Det är serviceavbrott i tjänsterna torsdag 26.9 från kl. 15. Medlemsansökan kan inte skickas under avbrottet. Vi beklagar eventuella besvär som störningen kan medföra.

Frågor och svar om strejk

På sidan har vi sammanställt frågor och svar om strejk. Sidan uppdateras vid behov. Om du inte hittar svar på din fråga kan du kontakta oss på lakkovahti@oaj.fi.

Strejkbidrag

Strejkunderstödet är avsett för medlemmar som förlorar sina inkomster till följd av strejk eller lockout. Strejkunderstöd betalas ut för faktiska förluster. Med andra ord, om du exempelvis är studieledig från ditt förvärvsarbete hela våren kan du inte ansöka om strejkunderstöd även om alla dina kollegor strejkar.

OAJ ersätter förlust av lön till följd av strejken med ett dagligt strejkunderstöd. Understödet betalas också ut för helgen förutsatt att arbetsgivaren har dragit av lönen från arbetstagaren på grund av strejken. Organisationen säkerställer deltagande i strejken från den lokala strejkkommittén och ber vid behov medlemmarna om intyg om inkomstbortfall efter strejken.

Medlem som uttagits till strejk på organisationens beslut kan ansöka om strejkbidrag tidigast från och med första dagen efter sista strejkdagen.

Ansökan görs via strejkapplikationen som finns på Mina uppgifter bakom inloggning på oaj.fi. Här fyller du i dina strejkdagar för vilka löneinkomster inte betalas samt kontonummer. Processen kan ta lite tid men när bidraget är betalt syns det i Mina uppgifter.

Strejkbidrag ska ansökas inom 6 månader från strejken. Förutsättningen för att få strejkbidrag är att medlemsavgifterna är betalda.

Under strejken betalas strejkbidrag för alla veckodagar då en strejkande arbetstagare förlorar sin lön. Om strejken har pågått över ett veckoslut, betalas strejkbidrag i princip även för veckoslutsdagarna. Om du är osäker på huruvida lönen innehålls för veckoslutet, ska du ansöka om strejkbidrag först när du vet för vilka dagar du har gått miste om lön.

I Mina uppgifter finns strejkapplikationen bland alternativen till vänster, men först efter strejken. Skrolla ner tillräckligt långt för att se den. Om strejkappen saknas, men föreningen är korrekt i dina medlemsuppgifter, ska du kontakta OAJ-kansliet för att bli tillagd till strejklistan. Kontakta katja.jarvinen@oaj.fi eller pawan.kumar@oaj.fi.

Medlemmar i SOOL och OSJ och medlemmar som är med i förening på annan ort än strejkorten

De medlemmar i SOOL och OSJ som har strejkat fyller i ett kontaktformulär innan de ansöker om strejkbidrag. Kontaktformuläret fylls också i av OAJ-medlemmar som är medlemmar i en förening på en annan ort än strejkplatserna och därför inte kan fylla i informationen direkt i ansökan.
Till kontaktformulär

Efter att ha fyllt i kontaktformuläret ska medlemmen även fylla i en ansökan om strejkbidrag i strejkapplikationen. Ansökan kan göras först efter att medlemmen har fått ett meddelande via e-post om att det är möjligt att ansöka om bidrag.

Observera att behandlingen kan ta relativt länge.

Problem med strejkappen?

Om du har problem med ansökan i strejkappen vill vi att du meddelar om saken via kontaktformulär.

Strejkunderstödet som betalas till OAJ:s medlemmar år 2024 är 180 euro per dag.

Under strejken betalas strejkunderstöd för alla veckodagar då en strejkande arbetstagare förlorar sin lön. Om strejken har pågått över ett veckoslut, betalas strejkbidrag i princip även för veckoslutsdagarna. Om du är osäker på huruvida lönen innehålls för veckoslutet, ska du ansöka om strejkbidrag först när du vet för vilka dagar du har gått miste om lön.

Strejkunderstöd betalas också ut till strejkande SOOL- och OSJ-medlemmar.

Du ansöker om strejkbidrag först när strejken som omfattar dina arbetsuppgifter är över.

Strejkbidraget är en skattepliktig inkomst till den del som överstiger 16 euro. På överskridande summan ska 50 % skatt uppbäras. Förskottsskatten innehålls i enlighet med skattemyndigheternas anvisningar och OAJ meddelar uppgifterna direkt till skattemyndigheterna. Den andel som utbetalas till medlemmens konto är 98 euro per dag. Vid den slutliga beskattningen justeras skatten efter hela årets förvärvsinkomster.

OAJ kan inte kringgå skattemyndigheternas anvisningar. Skicka alltså inte ditt skattekort till oss för skattebidraget, utan beräkna istället på nytt din skatteprocent för löneinkomsterna.

Du måste ha gått med i organisationen i god tid före strejken, men senast innan ett strejkvarsel har utfärdats. Strejkunderstöd betalas ut till nya medlemmar först efter det att medlemsavgiften har registrerats på organisationens konto.

Om du har kommit överens om vikariatet innan strejkvarslet har utfärdats och du deltar i strejken har du som OAJ-medlem rätt till strejkbidrag. Bidraget betalas också ut till medlemmar i SOOL och OSJ som omfattas av strejken och som vägrat ta emot vikariat på grund av strejken.

Om du är berättigad till strejkbidrag ska du kunna bestyrka närmare uppgifter om hur du tillfrågades att vikariera. Uppgifterna fylls i på den e-bankett som SOOL- och OSJ-medlemmarna ansöker om strejkbidrag med.

Vi kontrollerar medlemsavgifternas status vid utbetalningen av strejkbidrag. Om du har obetalda medlemsavgifter ska du kontakta OAJ:s medlemsservice med hjälp av ett kontaktformulär. Du kan också ringa det avgiftsfria numret 0800 418 401. Du får anvisningar hur du ska betala medlemsavgiften. En betalningsplan kan göras upp om den obetalda summan är stor.