Utbildningen är HUVUDSAKEN

Kommunens framgång beror på högklassig fostran och utbildning. Beslutsfattarna i kommunerna och välfärdsområdena avgör hur barn och unga mår. Genom daghem, skolor, läroanstalter och möjligheter till fortsatta studier fostras nytt kunnigt folk i kommunerna och nya skattebetalare lockas till kommunerna. Kom med och förmedla OAJ:s lösningar!

I vår kommun

• har fostran och utbildning tillräcklig finansiering.
  • finns det tid för ledarskap och behöriga lärare ger undervisning.
  • får eleverna och studerandena tillräckligt stöd.
  • är gruppstorlekarna tillräckligt små.
  • lär och arbetar vi i hälsosamma och säkra lokaler.
  • finns ett mångsidigt utbud av utbildning ända fram till medborgarinstitut och grundläggande konstundervisning.

Inom vårt område

• bedriver vi yrkesövergripande samarbete.
  • fungerar skolhälsovården, och psykologer och kuratorer är närvarande i skolornas och läroanstalternas vardag.
  • har barnskyddet, rådgivningen och de psykiatriska tjänsterna tillräckliga resurser och tjänsterna är lättillgängliga.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev inför kommunalvalet (på finska). Brevet kommer ungefär en gång i månaden. Du får info som hjälper dig att diskutera och kommunicera samt fatta beslut om frågor som gäller fostran och utbildning.

Valet 2025 närmar sig!

13.3

Kandidatnomineringen fastställs

Kommunerna och välfärdsområdena behöver beslutsfattare för vilka fostran och utbildning är viktigt. Vad om du skulle ställa upp som kandidat? Fråga din lokala förening om aktuella teman och kontakta modigt ett lämpligt parti.

13.4

Valdag

Den egentliga valdagen är 13.4 och förhandsröstningen i Finland 2–8.4.2025. Kom ihåg att rösta på en utbildningsvänlig kandidat!

1.6

De nya fullmäktige inleder sitt arbete

Det är viktigt att se till att betydelsen av fostran och utbildning inte glöms bort efter valet heller.

Är du OAJ-aktiv? Påverka på lokalplanet! Ladda ner valmaterial för påverkansarbetet.