OAJ:s styrelse: En arbetsmarknadsmodell måste beredas i samråd med den privata och offentliga sektorn

OAJ fortsätter med ett aktivt påverkningsarbete för att hitta alternativa och balanserade lösningar till en lagstadgad exportmodell och till regeringens förslag på ändringar i arbetslagstiftningen som skulle försämra löntagarnas ställning.

Om resultat inte uppnås genom förhandlingar och påverkan, blir andra sätt att idka påtryckning aktuella. OAJ är särskilt kritisk till en lagstadgad exportmodell.

– Vi fortsätter ännu påverka och förhandla. OAJ motsätter sig särskilt en lagstadgad exportdriven arbetsmarknadsmodell. Den skulle begränsa löneförhandlingarna för alla utom exportbranscherna och vara ödesdiger särskilt för den kvinnodominerade offentliga och offentligt finansierade sektorn. Fackförbundens avtalsfrihet måste bevaras och politikerna ska inte blanda sig i löneförhandlingarna, säger OAJ:s ordförande Katarina Murto.

– Det är positivt att arbetsminister Arto Satonen har kallat arbetsmarknadsorganisationerna till ett seminarium den 8 november. Vi föreslår att en förhandlingsprocess om en ny arbetsmarknadsmodell påbörjas efter seminariet, säger Murto.

OAJ förutsätter att en ny arbetsmarknadsmodell beaktar både den privata och offentliga sektorn och att medlingssystemet utvecklas.

– I beredningen av arbetsmarknadsmodellen måste både den offentliga och privata sektorn vara representerade. Modellen kan inte utarbetas av endast en part. Det är fackförbunden och förhandlingsorganisationerna som förhandlar om löner och anställningsvillkor, så en ny arbetsmarknadsmodell ska utarbetas mellan de här centrala förhandlingsparterna. Akavas linje är tydlig; centralorganisationen har varken mandat i löneförhandlingar eller i beredningen av en arbetsmarknadsmodell, förtydligar Murto.

– Det är ändamålsenligt att samtidigt utveckla medlingssystemet eftersom arbets- och tjänstekollektivavtalsparterna är de som drar nytta av systemet eller hamnar i medlingssituationer. Det är också motiverat att särskilt inkludera riksförlikningsmannens resurser och befogenheter samt ekonomi- och kostnadsberäkning i beredningen, preciserar Murto.

Arbetsminister Satonen träffade OAJ:s styrelse den 11 oktober. OAJ:s ordförande har bjudits in till Satonens arbetsmarknadsseminarium och paneldiskussion den 8 november.  

Visstidsanställda lärares och forskares ställning får inte försämras

Vissanställda inom undervisnings- och forskningssektorn upplever otrygghet. Ett tidsbundet avtal utan grundad anledning i kombination med en förlängning av arbetsvillkoret och rejäl nedgradering av den inkomstrelaterade dagpenning skulle kraftigt försämra ställningen för visstidsanställda lärare och forskare.

OAJ motsätter sig att visstidsanställdas situation skulle försämras. Om regeringen ändå går in för det här, måste ett ogrundat tidsbundet avtal vara kortvarigt och en engångsföreteelse och arbetstagaren bör ha rätt att säga upp ett ogrundat visstidsavtal utan uppsägningstid. Då kan arbetstagaren till exempel ta emot en tillsvidareanställning, säger Murto.

En första oavlönad sjukfrånvarodag inte ändamålsenlig

Murto bedömer att en oavlönad första sjufrånvarodag skulle leda till att man jobbar trots att man är sjuk och samtidigt sprider smittan vidare. Det här skulle ytterligare öka kostnaderna för arbetsgivarna och samhället.

– I stället för oavlönad sjukfrånvaro borde arbetarskyddslagen förnyas och den psykosociala belastningen förebyggas vilket skulle minska sjukfrånvaron och kostnaderna, säger Murto.

OAJ kartlade medlemmarnas åsikter om regeringens arbetslivsmål och organisationsberedskapen

OAJ:s medlemmar är beredda att använda påtryckningsåtgärder för att motarbeta regeringens arbetslivsmål som försämrar arbetstagarnas ställning och en lagstadgad exportbaserad arbetsmarknadsmodell. Det här visar en medlemsundersökning som OAJ genomförde i september.

Medlemsundersökningen besvarades av 4 390 lärare, forskare och chefer inom utbildningssektorn, allt från småbarnspedagogik till högskoleutbildning.