Medlemskortet i mobilen

OAJ:s medlemskort är ett digitalt kort som finns i OAJ-appen. Medlemsnumret hittar du i appen eller i Mina uppgifter.

I OAJ-appen finns bland annat:

• Medlemskortet
  • Medlemsförmåner
  • Member+-förmåner
  • Försäkringsuppgifter
  • E-tjänsterna
  • Nyheter
  • Tidningen Opettaja

Applikationen fungerar i Android- och iOS-operativsystem. Appen fungerar i offline-läge och behöver alltså ingen nätuppkoppling.

Om du inte har en smarttelefon kan du skriva ut medlemskortet på papper i Mina uppgifter. Observera att utskriften inte fungerar som reseförsäkrings – eller visumintyg.

Logga in till Mina uppgifter

Så här laddar du ner appen

1. Öppna telefonens webbläsare och skriv adressen https://app.oaj.fi. Obs! Appen finns inte i telefontillverkarnas appbutiker.
  2. Ladda ner applikationen och lägg till den på hemskärmen
  3. Logga in med bankkoder eller mobilidentifikation.

Efter inloggning kommer appen att erbjuda dig möjligheten att lägga till enheten som betrodd. När du godkänner kan du använda appen i tolv månader utan att behöva logga in igen.

Medlemskortet kan läggas till i telefonens Plånbok, men observera att medlemskortet inte uppdateras i plånboken. Om dina medlemsuppgifter (namn eller kontaktuppgifter) ändras ska du radera kortet i plånboken och spara det på nytt igen.

Medlemsåret uppdateras automatiskt.

Att ladda ner appen i olika telefonmodeller

Att ladda ner en app varierar något beroende på telefonmodell.

Installera med Safari:

• När du är i Safari-webbläsaren på app.oaj.fi, klickar du på delningsknappen längst ner på skärmen (fyrkanten med pil uppåt).
  • I menyn som öppnas väljer du "lägg till på hemskärmen."
  • Stäng din webbläsare och leta efter OAJ-ikonen på telefonens hemskärm.
  • Öppna appen genom att klicka på ikonen och logga in.

I iOS-systemet kan du bara använda Safari-webbläsaren för att lagra applikationen på din hemskärm.

Så här laddar du ner appen på en Android:

• När du är på adressen app.oaj.fi klickar du på texten "Lägg till på hemskärmen” som visas längst ner på skärmen. Om texten inte visas klickar du på de tre punkterna längst upp till höger på skärmen.
  • I menyn som öppnas väljer du "Lägg till på hemskärmen". Om du inte hittar den texten i menyn, men det står "Öppna OAJ", är appen redan installerad på din telefon.
  • Stäng din webbläsare och leta efter OAJ-ikonen på telefonens startskärm.
  • Öppna appen genom att klicka på ikonen och logga in.

Obs! På vissa Samsung-modeller visas nedladdade appar i mappen Samsung appar, varifrån de måste läggas till på hemskärmen.

Problem med användningen? Läs frågor och svar

Appen är webbaserad och finns därför inte i appbutiker. Du aktiverar appen på adressen app.oaj.fi. Följ instruktionerna för att lägga till appen på hemskärmen och logga in.

Kontrollera om säkerhetsprogram är installerad i telefonen. Om så är fallet, kontrollera inställningarna för att se om säkerhetsprogrammet förhindrar installation av programvara från tredje part.

Var det en tillräckligt bra internetanslutning när du installerade appen? Försök installera appen på nytt på en annan plats.

Du kan fritt ge namn på den betrodda enheten. Du kan senare hantera dina betrodda enheter i e-tjänsterna. När du byter till en ny telefon är det viktigt att ta bort den gamla telefonen från listan över betrodda enheter av säkerhetsskäl.

Den webbaserade appen behöver inte uppdateras. Om du byter telefon eller webbläsare måste du lägga till appen på hemskärmen igen enligt instruktionerna ovan.

Troligtvis öppnade du appen utan att logga in. Du kan bläddra i applikationen utan att logga in, men bara genom inloggning kommer dina medlemsuppgifter färdigt fram och försnabbar avsevärt behandlingen av dina e-ärenden.

Radera appen från din telefon. Rensa webbläsarens cacheminne. Ladda ner appen på nytt enligt anvisningarna.

Om inloggningen ännu inte heller fungerar ska du kontakta oss med ett formulär.

Till OAJ:s kontaktformulär

Om du har accepterat en enhet som betrodd är det viktigt att komma ihåg att ta bort enheten från listan över betrodda enheter när du byter mobil.

Du kan hantera dina betrodda enheter genom att logga in till Mina uppgifter och gå till e-tjänsterna. Under ”Luotetut päätelaitteet” finns alla dina betrodda enheter listade. Klicka på krysset till höger på samma rad för att ta bort enheten.

Du kan fortsätta som Member + användare. Innehållet i tjänsten är dock kopplat till OAJ-appen och finns under rubriken Gemensamma Akava-förmåner.

Föreningsuppgifterna på medlemskortet är från medlemsregistret. Det kan hända att en ändring om att du har en ny arbetsplats eller arbetsgivare väntar på att behandlas. I Mina uppgifter ser du status för den ändring du har gjort. Så snart ändringen har behandlats uppdateras informationen.

Kortet fungerar som vanligt även om föreningsinformationen är fel. Logga in på nytt vid behov.

Det varierar mycket från land till land och olika ställen. Ofta måste du till exempel ansöka om ersättning av försäkringsbolaget i efterhand, eftersom inga medlemskort accepteras som försäkringsbevis utomlands. Försäkringsbolaget Turva har informerat sina samarbetspartners om vårt medlemskort. Ändå kanske till exempel en lokal läkarstation inte godkänner medlemskortet.

Du kan beställa reseförsäkrings- och visumintyg från Turvas sidor. Ett intyg behövs inte om du har medlemskortet med, eftersom samma uppgifter också finns på kortet.

Till Turvas sidor för OAJ-medlemmar