Det är serviceavbrott i tjänsterna torsdag 26.9 från kl. 15. Medlemsansökan kan inte skickas under avbrottet. Vi beklagar eventuella besvär som störningen kan medföra.

Förhandlingarnas gång

Det pågår en intensiv förhandlingsverksamhet när avtalen håller på att gå ut. Men förhandlarna arbetar nästan oavbrutet med avtal och avtalsfrågor.

Förhandlingar pågår mer eller mindre hela tiden. Efter att avtal har nåtts fortsätter man avtala om öppna sakfrågor. De intensivaste förhandlingarna pågår just innan de ikraftvarande avtalen går ut. Det här skedet är vanligen ett par-tre månader, men i ett svårt förhandlingsläge kan tiden vara ännu längre.

Då när förhandlingar pågår kan vi bara informera sparsamt. Vi ger förhandlarna arbetsro. Förhandlingarna baserar sig på ömsesidigt förtroende och förtroendet upprätthålls bland annat genom knapphändig information utanför förhandlingsrummet. Avtalen utarbetas vid förhandlingsbordet och inte i till exempel sociala medier eller i pressen.

Vi informerar det vi kan i våra nyheter och på avtalssidorna.

Sedan när avtalen har godkänts berättar vi om avtalsinnehållet och vad det innebär för våra medlemmar i alla våra kanaler.

Kontinuerliga förhandlingar – anställningsvillkoren kan utvecklas under avtalsperioden

OAJ förhandlar kontinuerligt om medlemmarnas intressebevakning. När nya avtal har trätt i kraft utvärderas avtalet och tolkningsfrågor diskuteras. Som medlem får du hjälp av förtroendemannen om arbetstagaren och arbetsgivaren inte är överens om avtalstolkningen.

Efter avtalsförhandlingarna finns alltid olösta frågor som sedan bearbetas i olika arbetsgrupper.

Med avtalsförhandlingar avses vanligen den intensivaste fasen som pågår just innan tjänste- och arbetskollektivavtalen går ut. Målet för förhandlingarna är att utveckla avtalsinnehållet och få till stånd nya kollektivavtal.

Vanligen enas man först om så kallade kvalitativa frågor eller textfrågor och om lönerna först i slutskedet.

När förhandlarna är överens når man ett förhandlingsresultat. Det ska ännu godkännas av de beslutsfattande organen före man kan säga att det finns ett nytt avtal. För OAJ:s del godkänns förhandlingsresultaten antingen av OAJ:s styrelse eller av Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade FOSU beroende på vilket avtal det är frågan om.

Avtalen godkänns vanligen i rask takt efter att förhandlingsresultat har uppnåtts, men det är också möjligt att dra ut på tiden i väntan på att andra avtal ska bli färdiga.

Stridsåtgärder möjliga endast i avtalslöst läge

Om ett nytt avtal inte uppnås innan det gamla löper ut, är man i ett avtalslöst tillstånd. Då är det möjligt att påbörja stridsåtgärder. Vid annan tidpunkt är stridsåtgärder inte möjliga för då råder arbetsfred.

Avtalen godkänns vanligen i rask takt efter att förhandlingsresultat har uppnåtts, men det är också möjligt att dra ut på tiden.

Avtalslöst läge

När det inte längre finns ett ikraftvarande kollektivavtal, uppstår ett avtalslöst läge. Även efter att avtalsperioden har löpt ut fortsätter man att följa de gamla avtalsbestämmelserna ända tills det finns ett nytt kollektivavtal. Anställningsvillkoren och löneutbetalningen fortsätter som normalt.

I ett avtalslöst tillstånd råder inte längre fredsplikt. Då finns inte längre något lagligt hinder för stridsåtgärder som till exempel utmarscher och strejker. Möjligheten att ta till konfliktåtgärder är en viktig del av förhandlingsverksamheten.

Medling i arbetstvister

Det finns ett medlingssystem för att lösa arbetskonflikter. Medlingssystemet är till för att arbetsmarknadsparterna ska kunna nå lösning i en arbetskonflikt.

Riksmedlaren som är chef för Riksmedlarens byrå och andra medlare ingår i medlingssystemet.

Till Riksmedlarens byrå

Vad händer om beslutsfattarna inte godkänner förhandlingsresultatet eller medlingsbudet?

Det är möjligt att ett beslutande organ inte godkänner ett förhandlingsresultat eller riksmedlarens medlingsbud och då måste förhandlarna återvända till förhandlingsbordet.

Därför är det bäst att offentliggöra avtalsinnehållet först när förhandlingsresultatet har godkänts. För i sämsta fall berättas saker som ännu är på hälft, vilket i sin tur kan försvåra förhandlarnas arbete och påverka förhandlingsresultatet.

Vem beslutar om förhandlingar och avtal?

Vi lyssnar på medlemmarnas åsikter. Vi ordnar medlemskvällar och gör medlemsundersökningar. Lokalföreningarna för också fram medlemmarnas önskemål. Målen diskuterats i OAJ:s inkomst- och lönepolitiska kommitté som består av företrädare för alla lärargrupper i hela landet. Kommittén överväger vilka mål som är realistiska och därför de mest förnuftiga.

De riksomfattande föreningarna diskuterar förslagen även i fullmäktigegrupperna. Fullmäktige formulerar inte enskilda förhandlingsmål, men beslutar om organisationens stora linjedragningar.

OAJ:s styrelse som består av tjugo medlemmar från våra olika lärargrupper, fastställer de slutliga förhandlingsmålen. På grund av förhandlingsstrategin berättar vi inte alla våra förhandlingsmål för offenligheten.