Medlemsavgift

OAJ:s medlemsavgift är i genomsnitt 1,05 procent av den totala inkomsten före skatt. Du som redan är medlem kan kontrollera procenten i Mina uppgifter med hjälp av medlemsavgiftskalkylatorn.

Medlemsavgiften är i medeltal 1,0–1,1 procent av den beskattningsbara inkomsten. En arbetande OAJ-medlem betalar i genomsnitt cirka 395 euro per år i medlemsavgift. Kom ihåg att du får dra av hela medlemsavgiften i beskattningen.

Medlemsavgiften varierar beroende på dina inkomster och OAJ-föreningarnas avgifter. Som medlem är du med i åtminstone ett par OAJ-föreningar. Varje region-, lokal- och lärarförening samt riksomfattande distrikt fastställer årligen själv sin avgift.

Medlemsavgiften innehåller:

• Avgiften till OAJ
  • Avgifterna till region- och lokalföreningen
  • Eventuell avgift till lärarförening eller riksomfattande distrikt
  • Avgiften till Arbetslöshetskassan för undervisning och vetenskap

Inkomster som påverkar medlemsavgiften

Medlemsavgiften räknas på den beskattningsbara totala inkomsten till vilken räknas grundlönen och alla lönetillägg som du får från arbetet inom utbildning och forskning.

Lönetilläggen är bland andra:

• Erfarenhetstillägg och årstillägg
  • Dyrortstillägg
  • Fjärrortstillägg
  • Arbetstidsersättningar
  • Semesterpenning
  • Semesterersättning
  • Eventuella beskattningsbara naturaförmåner

Medlemsavgiften räknas inte på:

• Mötesarvoden och andra föreningsarvoden
  • Reseersättningar och dagtraktamenten
  • Retroaktiva löner som betalas exempelvis efter uppsägningstvist eller på stödpaket som betalas som engångsersättning vid uppsägning.

OAJ meddelar skattemyndigheten i januari om de medlemsavgifter som har betalats under skatteåret. Det är Skatteförvaltningen som har fastställt datumet.

Medlemsavgiften när du har flera arbetsgivare

Om du är gemensam lärare eller timlärare för flera läroanstalter betalar du medlemsavgift för allt arbete vid de olika läroanstalterna.

När du arbetar med annat på din tjänst- eller arbetsledighet

Om du är tjänst- eller arbetsledig från din lärartjänst eller lärarbefattning och tillfälligt arbetar med annat, betalas medlemsavgiften på basis av inkomsten från det andra arbetet.

Avgiften är dock maximalt den som du skulle betala för lärarlönen.

Vi tar ett exempel: En klasslärare med en grundlön på 3 040 euro i månaden är tjänstledig från sitt lärarjobb. Under ledigheten arbetar hen som projektchef med en lön på 4 000 euro i månaden. Medlemmen betalar själv sin procentuella medlemsavgift till OAJ som räknas enligt lärarlönen på 3 040 euro i månaden.

Att betala medlemsavgift

Det finns två sätt att betala medlemsavgiften. Antingen kan arbetsgivaren uppbära medlemsavgiften direkt från lönen varje månad eller så kan du själv sköta om betalningen.

När du blir medlem eller uppdaterar din anställningsinformation i Mina uppgifter, kan du välja att arbetsgivaren drar av medlemsavgiften direkt från din lön. OAJ skickar då en fullmakt till arbetsgivaren. Kontrollera ditt lönebesked för att se att avgiften har dragits av. Uppbörden kommer inte alltid i gång genast när anställningen börjar.

Om det uppstår luckor i betalningen kan du beräkna och betala medlemsavgifter i Mina uppgifter. Till hjälp har du en medlemsavgiftskalkylator.

Om ditt medlemskap upphör ska du meddela arbetsgivaren att avgiften inte längre ska uppbäras. Meddela även datum för utträdet. Observera att du betalar medlemsavgift ännu för den månad du säger upp medlemskapet.

Alla arbetsgivare uppbär inte medlemsavgift. Då sköter du själv om betalningen. Du kan byta och välja betalningssätt i Mina uppgifter. Du får anvisningar och en faktura för betalning av medlemsavgiften till din e-post.

Mina uppgifter

Att betala medlemsavgiften via Paytrail

När du betalar din medlemsavgift via Paytrail syns betalningen på ditt kontoutdrag eller i nätbanken. Mottagaren är Paytrail, så OAJ:s eller SOOL:s medlemsservice ser inte att medlemsavgiften är betald.

Om du använder avgiftskalkylatorn i Mina uppgifter och betalar via Paytrail, så är allt i sin ordning.

1. Kontakta Paytrails kundtjänst och be om en återbetalning.
2. Sätt rätt kontonummer i betalningsuppgifterna. Du hittar det bland annat i meddelanden som OAJ eller SOOL har skickat om medlemsavgiften eller i meddelandemappen i Mina uppgifter.
3. Betala medlemsavgiften på nytt med de rätta uppgifterna.

Paytrails kontaktuppgifter på paytrail.com

Förfallodag för medlemsavgiften

Förfallodagen för medlemsavgiften är alltid den 25:e varje månad. Observera att fakturan betalas tidigast 14 dagar före förfallodagen för att medlemsavgiften ska registreras för rätt månad. Referensnumret är alltid detsamma.

Om du märker att medlemsavgiften har registrerats för en månad som redan är betald, ska du meddela oss med ett kontaktformulär. I brådskande ärenden kan du också ringa vår medlemsservice.

Kontaktformulär

Kontaktuppgifter till medlemsservice

Kontrollera medlemsavgiften i lönebeskedet

Arbetsgivarna redovisar medlemsavgifterna till OAJ med 1–6 månaders mellanrum. Det här innebär att en del avgifter redovisas ganska långt in på det nya året. Medlemsservice kompletterar uppgifterna till Skatteförvaltningen under vårens lopp.

Du kan själv komplettera uppgifterna om medlemsavgiften i MinSkatt på Skatteförvaltningens sidor senast på den utsatta förfallodagen. I årets sista lönebesked ser du den sammanlagda medlemsavgiften som har dragits av från lönen.

Till MinSkatt