Det är serviceavbrott i tjänsterna torsdag 26.9 från kl. 15. Medlemsansökan kan inte skickas under avbrottet. Vi beklagar eventuella besvär som störningen kan medföra.

Medlemstjänster

Intressebevakning, anställningsrådgivning och rättsskydd för OAJ medlemmar

I en fackorganisation är vi starka tillsammans! Vi sköter intressebevakningen och försvarar dina rättigheter i arbetslivet. Utan en stark uppbackning skulle arbetsgivarens krav på olika typer av flexibilitet öka. Som medlem har du också tillgång till anställningsrådgivning och juridisk hjälp i arbetsrelaterade frågor.

Din viktigaste medlemsförmån är intressebevakning.

Som medlem i OAJ får du råd och hjälp också i kvistiga frågor. I första hand ska du vända dig till den lokala förtroendemannen men också personalen vid kansliet i Helsingfors står till din tjänst.

Problem löser man bäst lokalt

Börja med att först tala med din chef. Om inte det hjälper så finns arbetsplatsombudet, förtroendemannen och föreningsordföranden till för dig. De allra flesta frågor reder upp sig med hjälp av dem.

Förtroendemannen känner bra till de lokala förhållandena och är förtrogen med bestämmelserna, avtalen och förhållandena på arbetsplatsen.

Kontaktuppgifterna till förtroendemannen och föreningsaktiva borde finnas på arbetsplatsens anslagstavla och i lokalföreningens material.

Arbetslivsguiden hjälper

I vår arbetslivsguide finns info om anställningsvillkor och tips för arbetslivet.

Till Arbetslivsguiden