Regeringsprogrammets mål att lagstifta en exportdriven arbetsmarknadsmodell innebär att det skulle vara mycket svårt för OAJ och andra fackförbund att själva förhandla om löneförhöjningar. I praktiken skulle de löneförhöjningar som överenskommits inom exportsektorerna också bestämma nivån på löneförhöjningarna inom sektorn för utbildning och forskning och förhandlingarna skulle försvåras avsevärt. Det skulle till exempel bli oerhört svårt inom alla våra avtalsområden att få ett löneprogram eller liknande i framtiden. Det här skulle förmodligen leda till flera strejker. OAJ kan inte acceptera att man i lag skulle bestämma arbetsmarknadsmodellen. OAJ bör även i fortsättningen själv förhandla om avtalen.

Den första sjukfrånvarodagen föreslås bli oavlönad ifall annat inte har avtalats genom kollektivavtal. För närvarande är den första sjukdagen avlönad inom alla OAJ:s avtalsområden. Om en obetald första sjukfrånvarodag skulle regleras i lag skulle vi vara tvungna att omförhandla saken. Regeringens förslag skulle resultera i att flera personer skulle gå till arbetet trots att de är sjuka, vilket säkert skulle öka smittspridning på arbetsplatserna. Frånvaro utan lön skulle inte tillämpas på sjukledighet på mer än fem dagar eller situationer där sjukledigheten beror på olycksfall i arbetet eller arbetssjukdom.

I regeringsprogrammet föreslås att det i arbetsavtalsförhållanden skulle bli lättare att säga upp med grunder som beror på person. I dagens läge måste det finnas en saklig och tungt vägande orsak för att säga upp en arbetstagare. I fortsättningen skulle det räcka med enbart sakliga grunder för att säga upp arbetsavtalet. Det här skulle avsevärt öka otryggheten och således försämra välmående på arbetsplatserna.

oajfi_43_koulutusleikkaukset_1170x536px.jpg

När träder ändringarna i kraft?

Det här är än så länge regeringens förslag och inget finns ännu i lagstiftningen. På OAJ gör vi vårt yttersta för att trygga medlemmarnas ställning i arbetslivet.

Vilket är värsta förslaget?

Det mest oroande förslaget är att starkt knyta löneförhöjningarna till exportsektorn. För branscher i lönegropen skulle det bli mycket svårt att få löneförhöjningar ens till samma nivå som till exempel inom industrin.

Vad gör OAJ för att förhindra att försämringarna genomförs?

OAJ arbetar aktivt för att motverka regeringens planer. OAJ:s främsta mål är alltid att nå en lösning genom förhandlingar och påverkan. Vi har dock meddelat om en förhöjd organisationsberedskap och beredskap att vidta organisatoriska åtgärder. Varje medlem spelar en viktig roll, så följ med här på webben och läs e-posten för att få information om OAJ:s planer.

Vad kan vi göra tillsammans?

Du kan påverka genom att vara aktiv på sociala medier och genom att till exempel bära en OAJ-reklamknapp. Det finns reklamknappar med olika texter, bland andra Jag har rätt till trygghet i arbetslivet!

Här exempel på vad du kan göra:

1. Bär din reklamknapp på ett synligt ställe.
  2. Ta en bild på dig själv med reklamknappen och dela den i sociala medier med hashtaggen #oajförhandlar #oajneuvottelee. Vi belönar kreativa eller på annat sätt trevliga inlägg med Marimekko T-skjortor!
  3. Följ OAJ i sociala medier och vid inlägg med bilder på reklamknappar ska du gärna kommentera hur försämringarna skulle påverka just din vardag. Små snabbvinster utlovas.
  4. Använd gärna reklambilderna i dina egna inlägg.

Fråga efter reklamknapparna av lärarombudet eller styrelsemedlemmarna i din lokalförening. Föreningarna kan beställa dem från OAJ:s webbaffär. Du kan ladda ner bilderna nedan.

rintanappi-pyöreä1_TAUSTA.png rintanappi-pyöreä2_TAUSTA.png

rintanappi-pyöreä3_TAUSTA.png rintanappi-pyöreä4_TAUSTA.png