Sivistysakatemia rakentaa suomalaisen sivistyksen tulevaisuutta

OAJ käynnisti Sivistysakatemian yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen kanssa vuonna 2017 100-vuotiaan Suomen kunniaksi. Myöhemmin myös Suomen Akatemia liittyi osaksi Sivistysakatemiaa. Sivistysakatemiassa pohditaan ja rakennetaan koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen tulevaisuutta.

Mikä on Sivistysakatemia?

Sivistysakatemia on korkean profiilin koulutuskokonaisuus, jonka osallistujiksi on kutsuttu tarkoin valikoitu joukko yhteiskunnallisia vaikuttajia ja päättäjiä. Sivistysakatemia järjestetään joka vuosi.

Osallistujat vaihtuvat vuosittain. Näin sivistyksen merkityksen ymmärtävien päättäjien ja yhteiskunnallisten vaikuttajien joukko kasvaa vuosi vuodelta.

Tavoitteena on:

• Päivittää sivistyksestä käytävää keskustelua
  • Lisätä koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen arvostusta
  • Löytää ratkaisuja Suomen sivistystason ylläpitämiseen ja vahvistamiseen.

Mitä Sivistysakatemiassa tehdään?

Sivistysakatemian osallistujat pääsevät tutustumaan aivan uusilla tavoilla suomalaisen sivistyksen perustaan eli koulutusjärjestelmäämme. Näkökulmia sivistykseen ammennetaan päiväkodeista, kouluista ja oppilaitoksista.

Sivistyksessä onkin kysymys turvaverkosta, joka kuuluu kaikille. Opettajat ovat avainhenkilöitä sivistysyhteiskunnan rakentamisessa.

Vaikuttajien tehtävänä on puolestaan nostaa tahoillaan puheenaiheita sivistyksen ja koulutuksen merkityksellisyydestä. Lisäksi osallistujat ideoivat ratkaisuja, joilla Suomen sivistystaso pysyy korkeana seuraavat sata vuotta.

Sormenjälki sivistyksen symbolina

Sivistysakatemian symboli on sormenjälki. Aivan kuten sormenjälki, myös sivistys kuuluu kaikille ja rakentuu eri ihmisillä erilaisista osista.

Lisäksi sormenjälki symboloi sitä, että Sivistysakatemiaan osallistuvat jättävät teoillaan jäljen sivistys-Suomen tulevaisuuteen.

Siirry Sivistysakatemian sivuille