OAJ:s medlemsenkät: Enormt behov av fortbildning för lärare

Närmare 40 procent av lärarna har inte på 12 månader deltagit i fortbildning under arbetstid. Fortbildningen är splittrad och det är vanligt att inte anställa en vikarie för utbildningstiden. OAJ kräver att fortbildning ska stadgas i lag som en rättighet och skyldighet för varje lärare och chef inom branschen.

Resultaten från OAJ:s färska undersökning om fortbildning bekräftar förhandsuppfattningen att avsevärt många lärare går miste om fortbildning trots att kompetensutveckling blir allt viktigare i takt med att samhället förändras och arbetsuppgifterna inom utbildningssektorn blir mer krävande.

– Bildning och framtidens kunnande i vårt land bygger på barnens och de ungas lärande och studier, högklassig undervisning samt på behöriga och kunniga lärare. Därför är det nödvändigt att lärarna årligen kan utveckla sin kompetens och delta i fortbildning under arbetstid, preciserar OAJ:s ordförande Katarina Murto.

Av lärarna inom den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen har 38 procent inte deltagit i fortbildning på arbetstid under de senaste 12 månaderna.

– Ungefär var femte lärare fortbildar sig inte alls ifall det inte kan göras på arbetstid. Det här är en oroväckande stor andel. Till exempel 26 procent av lärarna inom den grundläggande utbildningen hoppar över fortbildning om man inte kan delta på arbetstid, säger Murto.

– Arbetsgivaren ansvarar för att arbetstagaren utvecklar sin kompetens, men ansvaret tycks lysa med sin frånvaro. Fortbildning bör därför stadgas i lag så att det är en rättighet och skyldighet för varje lärare och chef i branschen, föreslår Murto.

– Fortbildning inverkar betydligt på lärarnas arbetsmotivation. En motiverad och entusiastisk lärare inspirerar även elever och studerande att lära sig.

OAJ föreslår dessutom att stöd och handledning för nya lärare som börjat i branschen, det vill säga mentorskap, bör bli en lagstadgad rättighet för lärare.

En av tre bland högskolepersonalen saknar arbetstid som reserverats för utbildning

Deltagandet i fortbildning vid yrkeshögskolor och universitet är också lågt. Över en tredjedel (35 %) av högskolornas undervisnings- och forskningspersonal uppger att det inte har reserverats tid för fortbildning i arbetsplanen.

– Har arbetsbördan vid högskolorna ökat så mycket att utveckling av den egna kompetensen inte längre får plats i arbetsplanen? Det här får inte accepteras, utan varendaste en som arbetar inom undervisnings- och forskningssektorn måste regelbundet få fortbildning, påpekar Murto.

Till skillnad från andra lärargrupper uppgav en majoritet (80%) av lärarna inom småbarnspedagogik att de har deltagit i fortbildning under arbetstid. Inom förskoleundervisningen är lärarnas fortbildning lagstadgad vilket delvis förklarar ett högre deltagande.

Brist på vikarier – elevens rätt till undervisning äventyras 

Enligt OAJ:s undersökning ordnas inte någon vikarie för hela 37 procent av de lärare som deltar i fortbildning.

– Elevernas rätt till undervisning äventyras när ingen vikarie anställs. Till exempel uppgav nästan var femte svarande inom den grundläggande utbildningen att en kollega tar vid sidan av det egna undervisningsarbetet hand om elevgruppen för den som deltar i fortbildning. Det här är stressande för läraren och risken för farliga situationer ökar. Att det är svårt att få en vikarie kan vara en förklaring till att en del lärare inte alls fortbildar sig, konstaterar Murto.


Andra undersökningar påvisar också brister

Lärarnas grundutbildning ger färdigheter för yrket men kompetensen måste utvecklas under hela arbetskarriären.

I en enkätundersökning (Opettajan ääni) som publicerades förra veckan svarade bara knappt en tredjedel (31 %) av de tillfrågade lärarna att lärarutbildningen ger tillräcklig kompetens för arbetet.

– Det här understryker fortbildningens betydelse för lärarens kompetens, säger Murto.

Färre än hälften (44 %) av svarandena ansåg att de får tillräckligt med fortbildning för att utveckla sitt pedagogiska kunnande.

Lärarnas mest omtyckta fortbildningsteman är starkt kopplade till utbildningsvardagen. Enligt OAJ:s enkät är de tre mest önskade utbildningsteman stöd för lärande och specialpedagogik, utmanande pedagogiska situationer och arbetsro samt tillgodogörande av digitalisering i lärararbetet.

Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ genomförde enkätundersökningen om lärarnas fortbildning i våras och förnyades nu i början av hösten 2023. 596 lärare och chefer inom allt från småbarnspedagogik till vuxenutbildning deltog.

Tilläggsuppgifter

ordförande Katarina Murto, tfn 050 568 9188

specialsakkunnig Päivi Lyhykäinen, tfn 050 553 8111

 

Bekanta dig med resultaten från enkäten om fortbildning
inom utbildningssektorn (på finska)