ei ole tiedossa, että säästöt kohdistuisivat laajamittaisesti valtion alaisiin oppilaitoksiin, joissa suurin osa OAJ:n valtion sopimukseen kuuluvista jäsenistä työskentelee. OAJ seuraa tiiviisti tilannetta.
  • Valtiolla yleiskorotus 1.3.2024 on 0,5–2,0 % ja virastoerä 0,5–1,5 %.