Det är serviceavbrott i tjänsterna torsdag 26.9 från kl. 15. Medlemsansökan kan inte skickas under avbrottet. Vi beklagar eventuella besvär som störningen kan medföra.

Börja i lokalföreningen

Börja med organisationsverksamheten på lokal nivå. Diskutera med de aktiva i lokalförening eller lärarförening om du vill engagera dig i verksamheten.

Det finns över 300 lokalföreningar runtom i landet som bedriver den lokala intressebevakningen. Medlemmarna organiserar sig i lokalföreningarna enligt kommun eller arbetsgivare. Det kan också finnas olika lärararföreningar och läroanstaltsvisa föreningar i lokalföreningarna.

Föreningsstyrelserna väljs vid årsmötena och alla medlemmar kan ställa sig till förfogande.

Vilken är min förening?

Du hittar kontaktuppgifterna till din förening när du loggar in till Mina uppgifter och kollar dina medlemsuppgifter. Du kan också vända dig till lärarombudet eller arbetsplatsombudet. Du kommer väl ihåg att meddela i Mina uppgifter om du byter arbetsplats eller det sker andra förändringar i anställningsförhållandet.

Mina uppgifter

Alla kommun- eller arbetsgivarbaserade lokalföreningar finns listade på vår anslutningsblankett. Om du byter arbetsplats ändras kanske lokalföreningen.

Intressebevakning och nätverkande på lokal nivå

Lokalföreningarna samlar alla medlemmar som arbetar i samma kommun eller för samma arbetsgivare. Föreningarna bedriver den lokala intressebevakningen och har rätt att i vissa frågor förhandla och ingå avtal med fullmakt av OAJ.

Lokalföreningarna jämte medlemsföreningarna stärker samhörigheten inom sektorn för utbildning, fostran och forskning. Bland annat ordnas både utbildning och rekreation för medlemmarna.