OAJ:n ilmastoteot

Ihmiskuntaa kohtaavat ongelmat, kuten ilmastonmuutos, puhtaan veden loppuminen ja alati kasvava energian tarve. Opetus ja tutkimus tuottavat tietoa ja uudenlaista ajattelua, jotka auttavat ratkaisemaan näitä ongelmia. Opettajat ja koulutus ovat tärkeässä asemassa, kun uudistetaan tuotantoa ja työelämää.

OAJ:n ilmastoteot -ohjeistus koskee järjestön omaa toimintaa sekä antaa suositukset yli 600 jäsenyhdistyksen toiminnalle. Näiden konkreettisten tekojen avulla OAJ:n jäsenet voivat halutessaan myös edistää ilmastorasitteen vähentämistä omien työnantajiensa toiminnassa sekä omilla työpaikoillaan.

Ilmastotoimien määrittely noudattaa OAJ:n strategiaa 2020 ja erityisesti sen vastuullisuuden arvoa. Ilmastotoimet ovat kunnianhimoisia, mutta välttämättömiä ja kiinteä osa OAJ:n vastuullisuustyötä.

Kannanottoja ilmastokysymykseen

OAJ:n ilmastoteot (PDF)

OAJ muistuttaa opettajien merkityksestä: Koulutuksella ilmastonmuutosta vastaan

Green Office

OAJ:n toimisto on mukana WWF Green Office -toiminnassa. Toimistolla on oma ympäristöohjelma ja se osallistuu monin eri tavoin energian säästöön sekä jätteiden vähentämiseen ja kierrätykseen.

OAJ:n toimisto on Green Office

OAJ:n toimisto on saanut oikeuden käyttää Green Office -merkkiä. Merkki kertoo, että

• Toimistolla on oma ympäristöohjelma
  • Toimisto osallistuu energian säästöön
  • Toimisto osallistuu jätteiden vähentämiseen ja kierrätykseen
  • Järjestön ekologinen jalanjälki on kestävällä tasolla
  • Järjestö muodostaa sosiaalisesti vahvan ja innovatiivisen yhteisön.

Green Office -toiminnan ja -yhteistyön avulla OAJ

• Pienentää ekologista jalanjälkeään
  • Parantaa energia- ja materiaalitehokkuuttaan
  • Lisää työntekijöidensä ja jäsentensä ympäristötietoutta
  • Kehittää järjestön sosiaalista koheesiota.

Green Office -työ näkyy muun muassa tavoitteena vähentää työajalla tehtävien matkojen ekologista rasitetta. Henkilöauton käytön ja lentojen sijasta suositaan juna- ja bussimatkoja sekä pyöräilyä. Kimppakyytejä pyritään lisäämään, kun käytetään henkilöautoa. Myös videoneuvotteluja ja -kokouksia on yhä useammin.

Lue Green Officesta WWF:n sivuilta